معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها تاکید کرد؛

اهمیت تولید علم و ضرورت بازنگری محتواهای قدیمی در حوزۀ دروس معارف اسلامی

معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها با بیان اهمیت تولید علم خصوصاً در حوزۀ دروس معارف اسلامی، به برخی خلأها و آسیب های موجود در این حوزه اشاره کرد و بیان داشت: مسیر موجودِ تولید و سفارش کتب درسی معارف اسلامی، استاد مولّد تربیت نمی کند.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و الملسلمین قریشی، معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها در اختتامیه جشنواره تولیدات رسانه ای و کمک آموزشی، ویژه مدرسین گروههای پنج گانه معارف اسلامی سراسر کشور، تحت عنوان «دانش یار» در محل سالن اجتماعات ساختمان مرکزی نهاد برگزار شد، ضمن بیان این مطلب، با تأکید بر بازنگری در محتواهای قدیمی، بیان داشت: امر تولید علم، امری همگانی است و در حوزۀ دروس معارف اسلامی استاد و مدرس این دروس است که باید به این نتیجه برسد که روش یا محتوا را تولید کند. جشنوارۀ «دانش یار» ادارۀ تولیدات رسانه‌ای وکمک آموزشی که اساتید سراسر کشور در آن مشارکت داشته اند، به تحقق این امر کمک شایانی خواهد کرد.

وی یادآور شد: که از بین 1400 عضو هیأت علمی گروههای معارف، سالانه حداقل بایستی 40 یا 50  اثر خوب و کارآمد به بازار نشر معرفی گردد تا در اختیار دانشجویان و سایرین قرار گیرد.

حجت الاسلام قریشی تأکید کرد: اساتید نباید واهمه این را داشته باشند که کتاب تألیفی خود برای دانشجویان معرفی کنند. در واقع اگر برای تألیف یک کتاب در حوزه دروس معارف اسلامی، یک گروه مشاوره تشکیل شده و مطالب لازم را به نویسنده انتقال دهند، ما شاهد تولید یک اثر خوب خواهیم بود.
حجت الاسلام قریشی سپس با اشاره به اینکه دنیای امروز دانشجو آمیخته با فضای مجازی، تصویرپردازی و قالب های رسانه ای است، اظهار داشت: نوع ارتباط گیری با چنین فردی باید متفاوت از روش های سنتی و فعلی باشد.

معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها  ضمن پرداختن به مقوله طرح «نیاز محور» اظهار کرد: در طرح نیاز محور قرار بود ما به سمت شناسایی و رفع نیازهای واقعی دانشجویان حرکت کنیم، اما آنچه که باید اتفاق بیافتد، نیفتاد و به نوعی، انحراف از مسیر آن رخ داد.

وی ضمن اشاره به برخی از تشکل ها و انجمن های تازه تأسیس که در صدد ترویج نوعی مباحث اعتقادی و اخلاقی غیر اصیل و خارج از آموزه های حقیقی دینی هستند و دانشجویان را در دانشگاهها با روش ها و محتوای جدید به سمت خود جذب می کنند، افزود: گروههای معارف اسلامی باید برای این جریانات و اتفاقات نیز برنامه، مطلب و روش های مطلوب داشته باشند؛ به بیان دیگر باید در مقابل این جریانات حرف تازه ای داشت و با روش متناسب با آنها مقابله کرد. آنچه که مهم است در تمامی این حوزه ها ما نیازمند نظرات اساتید معارف هستیم.

حجت الاسلام قریشی در بخش دیگری از صحبت های خود به هماهنگ سازی میان مطالب مربوط به معارف اسلامی در سطح دوره متوسطه و دانشگاهها اشاره کرد و افزود: نباید دانشجو در کلاس درس معارف احساس کند مطالب تکراری برای او ارائه می گردد.

در ادامه این مراسم زارعی، رئیس اداره تولیدات رسانه ای وکمک آموزشی، گزارشی از فرآیند برگزاری جشنواره ارائه داد و با اعلام اینکه در بحث اطلاع رسانی، در حدود 230 واحد دانشگاهی مستقیماً از طریق ارسال پوستر و بروشور در جریان برگزاری جشنواره قرار گرفته اند، بیان کرد که علاوه بر این، در سه نوبت اطلاع رسانی پیامکی به تمامی مدرسین دروس معارف اسلامی در دانشگاهها صورت گرفته است وهمچنین از طرق دیگر از جمله اطلاع رسانی از طریق معاونت آموزشی دانشگاهها ونیز از طریق سامانه تلگرامی میز معارف اطلاع رسانی انجام گردید.

وی افزود: در نهایت از حدود 130 اثر ارسالی به دبیرخانه جشنواره، حدود 70 اثر واجد ارزیابی قرار گرفت و از این تعداد مجموعاً 4 اثر به عنوان آثار برتر و 12 اثر به عنوان آثار شایسته تقدیر معرفی گردید.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها (مأوا)، مراسم اختتامیه جشنواره تولیدات رسانه ای و کمک آموزشی، ویژه مدرسین گروههای پنج گانه معارف اسلامی سراسر کشور، تحت عنوان «دانش یار» با حضور حجت الاسلام و الملسلمین قریشی، معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، حجت الاسلام و المسلمین محمدنژاد، مدیر تأمین محتوای دروس معارف اسلامی و برگزیدگان جشنواره در محل سالن اجتماعات ساختمان مرکزی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۸ آبان ۱۳۹۶ / ۰۷:۲۵
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 96080804299
  • خبرنگار :