رییس انجمن آموزش پزشکی در گفت و گو با ایسنا، در خصوص میزان اثربخشی سند تحول آموزش پزشکی با گذشت بیش از دو سال از اجرای این طرح گفت: در حوزه آموزش، مشابه سلامت تحول انجام نمیگیرد و تغییرات حوزه آموزش تدریجی و بلند مدت است و به طورکلی «تحول در آموزش» نامگذاری غلطی است.
عین اللهی ادامه داد: البته اینطور نیست که آموزش علوم پزشکی راکد مانده باشد. از سال 65 ما تحول آموزش را آغاز کردهایم و نتیجه آن در عملکردها مشخص است به این ترتیب که امروزه تمام نیاز های درمانی بیماران در کشور انجام میشود.این در حالی است که در ابتدای انقلاب یک رشته فوق تخصصی و یک رشته ph.d داشتیم در حال حاضر 25 رشته فوق تخصص و تعداد زیادی رشته در مقطع ph.d داریم.
وی تاکید کرد: در ابتدای انقلاب تعداد زیادی از بیماران باید برای درمان به خارج از کشور میرفتند اما در حال حاضر و با پیشرفت آموزش پزشکی در کشور شرایطی ایجاد شده که از کشورهای دیگر نیز برای درمان به ایران میآیند و این نتایج تغییر در آموزش پزشکی است.
عضو پیوسته فرهنگستان پزشکی افزود: ما در فرآیند آموزش علوم پزشکی به نقطه مطلوب نرسیدهایم اما این فرایند تدریجی است و بسیاری از کشورهای پیشرفته نیز هنوز به نقطه مطلوب نرسیده اند ولی اینکه بتوانیم هم زمان با رشد علمی که در دنیا وجود دراد حرکت کنیم وضع مطلوبی خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در رشته چشم پزشکی بیماران زیادی از کشور های اروپایی و انگلیس برای معالجه به ایران می آیند گفت: این مساله نتیجه آموزش و عملکرد آموزشی است اما اینکه ما روش های جدید آموزش را به کار ببریم نیاز به زمان دارد و این مساله تدریجی است و یک رشد ناگهانی به نام تحول در آموزش پزشکی اصلا امکان پذیر نیست.
انتهای پیام