رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هرمزگان:

هرکسی نباید در فضای مجازی به تفسیر بودجه بپردازد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هرمزگان در خصوص برش استانی بودجه سال 97 گفت: تفسیر ارقام بودجه باید کارشناسی و مبتنی بر نظریه متخصصین باشد و هرکسی نباید در فضای مجازی به تفسیر ارقام مشاهده‌شده بپردازد بلکه باید با نظریه دقیق و تخصصی تحلیل کرد.

به گزارش ایسنا، صالح دریانورد ظهر  امروز در نشستی خبری، در خصوص لایحه تقدیمی بودجه سال 97 دولت به مجلس، افزود: بودجه سال 97 ویژگی‌هایی دارد که آن را متفاوت از سال‌های قبل کرده است و به‌سوی واقع‌بینانه بودن پیش رفته است.

وی بابیان اینکه سیاست‌های دولت به‌گونه‌ای است که ثبات در متغیرهای کلان ایجاد شود، تصریح کرد: در این بودجه سعی شده است تا فضای کسب‌وکار بهبود یابد، نرخ رشد اقتصادی تقویت و تورم مهار شود و به‌طورکلی ثبات اقتصادی همراه با رونق در کشور محقق شود.

نظام بودجه‌ریزی‌ کشور مبتنی بر عملکرد است

دریانورد با اشاره به اینکه اصلاح ساختار نظام بودجه‌ریزی در بودجه سال 97 به‌خوبی ملموس است، اضافه کرد: دستگاه‌های اجرایی در این بودجه مکلف شده‌اند تا نظام بودجه‌ریزی‌شان مبتنی بر عملکردشان باشد و منابع بودجه به‌صورت هدفمند تقسیم و هزینه شود.

این مقام مسئول بابیان اینکه در بودجه سال 97 مشکلات آب، حفظ محیط‌زیست، توسعه ساحل مکران، تقویت حمل‌ونقل ریلی و ساماندهی بافت فرسوده در اولویت است، اظهار کرد: با توجه به قرارگیری استان هرمزگان در منطقه مکران و همچنین حاشیه‌نشینی و بافت فرسوده موجود در استان هرمزگان، در این دو مهم می‌توان بودجه مناسبی دریافت و اقدامات مناسبی انجام داد.

دریانورد بابیان اینکه بودجه عمومی کشور 425 هزار میلیارد تومان است، تصریح کرد: از این میزان 368 هزار میلیارد تومان منابع عمومی و 57 هزار میلیارد تومان درآمد اختصاصی شامل می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هرمزگان ادامه داد: بودجه عمومی دولت بر اساس عملکرد با رشد6.5 درصدی همراه بوده است و رشد بودجه کل کشور 3.7 درصد است.

هدف دولت کاهش فقر مطلق و میل حرکت به سمت عدالت اجتماعی است

وی بابیان اینکه در بحث یارانه‌ها دولت در تلاش است تا یارانه‌های نقدی و غیر نقدی 42 میلیون نفر را افزایش دهد به‌گونه‌ای که به تعادل هزینه‌ای و درآمد برسند، افزود: این مهم در راستای هدف کاهش فقر مطلق، میل حرکت به سمت عدالت اجتماعی و بهبود وضعیت بهداشت و سلامت است.

دریانورد ادامه داد: در نخستین گام دولت در تلاش است به هر نفر با دارا بودن شرایط اعلام‌شده ماهیانه 120 هزار تومان پرداخت کند، اضافه کرد: دولت در پایان برنامه ششم توسعه این افراد باید به درآمد یک‌میلیون تومانی برسند که البته منبع آن از طریق حذف یارانه نقدی مابقی جمعیت کشور تأمین می‌شود.

وی توجه به افزایش فرصت‌های شغلی برای مهار نرخ بیکاری را از دیگر مزیت‌های بودجه سال 97 دانست و عنوان کرد: دولت باید در سال یک‌میلیون و 142 هزار شغل ایجاد کند و تمامی منابع را به‌صورت اهرمی برای تحقق آن به کار بسته است.

هرکسی نباید در فضای مجازی به تفسیر بودجه بپردازد!

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هرمزگان در خصوص برش استانی بودجه سال 97 گفت: تفسیر ارقام بودجه باید کارشناسی و مبتنی بر نظریه متخصصین باشد و هرکسی نباید در فضای مجازی به تفسیر ارقام مشاهده‌شده بپردازد بلکه باید با نظریه دقیق و تخصصی تحلیل کرد.

دریانورد بابیان اینکه نباید خود را با استانی مثل تهران مقایسه کرد که تعداد کارمندان دولتش ده‌ها برابر استان هرمزگان است، اضافه کرد: در فضای مجازی برخی به‌صورت شتاب‌زده از بودجه نامناسب و تخصیص پایین سخن می‌گویند درحالی‌که به‌هیچ‌وجه این‌گونه نیست.

وی با اشاره به اینکه بودجه استانی در سه بخش درامد، عمرانی و هزینه‌ای قابل‌بررسی است، افزود: هر نوع حدس و گمان در خصوص آمار باید بر اساس داده‌هایی باشد که در جداول بودجه آمده است و برای راستی آزمایی باید به جدول شماره 10 بودجه سال 97 مراجعه و با تحلیل تخصصی به ارائه نظر کارشناسی پرداخت.

وضعیت هرمزگان در نظام بودجه ریزی مناسب است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در خصوص درآمد هرمزگان خاطرنشان کرد: بخش درآمدی بودجه کل کشور 11 درصد رشد داشته است که در کشور این میزان 9 هزار و 226 میلیارد تومان بوده که سهم استان هرمزگان 411 میلیارد تومان است که با رشد 17 درصدی در رتبه پنجم کشور قرار داریم و به‌طورکلی میزان درآمد تکلیفی استان در بودجه سال 97 برابر است با 2 هزار و 846 میلیارد تومان که در سال 96 این میزان 2 هزار و 434 میلیارد تومان بوده است.

دریانورد در خصوص اعتبارات تملیکی که منجر به توسعه و ساخت‌وسازها می‌شود، اظهار کرد: در کشور در بودجه سال 97 با کاهش اعتبارات عمرانی مواج‌هایم گرچه این کاهش در حقیقت به‌صورت واقع‌بینانه عمل شده است و به‌سوی شفافیت و روشن شدن پیش رفته است زیرا در بودجه عمرانی سال 96 میزان پیش‌بینی اعتبارات تملیکی 71 هزار میلیارد تومان بود که تنها 63 درصد برابر با 44 هزار میلیارد تومان آن محقق خواهد شد و به همین دلیل میزان اعتبارات این بخش به میزان واقعی 48 هزار میلیارد تومان رسیده است که سبب کاهش 32 درصدی در بودجه این بخش در کشور شده است.

وی بابیان اینکه در این بخش در استان هرمزگان با اختصاص بودجه 381 میلیارد تومانی و سهم 3.7 درصدی مواجه هستیم که با کاهش 28 درصدی روبه‌رو هستیم، خاطرنشان کرد: اگر به این مبلغ 524 میلیارد تومان اعتبار توازن نیز افزوده شود با مبلغ 905 میلیارد تومان درمجموع در رتبه هفتم و سهم 4 درصدی از بودجه کشور را برخوردار هستیم.

اعتبارات هزینه‌ای تأثیری بر امور عمرانی استان ندارد

این مقام مسئول بخش دیگر بودجه را مربوط به حوزه اعتبارات هزینه‌ای دانست و عنوان کرد: این بخش تأثیری بر امور استان ندارد بلکه مزایا و حقوق کارمندان و امورات دولت را شامل می‌شود و کاهش یا افزایش آن بر خدمات به شهروندان ارتباطی ندارد.

دریانورد بابیان اینکه برخلاف گفته برخی افراد در بودجه سال 97 با شیوه بودجه‌ریزی مناسب و نگاه مثبت با استان هرمزگآن‌همراه هستیم، تصریح کرد: در بودجه سال 97 اتفاقی مثبت به وقوع پیوسته که به‌طور مثال در بخش آموزش‌وپرورش دولت به دنبال سیاست تمرکززدایی و افزایش اختیارات استان بوده و اعتبارات این دستگاه اجرایی را در بودجه استانی دیده است.

وی با اشاره به اینکه اعتبارات هزینه‌ای استان در سال 97 در مقایسه با سال 96 با رشد همراه هستیم، اظهار کرد: در سال 96 این اعتبارات یک هزار و 148 میلیارد تومان و در سال 97 برابر با یک هزار و 271 میلیارد تومان است که البته در حدود 900 میلیون تومان آن مربوط به آموزش‌وپرورش هرمزگان است.

دریانورد بابیان اینکه بودجه استانی را به‌صورت مجزا نمی‌توان ارزیابی کرد بلکه یکسری بودجه‌ها به‌صورت ملی برای هرمزگان اختصاص می‌یابد، افزود: حدود 20 هزار میلیارد تومان بودجه از سوی دولت از طریق صندوق ذخیره ارزی برای استان‌ها در نظر گرفته‌شده است که باید دستگاه‌های اجرایی برای جذب آن تلاش کنند.

سهم هرمزگان از درآمد نفتی چه میزان است؟

وی در پاسخ به سؤال ایسنا در خصوص سهم استان هرمزگان از درآمدهای نفتی در بودجه سال 97، عنوان کرد: اتفاق متفاوت و جالبی که در بودجه سال 96 افتاد تغییر نوع پرداختی سهم استان‌های نفت‌خیز بود که دیگر سهم یک‌سوم از فروش نفت‌های صادراتی پرداخت می‌شد که همین امر سبب شد در بودجه سال 97 این میزان برای هرمزگان در بین 10 استان نفتی کشور 58 میلیارد تومان و سهم 3.5 درصدی است که در رتبه پنجم قرار داریم و به‌طورکلی سهم استان از درآمد نفتی در سال 96 189 میلیارد تومان و در سال 97 به 205 میلیارد تومان می‌رسد؛در این طرح استان‌هایی مانند بوشهر و فارس متضرر و استانی چون خوزستان با جهش بزرگی روبه‌رو شد اما برای هرمزگان تفاوتی نداشت.

چرا مازاد درآمد استان هرمزگان دریافت نمی شود؟

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان هرمزگان در پاسخ به سؤال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه تکلیف درآمدهای استان هرمزگان از مازاد درآمد به کجا رسید، تصریح کرد: درگذشته مازاد درآمد نیز به‌صورت 50 درصد بازمی‌گشت اما رد اواخر برنامه پنجم توسعه این بند با شروطی همراه شد مبنی بر اینکه باید درآمد کشور به میزانی مشخص برسد و سپس مازاد به استان‌ها تخصیص یابد.

وی ادامه داد: در لایحه بودجه سال 97 نیز این موضوع وجود دارد و اگر سقف میزان درآمد به 60 هزار میلیارد تومان برسد، مازاد درآمد به‌عنوان پاداش به استان‌های تخصیص می‌یابد که آن‌هم تنها باید در ردیف اعتبارات هزینه‌ای قرار بگیرد و نمی‌توان صرف امور عمرانی کرد.

دریانورد خاطرنشان کرد: اگر قرار است این شرط برداشته شود باید نمایندگان مجلس و دولت رایزنی و تصمیم لازم را بگیرند.

هرمزگان در وصول درآمد مشکلی ندارد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان هرمزگان در پایان گفت: هرمزگان در وصول درآمد مشکلی ندارد بلکه در ضریب برداشت درآمد با مشکل مواجه است که نیاز استان را سطح نیاز و شاخص‌های استان بسنجیم.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۵ آذر ۱۳۹۶ / ۱۶:۵۲
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: 96092513901
  • خبرنگار :

برچسب‌ها