به گزارش ایسنا، سید محمد هاشمی تروجنی در افتتاحیه هفتمین دوره اردوی فرهنگی آموزشی «طریق جاوید» که امروز 18مهرماه در سالن اجتماعات ادارهکل تبلیغات اسلامی خراسانرضوی برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: بعد از مبانی اعتقادی، ایمان به حقیقت اخلاق، مهمترین بعد وجودی انسان است که راهبر و هادی او در آراسته شدن به صفات نیک و فضایل اخلاقی و دوری از زشتیها و رذایل اخلاقی است. در واقع اخلاق چارچوب تفکر و رفتار انسان را تعریف میکند.
وی ادامه داد: اهمیت اخلاق به نوع شناخت ما از انسان بستگی دارد، اما میتوان به این نکته اذعان کرد که اکثر مکاتب به دنبال نوعی فضیلت برای انسان هستند، اما اسلام هدف اخلاق را بالاتر از فضیلت و زمینهساز لقاء الهی میداند.
هاشمی تروجنی عنوان کرد: اخلاق گاهی در قله معرفت انسانی قرار گرفت و جامعه انسانی را به عدالت و فضیلت دعوت کرد. گاهی در پرتو سیاست ایستاد و به نام اخلاق هزاران انسان قربانی اخلاق شدند و گاهی نیز همزاد فرهنگ عمومی در دایره نسبیت قربانی شد.
رئیس هفتمین دوره اردوی فرهنگی آموزشی «طریق جاوید» تصریح کرد: اما اسلام تنها مکتبی بود که به اخلاق معنای دوباره بخشید و آن را از چنبره مفاهیم متفاوت رها ساخت تا انسان را در مسیر سیر الی الله سوق دهد. انبیای خداوند به این دلیل مبعوث شدند که آدم تربیت کنند، انسان بسازند، بشر را از زشتیها، پلیدیها، فسادها و رذایل اخلاقی دور سازند و با فضایل و آداب حسنه آشنا کنند.
وی افزود: پس از قرنها فراز و نشیب حقیقت اخلاق، مردی از دل مکتب اسلام برخاست و با تفکر دینی و اخلاق عملی جان دوباره به اخلاق بخشید و آن را از زهد فردی به صحن جامعه و قدرت اجتماعی کشاند تا روح زندگی اجتماعی را با مفاهیم اخلاق متعالی سازد.
هاشمی تروجنی با بیان اینکه این مسئله به نوع تعریف امام(ره) از انسان برمیگردد و میتوان اخلاق را ابزاری برای تعالی بخشی به انسان دانست، گفت: در این فرآیند، ظهور اخلاق اجتماعی امام(ره) که یک فرد ممتاز است سه عنصر اخلاق، طریقت و شریعت را در هم آمیخت و نشان داد یک فرد مسلمان میتواند با پیوند و تعامل این سه عنصر به حقیقت برسد.
رئیس مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایتفقیه و انقلاب اسلامی جهاددانشگاهی با بیان اینکه در نگاه امام(ره) انسان صورت خداوند و مظهر تام اسما و صفات و خلیفه خدا است و اخلاق، وابسته به اسما و صفات الهی است که از راه شریعت بهدست میآید، تصریح کرد: هیچ یک از اخلاق حسنه بدون تعهد به آداب شریعت پیدا نمیشود. در واقع میتوان گفت، راه رسیدن به علم واقعی و موفقیت در ابعاد مختلف زندگی، تهذیب نفس و پایبندی به مسائل اخلاقی است.
وی عنوان کرد: امام(ره) میفرمایند: «اگر انسان خباثت را از نهادش بیرون نکند هرچه درس بخواند و تحصیل نمایند نه تنها فایدهای بر آن مترتب نمیشود بلکه ضررها دارد. علم وقتی در این مرکز خبیث وارد شد شاخ و برگ خبیث به بار میآورد و شجره خبیثه میشود».
هاشمی تروجنی با بیان اینکه بر همین اساس هرچه این مفاهیم در قلب سیاه و غیر مهذب انباشته گردد حجاب زیادتر میشود، افزود: در نفسی که مهذب نشده، علم حجاب ظلمانی است، بر همین اساس، شر عالم فاسد برای اسلام از هر شروری خطرناکتر و بیشتر است. علم نور است اما در دل سیاه و قلب فاسد دامنه ظلمت و سیاهی را گستردهتر میسازد.
رئیس هفتمین دوره اردوی فرهنگی آموزشی «طریق جاوید» گفت: آنچه در این حقیقت میتوان از آن بهره برد علم مفاهیم انتزاعی و ابزاری برای رسیدن آسایش مادیات نیست، چرا که علم نور است. هر قلبی لایق آن نیست که منور به نور حق و نور علم شود، باید تزکیه شود، زیرا امام(ره) علم را بالاترین فضایل میداند و تحقق هر موجود به وجود علم وابسته است و علما شعاع نور علم را، شعاع هستی میدانند.
انتهای پیام