به گزارش ایسنا، محمد راستاد در نشست خبری که با حضور خبرنگاران استانی و مدیر کل سازمان و بنادر چابهار برگزار شد، افزود: سرمایهگذاری برای این طرح که ١٦٥ متر طول موج شکنهای آن بوده، یک میلیارد دلار است.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: این طرح با ٢٠٣ هکتار استحصال اراضی از دریا جهت استفاده به عنوان بارانداز،ایجاد موج شکن با طول یک هزار و٦٥٠ متر و احداث ٥ پست اسکله و ١٥ میلیون متر مکعب لایروبی با ١٦.٥ متر عمق است که قابلیت کشتیهایی با هزار تن را دارد .
راستاد با اشاره به مزیتهای ترانزیتی مجتمع بندری اشاره کرد: بندر چابهار دروازه ترانزیت به آسیای میانه، افغانستان و شرق آفریقا است.
وی با بیان اینکه هم اکنون فاز یک طرح توسعه بندر شهید بهشتی اماده افتتاح است، گفت: بالغ بر ٤٠ میلیون تن غله از کشورهای آسیای میانه به حوزه خلیج فارس و شرق آفریقا صادر می شود که چابهار نقش مهمی در ترانزیت آنها با افتتاح این فاز ایفا میکند.
وی افزود: فاز نخست این طرح در قالب توافق با کشور هند با ٥ میلیون دلار توسط شرکت هندی انجام شده است.
راستاد که بخش عمدهای از تجهیزات وارد بندر چابهار شده است و آماده بهره برداری است که این تجهیزات در مجموع ٨٥ میلیون و ٢٧٦ هزار دلار به تفکیک ٣٢ دستگاه که با سرمایه گذاری شرکت هندوستان انجام شده است.
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: یکی از قابلیتهای مهم بندر چابهار ترانزیت مواد معدنی است که با ٨٢ میلیارد سرمایه گذاری این قرارداد در حال انعقاد است.
وی در این خصوص افزود: استراتژی مهم ما این است که از طریق ایجاد ظرفیت در بندر چابهار بتوانیم پاسخگوی تقاضای حمل و نقل دریایی بندر چابهار باشیم.
راستاد در پایان اظهار امیدواری کرد و گفت:٦٣ هکتار محوطه برای اجرای این طرح بتن ریزی شده است و فناوریهای انجام شده هم از نوین ترین امکانات است که چابهار را به یکی از مدرنترین بنادر کشور و منطقه تبدیل میکند که میتواند نقشآفرینی ویژهای در زمینه ترانزیت دریایی ایفا کند.
انتهای پیام