جلال فیاضی با اشاره به گسترش شبکههای اجتماعی در فضای مجازی و تاثیر آن بر رسانههای سنتی، بیان کرد: گسترش شبکههای اجتماعی در فضای مجازی باعث شده که بخشی از مخاطبان رسانههای سنتی ما را به سمت خود بکشاند. در تمام کشورهای دنیا این فرصت پیش میآید که رسانههای سنتی به سمت رسانههای محلی پیش بروند. در دنیا هم بخش ملی روزنامههای پرتیراژ سراسری به سمت فضای مجازی و سایتها پیش میروند و همچنین بخش مکتوب این رسانهها به سمت رسانههای محلی متمایل میشوند.
مدیرعامل سابق خبرگزاری ایرنا درباره رسانهها و روزنامههای محلی، گفت: این رسانهها و روزنامههای محلی به دلیل اینکه به مسائل جزئی مناطق خود میپردازند، مخاطبان خوبی دارند اما نکتهای که در مجموع میتواند به فضای رسانهای هر کشوری لطمه بزند شبکههای اجتماعی و رسانههای بی هویت است.
او با اشاره به شبکههای اجتماعی و رسانههای بیهویت، اظهار کرد: رسانههای بیهویت به طور مسؤولانه خبرهای خود را منتشر نمیکنند و این امر باعث میشود که فضای رسانهای دچار پدیدهای به نام ریزگرد رسانهای شود. این پدیده تنفس در فضای رسانهای را سخت میکند.
مدیرعامل خبرگزاری رضوی در گفتوگو با ایسنا با ارائه پیشنهادی برای بهبود وضعیت رسانهها، بیان کرد: امروزه رسانههای کشور باید به سمت شناسنامهدار کردن و هویتمند شدن خود بروند. زمانی که یک سایت یا کانال تلگرامی شروع به انتشار خبر میکند ما باید بدانیم که این کانال یا سایت توسط چه کسی اداره میشود. هم اکنون طرح شامد در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شروع شده است و امیدواریم که تمامی این سایتها و کانالهای بیهویت ثبت رسمی شوند.
او ادامه داد: این هویتبخشی به رسانهها باعث محدود شدن آنها نیست بلکه آنها را مسؤول میکند.
فیاضی با اشاره به لایحهای که درباره سازمان نظام رسانهای مطرح شده است، گفت: به نظرم لایحهای که در دولت به نام سازمان نظام رسانهای مطرح شده، باعث شده است که رسانهها ضابطهمند شوند و به سمت اخلاق رسانهای پیش بروند.
او اضافه کرد: نظارت بر اجرای این منشور اخلاق رسانهای بر عهده روزنامهنگاران و رسانههاست و آنها میتوانند فضای رسانهای را مسؤولانهتر کنند. رسانههای دارای هویت باید کمک کنند که مردم از آگاهی و سواد رسانهای برخوردار شوند و همچنین باید به هویتدار شدن رسانههای غیررسمی در فضای مجازی کمک کنند.
انتهای پیام