به گزارش ایسنا، سورنا ستاری در جریان بازدید از یازدهمین نمایشگاه بینالمللی رسانههای دیجیتال اظهار کرد: برای پیشرفت و ورود به حوزههای مختلف تولید محتوای مناسب امری مهم و ضروری است. بنابراین باید از نظر تولید محتوا خودمان را تقویت کنیم تا شاهد فرهنگسازی در این حوزه باشیم. البته ایجاد محتوا در فضای مجازی و استارتاپها با رشدی سریع در کشور همراه است. چنانچه در استارتاپها انتظار میرود رشد آنها به صورت هفتهای باشد و استارتاپهای موفق هفتهای 10 درصد رشد دارند در غیر این صورت محکوم به شکست هستند. خوشبختانه در ایران فضا برای این رشد باز است.
ایجاد محیط کسب و کار ضامن ارتقای محتوای دیجیتال
معاون علمی و فناوری رییس جمهور در ادامه درباره ارتقای محتوای دیجیتال، گفت: مهمترین بحث در این حوزه ایجاد محیط کسب و کار است، شرکتهایی که موفق به کسب عنوان دانشبنیان میشوند، بیش از صد نوع خدمت از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دریافت میکنند و اگر شرکتی شرایط دانشبنیان شدن را دارا نبود، بهزودی بحث شرکتهای خلاق در این معاونت مطرح میشود تا شرکتها برای توسعه آموزشهای لازم را ببینند. در واقع این شرکت ها از مکانیزمهای ارائه شده توسط معاونت بهرهمند میشوند البته سطح حمایتی از آنها نسبت به شرکتهای دانشبنیان پایینتر است.
حمایت از شتابدهندههای حوزه دیجیتال
ستاری در بخش بعدی به حمایت از شتابدهندههای حوزه دیجیتال اشاره کرد و گفت: هر چه قدر شتابدهندههای کسب و کار بیشتر توسعه پیدا کنند موفق تر هستیم. در معاونت علمی نیز ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویت ساز بحث توسعه محتوای دیجیتال را در برنامه خود دارد. در این زمینه باید شتاب دهندههای کسب و کار در حوزه تولید محتوا حمایت شوند، شتاب دهندههایی که هر یک دهها یا صدها شرکت در آنها قرار دارد و از آنجا که دولت به تنهایی نمیتواند با هزاران استارتاپ کار کند، این شتابدهندهها میتوانند این سیستم را در کشور توسعه دهند. همانطور که هر سال در برگزاری نمایشگاههای مختلف شاهد تغییرات هستیم، تغییراتی که به واسطه حضور استارتاپها رخ داده است و قطعا توسعه استارتاپها میتواند یکی از اصول اصلی در بحث تولید محتوا باشد.
وی همچنین تولید محتوا را یکی از نیازهای توسعه فضای مجازی دانست که با برگزاری نمایشگاههایی همچون رسانههای دیجیتال میتوان در مسیر حرکت این توسعه قرار گرفت.
رتبه 15 در تولید علم
رییس بنیاد ملی نخبگان ایران در بخش بعدی سخنان خود رتبه کشور را در تولید علم به لحاظ تعداد مقالات پانزدهم دانست و در این باره ابراز کرد: دولت باید محیط کسب و کار را آماده کند، در حال حاضر آماده نبودن محیط های کسب و کار یکی از مشکلات اساسی در کشور است. در حوزه کسب و کارهای نوین در دنیا در ابتدای این دولت رتبه ۱۲۱ را داشتیم، اما امروز و در این مقطع به رتبه ۷۵ دست یافتهایم.
معاون علمی و فناوری رییس جمهور همچنین درباره برنامههای این معاونت در راستای توسعه و گسترس طرح "شامد" بیان کرد: این طرح فرهنگسازی در فضای مجازی را گسترش میدهد و به واسطه آن میتوان محتوای مناسب و نامناسب را از هم تشخیص داد، علاوه بر این مانع نفوذ خارجیها میشود و بسترهای مناسب فعالیت برای شرکتهای داخلی که پایه اصلی آن نیروهای انسانی خلاق و نو آور هستند را فراهم میکند.
بر اساس اعلام معاونت علمی، یازدهمین نمایشگاه بین المللی رسانههای دیجیتال با هدف آشنایی هر چه بیشتر فعالان حوزه دیجیتال و شرکتهای فعال با آخرین تحولات صورت گرفته در حوزه رسانههای دیجیتال از تاریخ 20 آبان ماه در مصلای امام خمینی (ره) تهران آغاز به کار کرده و تا 26 آبان ماه ادامه دارد.
انتهای پیام