راکتور 54 ساله اسراییل یک خطر به لحاظ ایمنی هسته‌ای

شبکه الجزیره در گزارشی راکتور هسته‌ای 54 ساله دیمونا در اراضی اشغالی را یک خطر برای ایمنی هسته‌ای توصیف کرد؛ رژیم صهیونیستی قصد دارد این راکتور را تا هر زمان که ممکن باشد، فعال نگه دارد.

به گزارش ایسنا، مرکز تحقیقات هسته‌ای "نقب" یک تاسیسات هسته‌ای متعلق به رژیم صهیونیستی است، در صحرای نقب و در فاصله 13 کیلومتری جنوب شرق شهر دیمونا واقع شده است.

راکتور 54 ساله این تاسیسات که کار خود را در سال 1963 آغاز کرد، یکی از محافظت شده‌ترین تاسیسات مخفی رژیم صهیونیستی است اما به دلیل گذشت بیش از نیم قرن از فعالیت آن به شدت مورد توجه کارشناسان هسته‌ای برای پایان دادن به عمر آن قرار دارد.

راکتور دیمونا اواخر دهه 1950 از سوی فرانسه برای رژیم صهیونیستی ساخته شد و مدل آن به گونه‌ای است که نباید بیش از 40 سال فعالیت کند. دو راکتور فرانسوی با همین مدل که تقریبا هم‌زمان با راکتور دیمونا ساخته شدند، سال 1980 تعطیل شد. قدیمی‌ترین راکتور فرانسه در سال 1977 فعال شده است. در آمریکا نیز یک راکتور کوچک در ایالت تگزاس وجود دارد که شروع فعالیتش به سال 1969 بازمی‌گردد و قرار است در 2019 متوقف شود.

ادامه فعالیت و ایمنی راکتور دیمونا یک مساله پردردسر و مشکل‌آفرین محسوب می‌شود، چراکه رژیم صهیونیستی به لحاظ دیپلماتیک یا مالی امکان ساخت یک راکتور جدید برای جایگزین کردن آن ندارد. از این رو، کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل منابع بسیار عظیمی را برای حفظ راکتور کنونی‌اش سرمایه‌گذاری کرده است.

بنا بر اسنادی که در وب سایت ویکی لیکس منتشر شده، مقامات صهیونیستی به آمریکا گفته‌اند که تمام سیستم راکتور را به غیر از هسته فلزی آن جایگزین کرده‌اند، زیرا این قطعه به دلیل قرار داشتن در بتن قابل جابجایی نیست.

به گزارش الجزیره، نتیجه مطالعاتی که سال گذشته انجام شد، نشان می‌دهد که در حال حاضر بیش از 1500 ترک در هسته آلومینیومی این راکتور وجود دارد. میله‌های سوختی درون این هسته قرار دارند، جایی که شکافت هسته‌ای اتفاق می‌افتد. در طول سال‌ها فعالیت این راکتور، هسته آن حجم بالایی از حرارت و تشعشع را تحمل کرده که به مرور به از بین رفتن مواد آن منجر شده است.

با این حال، مسوولان کمیسیون انرژی اتمی مدعی‌اند که تخمین عمر 40 سال برای این راکتور یک ارزیابی غلط بوده و فاقد اساس عملی است.
به علاوه اگرچه عیوب راکتور از سال 2007 به بعد کشف شده است، احتمالا از همان ابتدا وجود داشته‌اند. آنها همچنین می‌گویند که ادامه فعالیت راکتور منافعی برای اسرائیل به همراه دارد و نیازی به نگرانی درباره ایمنی آن وجود ندارد، چراکه فعالیت راکتور به دقت و از نزدیک نظارت می‌شود.

رژیم صهیونیستی نیز به طور رسمی اعلام کرده است که قصد دارد فعالیت راکتور دیمونا را تا 2040 زمانی‌که 80 ساله می‌شود، ادامه دهد.

اما دکتر اوزی ایون، دانشمندی که خود از بنیانگذاران راکتور هسته‌ای دیمونا بوده است، تاکید دارد که این راکتور 54 ساله به دلیل ایمنی و با توجه به وجود 1537 ترک روی هسته مرکزی آن باید تعطیل شود و از مقامات صهیونیستی خواسته است تا به فعالیت آن پایان دهند.

وی در این‌باره گفت: اگر از من می‌پرسید که آیا فایده‌ای برای ادامه فعالیت راکتوری که بیش از نیم قرن از عمر آن می‌گذرد، وجود دارد، پاسخ من این است که قطعا نه.

این دانشمند هسته‌ای همچنین نسبت به نظارت محدود در این سایت هسته‌ای انتقاداتی دارد. رژیم صهیونیستی تا کنون معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان‌پی‌تی) را امضا نکرده است. بنا بر این تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم قرار ندارد. با این حال، پذیرفته است که تاسیسات خود را مطابق با استانداردهای ایمنی آژانس کند. یک کمیسیون مستقل که نظارت بر راکتور را برعهده دارد، به طور مستقیم به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گزارش می‌دهد.

ایون با بیان اینکه رژیم صهیونیستی بدون کمک بین‌المللی قادر به ساخت یک تاسیسات هسته‌ای جدید نیست، افزود: اسرائیل ظرفیت ساخت راکتور جدید را ندارد و هیچ کشوری در جهان نیز حاضر نیست پیش از اینکه ما معاهده ان‌پی‌تی را امضا کنیم، به ما راکتور بفروشد.

علاوه بر این، ما نمی‌توانیم قطعات مورد نیاز برای تعمیر راکتور کنونی‌مان را بسازیم.

وی تصریح کرد: زمانی‌که این راکتور در دهه 1960 عملیاتی شد یک هدف بسیار مشخص داشت اما 50 سال زمان زیادی است و تغییرات زیادی در این زمینه حاصل شده است.

به گزارش ایسنا، دولت‌ها و رسانه‌های سراسر دنیا بر این باورند که رژیم صهیونیستی تنها قدرت هسته‌ای در خاورمیانه به شمار می‌آید اما تا کنون از پذیرش آن سر باز زده و انکار می‌کند که کلاهک هسته‌ای دارد. صهیونیست‌ها همچنین مدعی‌اند که تاسیسات هسته‌ای‌شان در دیمونا روی فعالیت‌های تحقیقاتی و تولید برق متمرکز است.

این در حالی است که تحلیلگران و کارشناسان تخمین می‌زنند، رژیم صهیونیستی بیش از 100 کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد که پلوتونیوم آن از راکتور دیمونا تامین می‌شود.

دولت رژیم صهیونیستی پیش از این اعلام کرد که قصد دارد غرامت سنگینی را به 168 نفری که به دلیل کار در مرکز موسوم به تحقیقات هسته‌ای دیمونا از سرطان رنج می‌برند، بپردازد.

این افراد در سال 2013 شکایتی را علیه دولت مطرح کردند و گفتند که به دلیل کار در این تاسیسات به سرطان مبتلا شده‌اند که پس از بررسی‌ها کمیسیون انرژی اتمی قرار شد به آنها 22 میلیون دلار خسارت پرداخت شود.

این در حالی است که صهیونیست‌ها در ادامه ادعاهایشان تاکید می‌کنند که تاسیسات دیمونا تا به امروز هیچ مشکلی نداشته و نشت رادیواکتیو در آن اتفاق نیفتاده است. آنها می‌گویند که اندازه این تاسیسات بسیار کوچک‌تر از چرنوبیل و فوکوشیما است و در صورت بروز هر اتفاقی، گستردگی آن به اندازه فجایع هسته‌ای گذشته نخواهد بود.

جایزه صلح نوبل 2017 نیز قرار است روز یک‌شنبه (امروز) به گروه "کمپین بین‌المللی حذف تسلیحات هسته‌ای" طی یک مراسم در اوسلو اهدا شود.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۹ آذر ۱۳۹۶ / ۱۵:۳۶
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 96091910300
  • خبرنگار : 71443