به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی و امور بینالملل کانون، در این نشست کودکان و نوجوانان به بحث و گفتوگو در زمینه نیازها و خواستههای خود با تولیدکنندگان، طراحان، مسوولان و دست اندرکاران حوزه اسباببازی پرداختند.
سردار موسیزاد، یکی از نوجوانان گفت: به نظر من مهمترین نکته برای مخاطب جذابیت است و اینکه اسباببازی در کنار سرگرمکنندگی، آموزنده باشد و به رشد خلاقیت بچهها کمک کند. همچنین تنوع اسباببازیهای ایرانی عرضه شده در سومین جشنواره ملی اسباببازی کم است.
صبا علیزاده، دیگر نوجوان حاضر در این نشست نیز با اشاره به اینکه اسباببازیهای ایرانیِ موجود در بازار و فروشگاهها جذابیت لازم برای کودکان را ندارند، خواستار تولید نمونههای متنوعتر و جذابتر این محصولات شد که در کنار سرگرم کنندگی بچهها را به تحرک بیشتر نیز وادارد.
این عضو مرکز فرهنگیهنری شماره ۳۳ کانون در ادامه صحبتهایش خواستار توجه بیشتر دست اندرکاران این حوزه به احیای بازیهای بومی و محلی ایران و تولید اسباببازیهای فکری و مهارتی شد.
محمدپارسا غربی، عضو مرکز ۲۱ کانون تهران نیز خواستار تولید بیشتر اسباببازیهای الکترونیکی شد.
تبسم چناری، دیگر نوجوان حاضر نیز بیشتر اسباببازیهای ایرانی عرضه شده در نمایشگاهها و فروشگاهها را کپیبرداری از نمونههای خارجی دانست و خواستار محصولات فکری و خلاق جدید از تولیدکنندگان این حوزه شد.
نازنین رجبی، دیگر عضو مرکز شماره ۳۳ کانون گفت: اسباببازیهای هیجانی و فکری و بازیهای پرتحرک و پرجنبوجوش را بیشتر دوست دارم و از تولیدکنندکان و طراحان درخواست دارم محصولاتی تولید کنند که چیزهای تازهای به بچهها بیاموزد.
ملینا برسیم، عضو مرکز ۳۹ کانون نیز اظهار کرد: عروسکهای ایرانی با لباسهای بومی و محلی را به انواع خارجی ترجیح میدهم به شرطی که جذابتر طراحی شود، ویژگیهای دخترانه آنها بیشتر و اندامهای حرکتی آنها انعطافپذیر باشد.
توجه به پیوست فرهنگی اسباببازیها، ساخت فیلم و پویانمایی، تولید کتاب و بروشور معرفی آنها، افزایش تنوع، بالابردن کیفیت، قیمتگذاری مناسب، استفاده بیشتر از وسایل الکترونیکی در تولید محصولات این حوزه و... از دیگر درخواستهای نوجوانان حاضر در این نشست بود که از سوی آنها مطرح شد.
در ادامه این نشست نیز برخی از تولیدکنندگان اسباببازی در کشور به بیان برخی موانع و مشکلات سر راه خود در این حوزه پرداختند و به پرسشهای مطرح شده از سوی بچهها نیز پاسخ دادند.
تولیدکنندگان حاضر در این نشست ضمن قدردانی از نکتهبینی خوب بچهها، توجه به کیفیت خوب محصولات از یک سو و شمارگان پایین تولید آن از سوی دیگر را دلیل اصلی بالا بودن قیمت محصولات خود در مقایسه با انواع خارجی آن عنوان کردند.
کمتوجهی به صنعت اسباببازی در سالهای گذشته در کشور و نبود شبکهی توزیع مناسب از دیگر مشکلاتی بود که از سوی تولیدکنندگان در این نشست مطرح شد.
همچنین دستاندرکاران حوزه اسباببازی به کودکان و نوجوانان قول دادند از تمامی نقطهنظرها، پیشنهادها و دیدگاههای مطرح شده از سوی بچهها در زمینهی طراحی، تولید و برگزاری جشنواره ملی اسباببازی استفاده کنند.
محسن حموله- رییس دبیرخانه شورای نظارت براسباببازی - نیز با ارائه گزارشی از پیشینه سه دوره برگزاری جشنوارهی ملی اسباببازی در این نشست گفت: مهمترین مخاطبان و جامعه مصرفی صنعت اسباببازی کودکان و نوجوانان هستند به همین دلیل از بچهها میخواهم تا دیدگاههای خود در زمینه برگزاری بهتر جشنواره و راهکارها و پیشنهادهایشان را با طراحان و تولیدکنندگان بیان کنند.
در ادامه عادل بزدوده -کارگردان، بازیگر و عروسکساز تئاتر - نیز در سخنانی کوتاه از بچهها خواست همواره مسوولیتپذیر باشند و با ایدههای خوب خود دستاندرکاران حوزه اسباببازی را کمک کنند.
بزدوده با بیان اینکه ایده دادن و ایده گرفتن مانند یک جاده دوطرفه است، بیان کرد: در این مسیر اگر درست حرکت کنیم هم تولید کننده و هم مصرف کننده سود خواهند برد، پس تلاش کنیم با ارائه ایدههای سازنده و مشاوره به یکدیگر به راهحلهای اجرایی بهتری دست پیدا کنیم.
امیرحسن سلامزاده معاون مرکز سرگرمیهای سازنده کانون نیز در سخنانی گفت: شاید در دورههای گذشته برگزاری جشنواره ما از موضع تفاخر و بر اساس خط و مشیهای تعیین شده خودمان با مخاطب برخورد کرده باشیم اما در دورههای آتی تلاش داریم با باز گذاشتن فضا برای طراحان، تولیدکنندگان و مخاطبان ضمن بهرهگیری از دیدگاهها و نقطهنظرهایشان آنها را با هم بیشتر تطبیق دهیم تا بهتر بتوانیم اهداف را دنبال کنیم.
نشست هماندیشی و نیازسنجی اسباببازی کودکان با حضور بیش از ۲۰ کودک و نوجوان، طراحان، تولیدکنندگان، کارشناسان، مسوولان و دستاندرکاران از سوی دبیرخانه شورای نظارت براسباببازی ۷ آذر ماه در مرکز آفرینشهای فرهنگیهنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خیابان حجاب تهران برگزار شد.
انتهای پیام