جولان مگس‌های سفید در الوند

بیش از دو هفته از حضور میهمانان ناخوانده‌ای با عنوان مگس سفید بالک در سطح شهر الوند می‌گذرد حشرات ریز و سفید رنگی که تقریباً تمامی سطح شهر را فراگرفته و در بعضی مناطق از جمله جنوب شهر بیشتر دیده می‌شود.

به گزارش ایسنا، مگس سفید بالک میهمانان ناخوانده شهر الوند که بحث داغ شهر را همراه داشته و تا حدود زیادی سبب به وجود آمدن مسائل و مشکلاتی شده است که نیازمند آن است تا مراجع مختلف توجه بیشتری را در این زمینه داشته باشند.

البته طبق بررسی‌های انجام شده این حشرات در به خطر انداختن سلامت انسان‌ها نقشی ندارند اما مثل هر آفت دیگری اگر وارد مجاری تنفسی شوند می‌تواند سلامت انسان را به خطر بیندازد.

«سیاوش غیاثوند» رئیس اداره محیط زیست شهرستان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، می‌گوید: متولی مبارزه با آفات فضای سبز شهری شهرداری‌ها هستند که در این راستا تاکنون جلساتی برگزار شده و راه‌های مبارزه با این آفات مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

وی معتقد است: سفید بالک‌ها از گذشته حضور داشتند و هم‌اکنون طغیان کرده‌اند که البته چندین عوامل از جمله مبارزه‌های شیمیایی با برخی از گیاهان و عدم تنوع گونه‌های گیاهی در سطح شهرو پارک موجب شده تا این حشرات افزایش پیدا کنند.

غیاثوند خاطرنشان می‌کند: این آفت خطری برای مردم و شهروندان ندارد و مانند هر آفت دیگری اگر وارد مجاری تنفسی شود مشکل‌ساز است.

رئیس اداره محیط زیست ادامه می‌دهد: مگس سفید بالک مانند بقیه‌ی آفات گیاهی است اما به جهت آن که مردم با حجم زیادی از این آفات مواجه هستند نگرانی و برخی حاشیه‌ها را به همراه داشته است.

اگرچه رئیس اداره محیط زیست شهرستان البرز معتقد است این حشرات هیچ خطری برای مردم ایجاد نکرده است اما برخی گلایه‌مند هستند و عنوان می‌کنند روند زندگی آن با اخلال روبه رو شده است.

بی‌خبری مدیر کل محیط زیست استان از میهمانان ناخوانده‌ی الوند

با توجه به این‌که در این بازه‌ی زمانی علاوه‌بر عنوان کردن مشکلات از زبان مردم و برگزاری جلسات متعدد توسط مسئولان شهرستانی همه رسانه‌ها و فضاهای مجازی بومی شهر الوند نیز به این مسأله پرداخته بوده‌اند اما مدیر کل محیط زیست استان خود را از این مشکل زیست محیطی بی‌خبر می‌داند.

«سیاوش شمسی‌پور» مدیر کل محیط زیست استان قزوین در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا در خصوص مگس‌های سفید بالک عنوان می‌کند که از وجود مگس‌های سفید بالک‌ در شهر الوند بی خبر بوده و تا کنون گزارشی دریافت نکرده است.

البته آنچه که مسلم است اداره‌ی محیط زیست یکی از مراجع مهم و حیاتی در زمینه چنین مشکلاتی است و نیاز است تا قدری گسترده‌تر به مسائل و مشکلات شهرستان‌ها نیز اشراف داشته باشد که البته مسائل زیست محیطی با توجه به اهمیت سلامتی مردم در اولویت قرار دارد.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان البرز می‌گوید: شستشوی درخت‌ها و درختچه‌ها در پارک‌ها و فضای شهری یکی از راهکارهایی است که سبب می‌شود تا حدودی مگس‌های سفید بالک از بین بروند.

وی اعلام می‌کند: استفاده از نوارهای رنگ زرد به دلیل تمایل حشرات به این رنگ از دیگر راهکارهای پیش رو است.

 غیاثوند می‌گوید: استفاده از راهکارهای شیمیایی و سموم نیز در دستور کار قرار دارد و تاکنون نیز از این روش استفاده شده است.

 علت دقیق برای وجود مگس‌های سفید بالک مشخص نیست

«محمدمحسن عزیزی» معاون خدمات شهری شهرداری الوند در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به این‌که تاکنون اقدامات متعددی در زمینه‌ی کاهش مگس‌های سفید بالک صورت گرفته است، اظهار می‌کند: علت مشخصی برای حضور مگس‌های سفید بالک‌در دست نیست اما گفته می‌شود تغییرات اکوسیستم و سم پاشی‌های بی رویه می‌تواند اثر گذاری زیادی داشته باشد.

وی تأکید می‌کند: تاکنون اقدامات متعددی برای از میان بردن مگس‌های سفید بالک صورت گرفته که تا حد زیادی نیز اثر گذار بوده است.

عزیزی توضیح می‌دهد: هم‌اکنون سم‌پاشی و شستشو توسط خودروهای آتش‌نشانی صورت می‌گیرد اما با توجه به اینکه این‌اقدامات در راستای خدمات رسانی بهتر برای مردم انجام‌میگیرد بنابراین دوز استفاده شده برای سم پاشی‌ها کامل کنترل شده انجام است.

معاون خدمات شهری شهرداری الوند می‌گوید: جلسه‌ی مشترکی با نماینده‌ی فرمانداری، اداره محیط زیست شهرستان و جهاد کشاورزی برگزار و راهکارهای مختلفی برای از بین بردن کامل حشرات عنوان شد.

 وی معتقد است: مگس‌های سفید بالک در سال‌های گذشته هم وجود داشته اما امسال به جهت طغیان تا حدودی باعث نگرانی مردم شده است.

عزیزی می‌گوید: هیچ مرجعی تاکنون نتوانسته به‌علت اصلی این آفت پی‌ببرد اما معمولاً در مناطق معتدل از جمله تهران و کرج نیز این مسأله وجود دارد.

معاون خدمات شهری شهرداری الوند یاد آوری می‌کند: باتوجه به این‌که استفاده از سموم نیز ممکن است مشکلاتی را به وجود آورد بنابراین نباید با مشاهده‌ی تعداد کم از این حشرات برای نابودی از سم استفاده شود بلکه در مواقع افزایش شدید و بحرانی سم می‌تواند راه حل مناسبی باشد.

سم‌پاشی‌های بی‌رویه کشاورزان از علل حضور سفید بالک‌ها است

معاون خدمات شهری شهرداری الوند اظهار می‌کند: طبق بررسی‌های صورت گرفته سم‌پاشی‌های بدون کنترل و حساب نشده کشاورزان موجب شده تا بعضی از حشرات شکارگر از بین رفته و بنابراین برخی آفات افزایش پیدا کنند.

وی معتقد است: آفات‌ گیاهی مانند بسیاری از بیماری‌ها قابل از میان رفتن همیشگی نیست بلکه باید کنترل و نظارت کافی بر روی آن‌ها صورت گیرد.

عزیزی می‌گوید: هم‌اکنون نیز می‌توان از سموم با دوز بالا استفاده کرد اما به جهت کاهش اثرات زیست محیطی و در نظر گرفتن سلامت مردم به صورت کامل کنترل شده استفاده می‌شود.

اگرچه تاکنون اقدامات گسترده‌ای در زمینه‌ی از میان بردن مگس‌های سفید بالک انجام گرفته است اما هنوز همه این آفات در سطح شهر الوند از بین نرفته و در برخی مناطق همچنان وجود دارد.

مسائل زیست محیطی از جمله مسائلی است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود، چون علاوه بر به خطر انداختن سلامت مردم‌می تواند سبب از بین رفتن منابع طبیعی و محیط زیست شود که نتایج غیر قابل جبرانی را به بار خواهد آورد.

به گزارش ایسنا، مگس‌های سفید بالک بر روی به خطر انداختن سلامت انسان تأثیر چندانی ندارد اما با توجه به توصیه‌های مطرح شده توسط مسئولان شهری الوند مردم‌از عبور و مرور غیر ضروری خودداری کرده هم‌چنین از باز گذاشتن درب و پنجره‌ها خودداری کنند.

طبق بررسی‌های انجام شده با برنامه‌ریزی‌های جدی و راهکارهای مبارزه با آفات تا چند روز آینده به طور کلی این این‌حشرات از بین خواهد رفت.

گزارش از «طهورا قلی‌پور» خبرنگار ایسنا منطقه قزوین

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۳ آبان ۱۳۹۶ / ۱۴:۴۳
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 96082313893
  • خبرنگار :