باستانی: علت اجرا نشدن برنامه و بودجه نظام نیمه ریاستی نیمه پارلمانی کشور است

نماینده مردم تربت‌حیدریه در مجلس گفت: ساختار نیمه ریاستی نیمه پارلمانی کشور موجب تحقق ۳۵ درصدی قوانین برنامه و بودجه شده است به همین دلیل لازم است ساختار ریاستی کامل یا پارلمانی کامل را جایگزین کنیم.

به گزارش ایسنا، سعید باستانی در نطق میان دستور امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی، گفت: لازم است با تایید تمام پیشرفت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کشور نگاهی به چالش‌های اساسی و نحوه برون‌رفت از آنها را مورد توجه قرار دهیم.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس اصلاح ساختار حکومتی با توجه به شرایط جاری کشور را مورد تاکید قرار داد و افزود:  از بدو تاسیس جمهوری اسلامی ایران ساختاری برای حکومت طراحی و اجرا شد که البته در مقطعی این ساختار اصلاح شد. ساختار فعلی که  نیمه ریاستی نیمه پارلمانی است نشان داده که در بسیاری از امور کشورداری دارای نواقصی است که به پیشرفت امور لطمه وارد می‌کند و مناسب برای جهش در دهه پیشرفت و عدالت نمی‌باشد.

وی علت طرح این پیشنهاد را محقق نشدن قوانین برنامه و بودجه اعلام کرد و افزود: لازم است در مقطع کنونی ساختار ریاستی کامل و یا پارلمانی کامل طراحی و اجرا شود. قوانین برنامه و بودجه به طور میانگین ۳۵ درصد تحقق می‌یابد به همین دلیل برای افزایش میزان تحقق این برنامه‌ها باید ساختار حکومت تغییر کند.

نماینده مردم تربت‌حیدریه در مجلس خواستار اصلاح ساختار مجلس شورای اسلامی شد و افزود: آمار نشان می‌دهد در هر دوره مجلس دو سوم نمایندگان تغییر می‌کنند. ضعف حوزه قانونی به صورت کامل مشهود است.

باستانی ادامه داد: آمار قوانین ارجاعی به مجلس برای تغییر، تفسیر و غیر اجرایی بودن و نارضایتی مردم مبین این حقیقت است که در درازمدت  با این ساختار نمی‌توان زمینه‌های پیشرفت را به وجود آورد. باید در دو بخش تفکیک مجلس قانون‌گذاری از مجلس شورای اسلامی و تغییر در کمیسیون‌ها به نحوی که بهترین ماتریس را برای تصمیم‌گیری فراهم شود.

به گفته سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس ، شکاف مدیریتی نسل‌ها را دیگر چالش ساختار حکومتی کشور دانست و افزود: عمده مدیران کشور حاصل دهه‌های ۳۰ و ۴۰ هستند و دانسته و نادانسته این شیوه مدیریت به متولدان دهه‌های ۵۰ و ۶۰ انتقال نیافته است در حالی که دهه ۷۰ در حال بروز و ظهور هستند. یکی از وظایف اصلی رییس‌جمهور پر کردن این خلاء و انتقال تجربیات و تفکرات مدیریتی به این بخش فراموش شده است.

وی درگیر شدن سه نسل انقلاب را مورد اشاره قرار داد و مدعی شد: درگیر شدن این سه نسل در آستانه بحران است. اگر ۱۵ سالگی بهترین زمان ورود به بازار کار باشد، جوانان ۱۵ تا ۳۵ ساله درگیر معضل بزرگ حفظ اشتغال هستند. میزان بیکاری در حال حاضر عدد بسیار بالایی است و از ۳۵ تا ۵۵ سالگی در چالش‌های کاری اعم از چالش‌های دولتی و غیردولتی درگیر هستند. مشکلات فعالیت بخش خصوصی اعم از تولید، کشاورزی، خدمات و بانک‌ها، بیمه‌ها، مالیات، صادرات، قاچاق و واردات این طیف وسیع را به خود مشغول کرده است و از سن ۵۵ سالگی به بالا هم که سن بازنشستگی است.

نماینده مردم تربت‌حیدریه در مجلس با اشاره به  وضعیت صندوق‌های بازنشستگی و موسسات مالی و اعتباری، خاطرنشان کرد:  چنانچه به صورت عاجل برای این سه نسل فکر اساسی نشود باید منتظر بحران جدی در آینده نه چندان دور بود.

وی خواستار تعریف منافع ملی شد و افزود: در ادبیات جامعه‌شناسی نیازمند حس مشترک در چارچوب منافع ملی هستیم تا آثار هم‌افزاری گروه‌های اجتماعی، فرهنگی، علمی و سیاسی را در پیشبرد اهداف کلان نظام مقدس جمهوری اسلامی مشاهده کنیم.

باستانی عدم باور بخش خصوصی را لطمه به اقتصاد کشور دانست و اظهار کرد: حجم بالای اقتصاد دولتی هنوز بخش خصوصی باور نشده است. با این نگاه واگذاری اقتصاد به بخش خصوصی و مردم امکان‌پذیر نیست. نسبت بودجه عمرانی به جاری از ۶۰ به ۴۰ در ۳۰ سال قبل به ۱۰ به ۹۰ در سال‌های اخیر رسیده است و با این وضع نمی‌توان کشور را اداره کرد. پروژه‌های دولتی تقریبا با ۱۰ برابر پروژه‌های واقعی در حال اجرا هستند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس عامل اصلی بروز مشکلات فوق‌الاشاره را فقدان تحزب در کشور دانست و خواستار تدبیر حکومت برای این مسئله مهم شد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۳ آبان ۱۳۹۶ / ۱۰:۴۷
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 96080301580
  • خبرنگار : 90089