به گزارش ایسنا، سید محمد بطحایی در نخستین نشست خبریاش با اصحاب رسانه ضمن عرض تسلیت به بازماندگان زلزله غرب کشور و آرزوی بهبودی برای مصدومان این حادثه اظهار کرد: امیدواریم به سرعت بتوانیم مناطق آسیبدیده را بازسازی کنیم.
وزیر آموزش و پرورش به ارائه گزارشی پیرامون وضعیت مدارس در مناطق زلزلهزده پرداخت و گفت: ۴۴ واحد آموزشی در کرمانشاه به نحوی تخریب شدهاند که امکان استفاده ندارند البته مدارس جدید آسیب ندیدند و مدارس قدیمی ساز آسیب دیدهاند و این زنگ خطری برای ماست که به صورت جدی در مقوله ایمنی مدارس وارد شویم.
بطحایی ادامه داد: اگر زلزله در روز اتفاق افتاده بود معلوم نبود چند دانش آموز جان خود را از دست می دادند. حادثه در شب رخ داده و تلفات ما در بخش دانشآموزی بسیار کم بوده است. همچنین ما واحدهایی داریم که آسیب آنها در حدی است که امکان ورود دانش آموزان وجود ندارد و شکافهایی در سازه آنها ایجاد شده که نمیشود اطمینان کرد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه با دو شیفت کردن مدارس سالم و احیانا تهیه کانکس برای برخی روستاها موقتا این مشکل را برطرف خواهیم کرد، گفت: باید در بودجه های سنواتی اعتبارات لازم را برای ساخت مدارس دریافت کنیم. در کردستان هم به دلیل فرسوده بودن ساختمانها در برخی شهرها علیرغم آنکه تخریب نداشتیم، اما سازه آسیب دیده و مطمئن نبود و به همین دلیل برخی مدارس کردستان هم تعطیل شد و امید است به سرعت مقاومسازی انجام شود.
بطحایی افزود: صحت و سلامت دانش آموزان برای ما اولویت اول است ولو آنکه تحصیلشان برای مدتی به تاخیر بیافتد و یا ناچار شویم ادامه تحصیلشان را برای مدتی در فضاهای موقت داشته باشیم. تیمی امشب عازم مناطق زلزله زده خواهد شد و بر اساس گزارش این تیم برنامه فوری برای آماده کردن فضای آموزشی اجرا خواهیم کرد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در میان برنامههای وزارت آموزش و پرورش که در راستای تلاشهای قبلی دنبال می کنیم، مهمترین آنها سند تحول بنیادین است، گفت: در آغاز حرکت جدیدی که برای استقرار سند تحول شروع کردیم، ابتدا یک وضعیتسنجی انجام دادیم. این موضوع که تاکنون کدام بخشهای سند تحول اجرایی شده به صورت دقیق مطالعه و نتیجه آن احصا شده است. اکنون مطلع هستیم توزیع استقرار سند در بین راهکارهای عملیاتی به چه نحوی است و سهم هر کدام از راهکارها چقدر بوده است.
بطحایی ادامه داد: توزیع استقرار، راهکارهای سند نامتوازن است. بنابراین اولین استفاده ما از این مطالعه فشرده دو ماهه اصلاح برنامههای سال ۹۶ سپس سال ۹۷ است و به نوعی برنامهریزی می کنیم که توزیع متوازن برنامههای سند محقق شود.
وی به شروع گام اول استقرار نظام شایسته سالاری و انتصاب مدیران مدارس نیز اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین مولفهها در تضمین ارتقای کیفیت آموزش و پرورش، انتصاب و انتخاب مدیران شایسته است. فراخوانی را در آبان ماه منتشر کردیم و از همکارانمان خواستیم نظرات خود را در خصوص ویژگیهای مدیران شایسته به ما منعکس کنند.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در نهایت این برنامه، کمیتهای را پیشبینی خواهیم کرد که صلاحیت افراد را بررسی کرده و فهرستی به ترتیب اولویت در اختیار ادارات آموزش و پرورش قرار دهد. تلاش می کنیم به سمتی حرکت کنیم که انتصاب مدیران مدارس شفاف شود. طراحی سامانه مربوطه تا پایان دی ماه به اتمام می رسد.
به گفته بطحایی در گام بعدی این برنامه، نظام انتصاب مدیران شایسته به سطوح مدیریت در مناطق و ستاد خواهید رسید.
وی به وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان اشاره کرد و گفت: همواره معلمان مطالبه داشتهاند که نمایندگانی در هیات امنای صندوق داشته باشند تا در فرآیند تصمیم گیریها مشارکت کنند. بعد از فراهم کردن زیرساختهای حقوقی فردا فراخوانی منتشر میکنیم و بنا داریم تا پایان سال با انتخابات الکترونیک دو نفر از معلمان اعضای صندوق مستقیما توسط سایر اعضا انتخاب و عضو هیأت امنا شوند و یک بازرس ویژه هم از معلمان انتخاب شود.
با تغییر ساختار صندوق ذخیره فرهنگیان راه های احتمالی فساد بسته میشود
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: صندوق ذخیره در یک سال اخیر با استرس های شدیدی مواجه بود. طی دو ماه اخیر پنج جلسه هیات امناء و هشت جلسه هیات مدیره برگزار شد که در آن حضور داشتم. در ساختار شرکتها و سبد سرمایه گذاری صندوق یک تحول اساسی رخ خواهد داد. ضمن آنکه راه و زمینه های مفسده آمیز احتمالی با تغییر ساختارها بسته میشود.
بطحایی با بیان اینکه در حق صندوق ذخیره جفا شده است،اظهارکرد: در سالهای ۷۴ تا ۹۵، نرخ بازده سهم الشرکه اعضا در صندوق سالانه ۱۷.۹ درصد بوده است. طی این سالها در برخی شرکتها علیرغم وضعیت اقتصادی ناپایدار، ارزش دارایی ها تا چهار برابر شده است.
وی ادامه داد: متاسفانه مبالغههایی درباره صندوق صورت گرفته و اطلاعرسانیهای ناقص ناخواسته باعث سقوط سهام برخی شرکتها شده است. درخواست میکنم رعایت دقت در اطلاع رسانیها انجام شود زیرا اطلاع رسانیهای ناقص ناخواسته به جیب فرهنگیان ضرر زده است.
حقالتدریسها و نهضتیها با مکانیسمی که ایجاد میشود در مناطق و رشتههای مورد نیاز مورد استفاده قرار میگیرند
بطحائی در پاسخ به پرسش ایسنا درباره روند جذب نیروی انسانی و نظر نهایی این وزارتخانه درباره مصوبه جدید مجلس برای جذب حق التدریسیها و آموزشیاران نهضت سوادآموزی گفت: وقتی از نیروی انسانی در آموزش و پرورش صحبت می کنیم، یعنی از یک میلیون و ۷۰۰ هزار کارمند و بازنشسته سخن میگوییم. به کارگیری نیروی انسانی ملاحظات خاص خود را دارد و دارای پیچیدگیهایی است.
وی افزود: در اساسنامه دانشگاه فرهنگیان تاکید شده جذب نیرو باید از مجرای این دانشگاه باشد. اما طی چندسال گذشته، هرسال یا یکسال در میان از سایر مجاری نیروهای نهضتی و... را به کار گرفتیم البته آنها صادقانه تلاش کردند و ما نافی تلاش و زحمات آنها نیستیم اما طرح جدید مجلس اگر به شکل فعلی مصوب شود، موج سهمگینی در نیروی انسانی ایجاد خواهد کرد که اثر مستقیم آن بر کیفیت آموزش خواهد بود.
بطحایی ادامه داد: این موضوع به طور موشکافانه و دقیق در دست بررسی است. طرحی که اکنون بررسی میشود به نحوی خواهد بود که حقالتدریسها و نهضتیها با مکانیسمی که ایجاد میشود در مناطق و رشتههایی که نیاز داریم مورد استفاده قرار بگیرند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش نیروی انسانی با شتاب فراوانی در سال تحصیلی جاری اتفاق خواهد افتاد،اظهارکرد: سنجش صلاحیت حرفهای که پایه و اساس ارتقای نیروی انسانی است نیز در آینده نزدیک انجام خواهد شد و پایه رتبهبندی سنجش صلاحیتها خواهد بود.
بطحایی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت معلمان زندانی گفت: گاهی پاسخ به برخی سوالات فرآیند کار را پیچیدهتر میکند. ما تلاشهایی انجام دادیم اما اجازه دهید پاسخ مشروح ندهم زیرا گاهی حاشیهسازی و سوءاستفادهها ادامه کار را با سختی مواجه خواهد کرد. امید است آن بخش از جرائم قابل بخشش و بازنگری مورد توجه قرار گیرد و تسهیلاتی برای همکارانم فراهم شود.
سالانه ۲۶ هزار فرهنگی به مرخصی زایمان میروند
پاسخ وزیر در خصوص وجود ۶۰ هزار نیروی بیکار در آموزش و پرورش
وزیر آموزش و پرورش درباره اخباری مبنی بر وجود ۶۰هزار نیروی بیکار در آموزش و پرورش گفت: این عدد و رقم دقیق نیست. نیروهایی داریم که ساعت کارشان کم است. افرادی در برخی مناطق داریم که کلاس نداریم به او بدهیم نه اینکه بخواهد حقوق مفتی بگیرد. وی ناچار است در دفتر مدرسه بماند و کارهای متفرقه انجام دهد. در برخی مناطق هم کمبود داریم و این اختلال در توزیع نیروی انسانی وجود دارد. از نظر قانونی نمیتوانیم نیروی مازاد را به منطقه دیگری که کمبود هست بفرستیم.
وی ادامه داد: سالانه ۲۶هزار نیروی انسانی داریم که به مرخصی زایمان می روند. ۱۱هزار نیروی ما در ماموریتها هستند و در دستگاههای دیگر خدمت میکنند و ۴۲هزار نفر دانشجوی تربیت معلم و در حال تحصیل هستند. این افراد جمعا حدود ۱۳۰هزار نفر یعنی ۱۴ درصد کل نیروی انسانی ما را در برمیگیرد. از اولویتهای اصلی ما اصلاح و سازماندهی نیروی انسانی است. سازماندهی قبلا اصلاح شده اما به نقطه مطلوب نرسیده است.
آمار بازماندگان از تحصیل به تفکیک مقاطع تحصیلی
وزیر آموزش و پرورش درباره ترک تحصیل و آمار بازماندگی گفت: با افرادی روبرو هستیم که مدارس را پس از دو تا سه سال درس خواندن رها می کنند. بخصوص در مناطقی که اشتغال کاذب وجود دارد افراد به انگیزه کسب درآمد درس را رها کرده و به کار روی می آورند. در متوسطه دوم حدود ۳۴۰ هزار بازمانده از تحصیل داریم. در متوسطه اول ۲۰۰هزار و در دوره ابتدایی نیز ۲۰۰هزار بازمانده از تحصیل داریم.
بطحایی درباره استفاده از زنان و جوانان در سطوح مدیریتی و تاخیر در انتصابات گفت: جنس و ذات آموزش و پرورش در حوزه مناطق و ستاد طوری نیست که بخواهیم عجولانه تصمیم بگیریم. تلاش می کنیم از بانوان هم بیشتر استفاده شود. کتبا به مناطق ابلاغ کردیم در رده های مدیریتی از بانوان استفاده شود و ۲۰ درصد مدیران از بانوان باشند. ضمنا ۶۰ درصد نیروی انسانی در آموزش و پرورش را بانوان تشکیل می دهند. کادرسازی در سالهای گذشته برای مدیریت جوانان و زنان کمتر اتفاق افتاده است.
وزیر آموزش و پرورش درباره وقوع تنبیه بدنی دانش آموزان در مدارس اظهار کرد: تنبیه بدنی پدیده زشت و نامبارکی است، البته تصور نمیکنم فراوانی تنبیه بدنی بالا باشد. در آموزش و پرورش معمولا صدور بخشنامه در اینگونه موارد کفایت نمی کند. یک بخشی از این وقایع به فضایی برمیگردد که در مدارس داریم و باید آن را تلطیف کنیم. تنبیه بدنی در بسیاری موارد به علت بی انضباطی و پرخاشگری بروز میکند، در کنار رفع آن باید نظارت هم تقویت شود.
هیچ بهانهای توجیهکننده تنبیه روانی و جسمی دانشآموزان نیست
وی ادامه داد: از بازرسین و مدیران مدارس هیچ بهانهای نمیتواند تنبیه بدنی و حتی تنبیه روحی و شخصیتی را توجیه کند. نباید کلام موجب تحقیر دانش آموز شود زیرا هیچ گاه فراموش شدنی نیست. جدای از بخشنامهای که سالانه ارسال میشود باز هم اعلام میکنم مدیران مدارس مسوولان مستقیم مراقبت از این موضوع هستند و باید با موارد برخورد شود. موارد گزارش شده به جد پیگیری میشود.
بطحایی افزود: برعکس آن هم وجود دارد و به دلیل ناهنجاری های رفتاری تعرضاتی به معلمان هم گزارش شده است. با آسیب شناسی باید در این موارد هم شدت عمل صورت گیرد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بخشهای دیگری در کشور نیز مسئوول آسیب های اجتماعی هستند و آموزش و پرورش به تنهایی مسؤول آن نیست گفت: هرچند نقش معلم محوری است، همه تقصیرها متوجه معلم و مدرسه هم نیست.
ارائه گزارش تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان طی یک تا دو هفته آتی
وزیر آموزش و پرورش درباره زمان ارائه گزارش تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان عنوان کرد: تصور می کنم این گزارش ظرف یک تا دو هفته آینده آماده شود. ابعاد مختلف تخلفات در صندوق و بانک سرمایه مورد واکاوی قرار گرفته و امیدوارم از ابتدای تاسیس صندوق باشد و محدود به دو سه سال اخیر نباشد.
وی درباره تاسیس بانک فرهنگیان نیز گفت: تاسیس بانک در حد ایده و پیشنهاد است و باید کار کارشناسی روی آن صورت گیرد.
احتمال پرداخت معوقه حقالتدریسیها ظرف دو هفته آینده
بطحائی درباره طرح خرید خدمات آموزشی نیز اظهار کرد: این طرح غالبا در مناطق محروم اجرا می شود و مزایایی دارد از جمله آنکه باعث شد نرخ تحت پوشش افزایش یابد و کیفیت آموزش بالا برود، اما اشکالی که وجود دارد افزایش هزینههای سرباری بود. سازوکارهایی در حال اتخاذ است تا واسطهها از بین رفته و حقوق معلمان در این مدارس مستقیما به حسابشان واریز شود. امید است با گشایش های حاصل شده ظرف یکی دو هفته آینده مبلغی ابلاغ اعتبار شود و حق التدریس معوقه این معلمان که از عید باقی مانده، تسویه شود.
اجباری برای حضور دانشآموزان در اردوهای راهیان نور وجود ندارد
به گزارش ایسنا، وزیر آموزش و پرورش درباره اردوهای راهیان نور گفت: اردوهای راهیان نور بخشی از فرآیند یاددهی و یادگیری است. در برگزاری اردوهای راهیان نور، آموزش و پرورش نمیتواند به تنهایی قبول مسئولیت کند.
وی افزود: دانش آموزان اجباری برای شرکت در اردوهای راهیان نور ندارند. اگر شرایطی در بخشنامه های قبلی باشد که دانش آموزان در آن مجبور به حضور در اردوهای راهیان نور شده باشند، آن را برطرف خواهیم کرد.
بطحایی با اشاره به اینکه سالیانه حدود ۳ تا ۱۰ میلیارد تومان از طرف آموزش و پرورش، برای اردوهای راهیان نور در نظر گرفته می شود گفت: بخشی از این اعتبار توسط کمک اولیاء و بخشی دیگر توسط سپاه و بسیج تامین اعتبار می شود.
وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری خود همچنین با اشاره به اینکه امور پشتیبانی در آموزش و پرورش، بخش زیادی از زمان و انرژی آموزش و پرورش را میگیرد و آموزش و پرورش را از رسالت اصلی خویش باز می دارد اظهار کرد: سال آینده بودجه آموزش و پرورش استانی خواهد شد.
آموزش خانوادهها و دانشآموزان برای مقابله با آسیبهای اجتماعی/حضور خانوادهها در سامانه سینا اجباری است
جلسه با مقام معظم رهبری در خصوص آسیبهای اجتماعی امروز برگزار میشود
بطحایی درباره پیشگیری و برخورد با آسیب های اجتماعی نیز گفت: تصمیماتی اتخاذ شده که از طریق سامانه "سینا"، آموزش خانواده ها به تناسب نیازهای خانواده، آموزش مدیران و آموزش معلمان انجام خواهد گرفت.
وی ادامه داد: حضور خانواده ها در سامانه "سینا" اجباری خواهد بود و خانوادهها موظف خواهند بود دوره های آن را طی کنند. رصد و کنترل آسیب های اجتماعی را در برنامه هایمان گنجانیده ایم.
به گفته بطحایی، در مورد آسیب های اجتماعی و خصوصا آسیب های اجتماعی در آموزش و پرورش، عصر امروز جلسه ای با حضور مقام معظم رهبری برگزار خواهد شد.
به گزارش ایسنا، وی در ادامه درباره روند ثبت نام اتباع در مدارس اظهار کرد: آموزش و پرورش مانند اکسیرن که حق هر موجود زندهای است، حق همه افراد فارغ از ویژگیهای قومیتی و زبانی است. تلاش کردیم اتباع را تحت پوشش ببریم که موفقیتهایی نیز حاصل شد.
وی افزود: البته به علل فرهنگی مشکلاتی در برخی مناطق وجود داشت و برخی خانوادهها ناراضی بودند که ما در مقابل این تبعیض ایستادیم و مقاومت کردیم و فضای فرهنگی را تلطیف کردیم اما برغم پیگیریها و دعوت برخی اولیای دانشآموزان، این رضایت حاصل نشد.
وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره برنامه جامع نیروی انسانی گفت: این برنامه ظرف دو هفته آینده نهایی خواهد شد. در این برنامه مشخص است طی سالهای آینده چند نفر خروجی داریم و چه تعداد نیرو از چه مجرایی باید وارد شود. ما باید از فرصتهای موجود طی چهار سال آینده استفاده کنیم تا تبدیل به چالش نشود.
بطحایی به جزئیات کارگروه اهل سنت نیز اشاره و عنوان کرد: یک ماه پیش کارگروه بررسی مسائل دانشآموزان اهل سنت تشکیل و چارچوبی برای آن تعیین شد تا در حوزه برنامه درسی، نیروی انسانی و برنامه های آموزشی و پرورشی آسیب شناسیهای لازم صورت گیرد و راهکارهایی ظرف سه ماه طراحی شود. هفته آینده نتایج این آسیب شناسی آماده و جلسه بعدی کارگروه هم برگزار خواهد شد.
انتهای پیام