دکتر کلانتری درگفتگو با ایسنا ضمن اعلام این مطلب با تاکید بر اینکه بلاتکلیفی وزارت علوم برنامههای کلان و هدفمند حوزه آموزش عالی را دچار اخلال کرده است، اظهار کرد: اگر چه در حال حاضر دانشگاههای کشور بر اساس استقلال نسبی که دارند سیاستهای جاری و متداول خود و آموزش خود را دنبال میکنند اما انتخاب وزیر علوم میتواند روزمرگی امور آموزش عالی را از بین ببرد و سیاستهای کلان و هدفمندی را برای این حوزه تعریف کند.
وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر فعالیتهای آموزشی دانشگاهها همان فعالیتهای روزمره و جاری است بنابراین لازم است با توجه به حساسیتهای این حوزه وزیر علوم هر چه زودتر انتخاب شده و سیاستهای مشخصی برای این عرصه تدوین کند؛ چرا که اگر هدفمندی کلی برای آموزش عالی وجود نداشته باشد این حوزه دچار اختلال و رخوت خواهد شد.
معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد: جلوگیری از گسترش کمی گرایی و توجه به کیفیت از مهمترین موضوعاتی است که نیازمند اعمال سیاستهای مشخص است. چرا که متاسفانه امروزه تعدادی از دانشگاهها بیش از ظرفیت و بدون داشتن امکانات لازم توسعه یافته اند. بنابراین وزیر آینده باید با ترسیم اهداف کلی بسیاری از این دانشگاهها بهخصوص دانشگاههای غیر انتقاعی و خصوصی را به عنوان زنجیره در یکدیگر ادغام و حتی مراکز غیر ضروری و غیر استاندارد را تعطیل کند.
دکتر کلانتری افزود: در حال حاضر دانشگاههای کشور تا حدودی در حوزه آموزش و پذیرش دانشجو استقلال نسبی دارند و یک سری اقدامات روتین در این زمینه انجام می شود. اما این رویکرد نمیتواند موجب تحول در این عرصه بشود. نیازمند داشتن مدیریت حوزه کلان آموزش عالی هستیم تا تاثیرگذاری موثری دراین عرصه اتفاق بیفتد. امیدواریم با توجه به حساسیت موضوع ریاست جمهور بر اساس تعاملاتی که دارد هر چه سریع تر وزیر علوم را به مجلس معرفی کند .
وی در پایان خاطر نشان کرد: دانشگاهیان خواستار این هستند که فردی که به عنوان وزیر در راس آموزش عالی قرار میگیرد از نظر علمی، آموزشی و مدیریتی سابقه درخشانی داشته باشد و بر اساس شناختی که در این عرصه دارد بتواند برنامهریزیهای کلان و هدفمندی در این عرصه اعمال کند.
انتهای پیام