علی منتظری در گفتوگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به گسترش رسانههای جدید، اظهار کرد: فضای مجازی و رسانههای اجتماعی از زمانی که به وجود آمده اند نقش رسانههای رسمی را ایفا میکنند. زمانیکه حادثهای در یک مکان رخ میدهد شما در ظرف یک یا دو دقیقه به خبر یا عکس آن حادثه دسترسی پیدا میکنید.
وی ادامه داد: ما باید ابتدا بگوییم که بحث خبر در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ چه جایگاهی پیدا میکند. آیا رسانهها باید منتقلکننده خبر باشند یا تحلیلکننده آن؟ این مشکل در بین رسانههای غربی مانند تلویزیونهای خبری وجود دارد.
او با اشاره به اینکه شبکههای اجتماعی، خبر را در زمان کوتاهی منتشر میکنند، بیان کرد: زمانی که خبر از طریق شبکههای اجتماعی منتشر میشود، رسانههای رسمی ماهیت واقعی خود را از دست خواهند داد. این وضعیت درباره مطبوعات سختتر است، به دلیل اینکه روزنامههای داخلی ایران خبرهای امروز را فردا منتشر میکنند به همین دلیل هیچ نوع اقبالی به خبرهایی که توسط روزنامههای چاپی منتشر میشود، وجود ندارد.
منتظری درباره تاثیر شبکههای اجتماعی بر رسانههای رسمی، اظهار کرد: تاثیر شبکههای اجتماعی بر روی سایتهای خبری، خبرگزاریها و رسانههای تلویزیونی و رادیویی متفاوت است. بسیاری از شبکههای تلویزیونی در دنیا دنبال این هستند که فضای تلویزیونی خود را روی موبایل تعریف کنند به دلیل اینکه دسترسی مردم به موبایل و فضای مجازی باعث میشود که مردم ارتباط خود را با رسانهها داشته باشند و جایگاه این نوع رسانهها حفظ میشود.
خبرنگار بخش عربی کانال فرانس ۲۴ ادامه داد: اگر رسانههای مرئی با تکنولوژی پیش نروند، به سمت نابودی میروند.
او با اشاره به وضعیت تلویزیون در کشور ایران، گفت: سایتهای الکترونیکی میتوانند رویدادهای خبری را به صورت زنده پخش کنند اما صداوسیمای ایران با آن مخالفت میکند، این نشان میدهد که رقابتی میان فضای مجازی با رسانههای سنتی وجود دارد. اگر رسانههای سنتی تغییرات جدیدی در خود ایجاد نکنند و با تکنولوژی همراه نشوند در سالهای آینده جایگاهی در فضای رسانهای ایران نخواهند داشت.
انتهای پیام