مانور هوایی چین در دریای ژاپن و اطراف تایوان

در میانه تنش‌ها بر سر برنامه تهاجمی چین در منطقه، نیروی هوایی این کشور امروز (دوشنبه) دور دیگری از مانورهای نظامی دوربرد خود را انجام داد و با پرواز بر فراز دریای ژاپن و بار دیگر در اطراف تایوان، باعث شد تا جت‌های کره جنوبی به این مانور واکنش نشان دهند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، چین در ماه‌های اخیر مانورهای هوایی دوربرد خود را، به ویژه در اطراف تایوان که آن را بخشی از خاک خود می‌داند، افزایش داده است.

نیروی هوایی این کشور در بیانیه‌ای اظهار کرد، هواپیماهای جنگنده و پرتاب‌کننده بمب، بر فراز تنگه "تسوشیما" که کره جنوبی را از ژاپن جدا می‌کند، به پرواز درآمدند.

"شن جینکه"، سخنگوی نیروی هوایی چین در بیانیه‌ای گفت، دریای ژاپن به ژاپن تعلق ندارد و این رزمایش‌ها قانونی و معقول هستند. وی همچنین این مانورها را متداول و از پیش‌ برنامه‌ریزی شده دانست.

ستاد مشترک ارتش کره جنوبی نیز در سئول اظهار کرد، پنج جنگنده متعلق به ارتش چین دیده‌ شده‌اند که به محدوده شناسایی دفاع هوایی کره جنوبی وارد شده و جت‌های جنگنده کره در واکنش به این اقدام، این هواپپیماها را دنبال کردند، همچنین هواپیماهای چین در محدوده شناسایی دفاع هوایی ژاپن نیز پرواز کردند.

در بیانیه کره جنوبی آمده است: هواپیماهای جنگی ما اقدامات تاکتیکی معمول شناسایی مدل هواپیماهای چینی و نظارت هوایی بر آن‌ها را تا زمان ترک این محدوده صورت دادند.

سخنگوی نیروی هوایی چین با اشاره به واکنش کره جنوبی گفت: آنان به مداخله جنگنده‌های نظامی خارجی واکنش نشان دادند، اما ما قادر بودیم به هدف مانور خود دست ‌یابیم.

 هیچ واکنش فوری‌ای از جانب دولت ژاپن صورت نگرفت.

ارتش تایوان گفت، چین مانور دیگری‌ را در همان زمان با به پرواز درآوردن جنگنده‌های خود در کانال "باشی" که میان تایوان و فیلیپین قرار دارد، انجام داد و سپس از راه تنگه "میاکو" به پایگاه خود در شمال تایوان و نزدیکی جزایر جنوبی ژاپن بازگشت.

وزارت دفاع تایوان نیز در بیانیه‌ خود اظهار کرد، بر اقدام ژاپن مبنی بر اعزام جنگنده‌های F-15 برای رهگیری هاپیماهای ارتش چین نظارت داشته است.

نیروی هوایی چین هفته گذشته و پس از آنکه یک دیپلملات ارشد چینی تهدیدی درخصوص حمله به تایوان از جانب چین در صورت دیدار ناوهای آمریکایی از بندر این جزیره را مطرح کرد، گشت‌زنی‌هایی را گرداگرد این جزیره صورت داد.

چین مظنون است که تسای اینگ-ون، رییس جمهور تایوان قصد دارد استقلال رسمی این جزیره را اعلام کند. تسای گفته، می‌خواهد صلح با چین را حفظ کند اما از امنیت تایوان دفاع خواهد کرد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۷ آذر ۱۳۹۶ / ۱۴:۵۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96092715272
  • خبرنگار : 71593