زلزله «دو خواهران» نهاوند را تهدید می‌کند

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نهاوند در آبان‌ ماه 94 در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان نهاوند از بروز فاجعه‌ای بزرگ در منطقه «دوخواهران»، یکی از مناطق و بافت‌های فرسوده این منطقه در صورت وقوع زلزله‌ای سه تا چهار ریشتری خبر داده و خواستار تعیین و تکلیف وضعیت این منطقه شد.

به گزارش ایسنا، محسن خانجان در این کمیته اظهار کرد: با توجه به اینکه مردم منطقه دوخواهران در شرایط فعلی و تا زمانی‌که معبد «لائودیسه» درست نشود، حق هیچ‌گونه ساخت‌وساز و دخل‌وتصرف در ملک خود را ندارند بنابراین مبلغ ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار برای این منطقه درنظر می‌گیریم تا مشکل حل شود و مردم تکلیف خود را بدانند.

وی 15 آذر 94 و در پیگیری‌های خبرنگار ایسنا در رابطه با این موضوع گفت: معبد لائودیسه برای نهاوند یک برند جهانی و جزئی از آثار ملی است به طوریکه اگر محل معبد مشخص شود مشکلات مردم هم حل می‌شود.

خانجان افزود: مکان‌های گردشگری در نهاوند تنها منحصر به سراب‌ها، صنایع دستی و ... نیست بلکه بناهای تاریخی هم جزء این آثار تاریخی و مناطق گردشگری شهرستان محسوب می‌شوند و باید کاوش‌ها در لائودیسه را هم درنظر بگیریم. با وجود اینکه ۳۰ درصد جمعیت نهاوند در این منطقه زندگی می‌کنند باید آینده نامعلوم ساخت‌وساز را در محله خود انتظار بکشند.

وی ادامه داد: با شرایط جوی هوا و فصل سرما با استحکام و مرمت ساختمان‌ها مخالفت و مشکلی نداریم و مردم می‌توانند ساختمان‌های خود را مرمت و مستحکم کنند و هر کاری در این زمینه باشد می‌توانند انجام دهند اما با ساخت‌وساز مخالفیم تا زمانی‌که نتیجه کاوش‌ها و پژوهش‌ها به صورت اساسی بررسی و آنچه مدنظر میراث فرهنگی است، انجام شود.

خانجان با اشاره به اینکه مبلغ ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است که مشکل این منطقه حل شود و مردم تکلیف خود را بدانند، اظهار کرد: باید اعتبارات خوبی تخصیص داده شود همچنین باید از اعتبارات ملی هم استفاده کنیم تا مشکل معبد لائودیسه تا سال 95-94 حل شود که این همدلی مسئولان شهرستان و استان را هم می‌طلبد.

اما امروز 21 آذرماه 96 رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان نهاوند مجددا در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان حرف از ضرورت ساماندهی محله دوخوهران را به میان کشید و اظهار کرد: از تاریخ و گردشگری و همه مزیتها و اهمیت کاوش لائودیسه که بگذریم، از ضرورت ساماندهی محله دوخواهران و پای قلعه که توان مقاومت در برابر زلزله در نهاوند را ندارد، نمی‌شود گذشت بنابراین برای ادامه کاوش‌ها در این مکان ۲۰۰ میلیون تومان نیاز است.

حال این سوال مطرح می‌شود که چرا مسئولان شهرستان به زنگ خطری که دو سال پیش به صدا درآمد توجهی ندارند؟ آیا نمی‌دانند پیامد بی‌توجهی به ناایمن بودن یک منطقه ممکن است یک فاجعه بزرگ به بار آورد که هزینه جبرانش از پیشگیری بسیار کمتر می‌شود؟!

خانجان همچنین با بیان اینکه با وجود پیگیری‌ها و برگزاری چندین نشست برای برگزاری همایش گردشگری شهرستان، هنوز ۵۰ میلیون که وعده داده شده، ابلاغ نشده است، گفت:  اگر این مهم تحقق نیابد ادامه کار عملا امکان‌پذیر نیست.

در ادامه این جلسه فرماندار شهرستان نهاوند نیز با بیان اینکه اعتبارات کل شهرستان نهاوند در سالجاری 459 میلیارد ریال است که تا کنون 37درصد آن تخصیص یافته، افزود: از این مبلغ 37 درصد آن تخصیص یافته که 100 میلیارد ریال به صورت نقدی، 110 میلیارد ریال به صورت اوراق یک‌ساله و 46 میلیارد ریال به صورت اوراق دوساله به دستگاه‌ها پرداخت شده است.

کریم حمیدوند افزود: در پروژه‌های راه روستایی، شانه‌های راه روستایی که در روستاها اجرا می‌شود، تعریض و در همه مسیرها علائم راهنمایی و رانندگی نیز نصب شود.

حمیدوند در ادامه خطاب به مدیران دستگاه‌های اداری اظهار کرد: باید گزارشی از پیشرفت‌های مربوط به پروژه‌ها توسط مدیران دستگاه‌ها تهیه و به فرمانداری ارسال شود.

وی خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت در زمینه اعتبارات این است که اگر پروژه‌ای اعتبار گرفته و راکد مانده باشد با مسئول مربوطه‌اش برخورد می‌شود. وظیفه بنده اعلام گزارش به استاندار است بنابراین شخصا پیگیر پیشرفت پروژه‌ها خواهم بود.

حمیدوند افزود: سعی کنید ضمن پیگیری و بازدید پروژه‌ها با مدیران‌کل دستگاه خود ارتباط بیشتری برقرار کنید تا از اعتبارات ملی برای شهرستان جذب شود. از طرح‌ها بازدید کرده و اعلام کنید که چه پروژه‌هایی فعال و غیرفعال هستند.

وی در پایان گفت: در راستای گرامیداشت مقام شامخ شهدای سرافراز، تمثال و پوسترهای ایشان تهیه و در ادارات و سطح شهر نصب شود.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۱ آذر ۱۳۹۶ / ۱۵:۵۶
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 96092111765
  • خبرنگار :