به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی بنیاد اکبر رادی، برگزیدگان نخستین جشنواره نمایشنامهخوانی آثار اکبر رادی در مراسم افتتاحیه «همایشی در بزرگداشت اکبر رادی» در تماشاخانه «هامون» شهر رشت معرفی شدند.
در مراسم افتتاحیه «همایشی در بزرگداشت اکبر رادی» که تا فردا ادامه دارد، با همکاری بنیاد اکبر رادی و با حضور تعدادی از اعضای هیئتمدیره این بنیاد؛ حمیدهبانو عنقا، فرامرز طالبی، بهزاد صدیقی و آرش رادی، چهار تن از اعضای هیئتداوران نخستین جشنواره نمایشنامهخوانی آثار اکبر رادی؛ سلما سلامتی، اصغر نوری، جواد عاطفه، مهدی میرباقری و همچنین مرتضی عاطفی شهردار منطقه ۲ رشت و جمعی از هنرمندان تئاتر همچون مریم معترف، محمود طیاری، مجید دانشآراسته، رضا بهبودی، بهروز محمودیبختیاری، محمد عاقبتی، مسعود طیبی، شایان افکاری، زهرا روشنضمیر، زهرا صدری، مازیار سیدی، ناز شادمان حضور داشتند.
در این مراسم، علاوه بر نقشخوانی «از پشت شیشهها» به کارگردانی محمد عاقبتی و به شیوه تئاتر کاغذی (تلفیقی از نمایشنامهخوانی با دکور مقوایی و کاغذی به صورت کوچک)، برگزیدگان نخستین جشنواره نمایشنامهخوانی آثار اکبر رادی به دبیری بهزاد صدیقی که از اردیبهشت ۹۵ تا مهر ۹۵ در قالب سهشنبههای هر هفته در دو بخش مسابقه و مهمان توسط موسسه فرهنگی هنری اکبر رادی و با حمایت موسسه مکتب تهران برگزار شده بود، در قالب چهار بخشِ نقشخوان مرد، نقشخوان زن، کارگردانی و گروه مورد تقدیر قرار گرفتند.
در ابتدای این مراسم فرزام حسینی، مدیر «همایشی در بزرگداشت اکبر رادی» از کسانی که در برگزاری این همایش همکاری کردند تشکر و قدردانی کرد و سپس حمیدهبانو عنقا، رئیس هیئتمدیره بنیاد اکبر رادی در سخنانی گفت:برگزاری چنین همایشهایی میتواند نویدبخش رویکردهای گوناگون و نوینی به آثار رادی باشد و مایه خوشنودی است که سرآغاز این ابتکار در رشت اتفاق افتاده است. رشتی که رادی در آثارش جلوهگر ساخت، شاید شباهت چندانی به رشت امروز نداشته باشد اما رسیدن به جلال و جبروت فرهنگی ترسیم شده در آثار او، دستیافتنی و شدنی است.»
او در پایان گفت: «موقعیتی که در آن تماشای تئاتر به آیین اجتماعی مداوم خوانوار گیلانی تبدیل شود و تماشاخانهها چنان رونق یابند که از همه جای ایران به همین منظور به رشت بیایند. تصور این که نبض تئاتر ایران باز روزی در گیلان بزند، چه زیبا و غبطهبرانگیز است. با توجه به شیوه نوین زندگی و ارتباطات مجازی و اشباع تدریجی ذائقه مخاطبان از سرگرمیهای شنیداری و تصویری فلهای و بیخاصیت، پر بیراه نیست که ادعا کنیم تئاتر، به دلیل زنده بودن و اجرای بیواسطه در حضور تماشاگران دستاوردی بیبدلیل و منحصر به فرد دارد که چنانچه با غنای هنری توام شود نویدبخش اعتلای انسان و جامعهای شایستهسالار خواهد شد.»
در ادامه رضا بهبودی، بازیگر تئاتر و سینما که در «از پشت شیشهها» در نقش بامداد نقشخوانی کرد، گفت: «راستش من خیلی سخنران نیستم ولی از آن جا که یک شهروند گیلانی هستم دوست داشتم در نمایشی از آقای رادی بازی کنم و وقتی که صحبت از این همایش شد بازی در این تئاتر کاغذی را پذیرفتم.»
او سپس به ذکر خاطرهای از دوران دانشجویی خود پرداخت که حدود ۲۲ سال پیش نمایشنامه «محاق» را با همکلاسیهای خود به صورت رادیویی با ضبطصوت ضبط کردند.
سپس دکتر بهروز محمودیبختیاری، زبانشناس، پژوهشگر و استاد پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران در صحبتهایی کوتاه گفت: «به باور من، اکبر رادی و علی حاتمی دو نویسندهای بودند که به زبان فارسی در هنرهای نمایشی هویتی جدید بخشیدند. فارسی نمایشی این دو نفر، نمونه نابی است که میتواند مدتها مشق دیگر نویسندگان و موضوع مطالعه زبانشناسان باشد.»
او اضافه کرد: «انصافا زمانی که نثر اکبر رادی را میخوانیم، گویی یگانی عظیم از ارتش پیروزمند زبان فارسی به مارشی منظم از جلوی ما رژه میرود و باید به احترام فرماندهی که عناصر زبان خود را این چنین منظم به خدمت میگیرد برخاست و کلاه از سر برداشت.»
دکتر بهروز محمودیبختیاری در پایان گفت: «اکبر رادی شخصیت ساخته است نه تیپ و برای هر شخصیت پویایش هم گفتمانی پویا تدارک دیده است. این توان در هر نویسندهای یافت نمیشود.»
بهزاد صدیقی، مدیر اجرایی و سخنگوی بنیاد اکبر رادی و دبیر نخستین جشنواره نمایشنامهخوانی آثار اکبر رادی در بخش دیگری از این مراسم ضمن سپاس از برگزارکنندگان این همایش گفت: «اکبر رادی، اکبر رادی، اکبر رادی؛ امسال سه بار در شهر رشت گرد هم آمدیم برای اکبر رادی. یک بار برای نصب سردیس استاد رادی، یکبار برای افتتاح تماشاخانه استاد اکبر رادی و اکنون برای همایشی در بزرگداشت اکبر رادی با اجرای پنج نقشخوانی آثار این نمایشنامهنویس که توسط تماشاخانه هامون و گروه تئاتر لیو با همکاری بنیاد اکبر رادی و شهرداری رشت برگزار میشود.»
او در ادامه یادآور شد: «بنیاد اکبر رادی به شهرداری رشت و شهرداری تهران پیشنهاد نامگذاری خیابانی را به اسم اکبر رادی داده است. امیدوارم در آیندهای نزدیک این نامگذاری در رشت و تهران انجام شود.»
صدیقی در پایان گفت: «در این جا پیشنهاد میکنم که در آیندهای نه چندان دور در شهر رشت خانه نمایشنامهنویسان و نویسندگان را تاسیس کنیم تا نمایشنامهنویسان بتوانند در طول سال از این چنین فضایی استفاده کنند.»
در پایان این مراسم برگزیدگان نخستین جشنواره نمایشنامهخوانی آثار اکبر رادی توسط هیئتداوران بخش مسابقه این جشنواره متشکل از مهبود مهرنوش، سلما سلامتی، اصغر نوری، جواد عاطفه و مهدی میرباقری به شرح زیر انتخاب و معرفی شدند و از آنان با اهدای لوح سپاس و جوایز فرهنگی تقدیر به عمل آمد:
۱- نقشخوان مرد:
تقدیر از عزیز زنگه، نقشخوان نمایشنامه «ملودی شهر بارانی» از اهواز
رتبه دوم: حمید خوشنویس، نقشخوان نمایشنامه «تانگوی تخممرغ داغ» از تهران
رتبه نخست: بهرام سرورینژاد، نقشخوان نمایشنامه «آهسته با گل سرخ» از تهران
۲- نقشخوان زن:
تقدیر از پروین بهری، نقشخوان نمایشنامه «ملودی شهر بارانی» از اهواز
رتبه دوم: سارا راستگو، نقشخوان نمایشنامه «مرگ در پاییز» از رشت
رتبه نخست: زهرا روشنضمیر، نقشخوان نمایشنامه «خانمچه و مهتابی» از تهران
۳- کارگردانی:
تقدیر از محمد پرتوافکن، کارگردان نمایشنامهخوانی «ملودی شهر بارانی» از اهواز
رتبه دوم: مرتضی حقیقتبیان، کارگردان نمایشنامهخوانی «تانگوی تخممرغ داغ» از تهران
رتبه نخست: شایان افکاری، کارگردان نمایشنامهخوانی «آهسته با گل سرخ» از تهران
۴- گروه
تقدیر از گروه نمایشنامهخوانی «مرگ در پاییز» به کارگردانی زهرا صدری از رشت
بهترین گروه: گروه نمایشنامهخوانی «آهسته با گل سرخ» به کارگردانی شایان افکاری از تهران
این همایش که با «از پشت شیشهها» افتتاح شد در قالب پنج شب، پنج نقشخوانی از نمایشنامههای اکبر رادی به شیوه تئاتر کاغذی، در تماشاخانه هامون در شهر رشت در حال برگزاری است. در شب دوم، پنجشنبه دوم آذر، «هملت با سالاد فصل» به کارگردانی مازیار سیدی نقشخوانی شد و دیشب جمعه سوم آذر، «آمیزقلندون» به کارگردانی مهرداد هنرمند. در ادامه نیز شامگاه امروز، شنبه چهارم آذر، مهدی یوسفیزاده «آهنگهای شکلاتی» را نقشخوانی خواهد کرد و یکشنبه پنجم آذر حسن معجونی، «ملودی شهر بارانی» را.
انتهای پیام