وقوع درگیری‌ بین هیئت تحریر الشام و ارتش ترکیه/ورود تیم اطلاعاتی ترکیه به ادلب سوریه

در پی تحرکات اخیر ارتش ترکیه در مرزهای مشترک با سوریه گویی امروز (یکشنبه) عملیات شروع شده و خبرهایی از درگیری و تبادل آتش بین هیئت تحریر الشام و ارتش ترکیه منتشر شده است، در حالی که شاهدان عینی به خبرگزاری رویترز گفتند، تجهیزات نظامی ترکیه وارد ادلب سوریه شده‌اند.

به گزارش ایسنا، رسانه جنگ سوریه به نقل از بخش هماهنگی‌های افراد مسلح سوری از درگیری‌های پراکنده بین اعضای هیئت تحریر الشام و ارتش ترکیه و نیز تبادل آتش بین دو طرف در نزدیکی شهرک کفرلوسین در مرزهای سوریه - ترکیه در حومه شمالی ادلب خبر داد.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از شاهدان عینی گزارش داد، تجهیزات نظامی ترکیه وارد ادلب سوریه شده‌اند.

منابع محلی در استان ادلب نیز به المیادین گفتند، گروه‌ اطلاعاتی ترکیه به همراه کاروان نظامی هیئت تحریر الشام از گذرگاه اطمه در شمال ادلب عبور کرده و بعد از نشست رهبران هیئت تحریر الشام با هیئت ترکیه در گذرگاه باب الهوی در شمال ادلب وارد استان ادلب شدند.

طی ساعات گذشته در مرزهای سوریه و ترکیه تبادل آتش میان هیئت تحریر الشام و ارتش ترکیه صورت گرفت. ارتش ترکیه مقرهای هیئت تحریر الشام در نزدیکی روستای "اطمه" در حومه شمالی ادلب را هدف قرار داد.

در ساعات گذشته تنش‌هایی در مرزهای ترکیه و سوریه صورت گرفته و هیئت تحریر الشام نیروهای نظامی را به اطراف گذرگاه مرزی باب الهوی فرستاده است.

دیده بان حقوق بشر سوریه نیز اعلام کرد که بلدوزرهای ارتش ترکیه بخش‌هایی از دیوار امنیتی را که ترکیه در مرز با سوریه ساخته بود، منهدم کردند.

دیده بان حقوق بشر افزود، عملیات هنوز به شکل رسمی آغاز نشده است.

خبرگزاری آناتولی نیز اعلام کرد که کماندوها و تجهیزات نظامی ترکیه در مرز با سوریه مستقر شده‌اند.

همزمان با حضور نیروهای ترکیه در مرزهای مشترک با سوریه خلوصی آکار، رئیس ستاد ارتش ترکیه در راس هیئتی عالی رتبه از یگان‌های ارتش در این منطقه بازدید کرد.

ریاست ستاد ارتش ترکیه در بیانیه‌ای آورد، این هیئت از نیروهای مستقر در استان هاتای در نزدیکی مرزهای مشترک با سوریه بازدید کرد و در کنار آکار فرمانده نیروی زمینی و فرمانده نیروی هوایی و هاکان فیدان، رئیس سازمان اطلاعات ترکیه نیز حضور داشتند.

این بازدید در پی اعلام عملیات ارتش ترکیه در ادلب از سوی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و افزایش حضور ارتش ترکیه در مناطق مرزی با سوریه بود. رجب طیب اردوغان اعلام کرده بود که گروه‌های ارتش آزاد مسؤولیت ورود به ادلب را بدون مداخله مستقیم ترکیه در مرحله کنونی برعهده خواهند داشت.

وی گفته بود که ترکیه مسؤولیت امنیت در داخل ادلب و روسیه مسؤولیت امنیت در خارج آن را برعهده خواهد داشت.

کشورهای ضامن یعنی ترکیه، روسیه و ایران در نشست آستانه درباره ایجاد منطقه کاهش تنش در ادلب توافق کرده‌اند.

این در حالی است که هیئت تحریر الشام در بیانیه‌ای اعلام کرد: کمک اشغالگران روس به گروه‌های مخالف برای جنگ با مبارزانی که با نظام سوریه و هم‌پیمانانشان می‌جنگند و همزمان با تحرکات گروه‌های "سپر فرات" که شمال سوریه تحت جنایت‌ها و فسادشان قرار گرفته تا ابزار مذاکرات آستانه باشند و اشغالگران روس به حمایت هوایی از این عملیات می‌پردازند و گروه‌های جنایتکار ابزارشان روی زمین هستند تا طرح تقسیم و فروختن "انقلاب" عملی شود.

در این بیانیه به گروه‌های "سپر فرات" هشدار داده شده که ادلب محل تفریح و آسایش آن‌ها نیست و خبر چیزی است که خواهید دید نه چیزی که می‌شنوید.

ترکیه بین اوت ۲۰۱۶ تا مارس ۲۰۱۷ عملیات نظامی را در شمال سوریه برای مبارزه با داعش و کردها به راه انداخت. بعد از پایان این عملیات ترکیه آمادگی خود را برای انجام عملیات دیگری در سوریه اعلام و تأکید کرد که هرگز اجازه ایجاد گذرگاه تروریستی در مرزهایش را نخواهد داد.

یکی از مسؤولان مخالف سوری نیز اعلام کرد که تمامی گروه‌های مخالف که در عملیات سپر فرات شرکت کرده بودند در این عملیات نیز شرکت خواهند کرد.

وی افزود: هزاران نیرو از "ارتش آزاد سوریه" در کنار سربازان ترکیه‌ای در این عملیات شرکت خواهند کرد و هدف آزادی کامل ادلب از دست هیئت تحریر الشام است.

این مخالف سوری موعد دقیق آزادی عملیات را اعلام نکرد.

روز شنبه نیز ۵۰۰ نیروی ارتش آزاد سوریه از مرزهای ترکیه به سمت ادلب حرکت کردند.

از سوی دیگر، خبرگزاری آنتولی به نقل از منابع دیپلماتیک و سیاسی ترکیه اعلام کرد که آنکارا برای درگیری مسلحانه با نیروهای دولت سوریه یا گروه‌های محلی در ادلب تلاش نمی‌کند اما تمامی این خطرات را نیز در نظر می‌گیرد.

این خبرگزاری اعلام کرد: تحرکات ارتش ترکیه در ادلب شبیه عملیات نظامی نخواهد بود بلکه صرفا استقرار است. ورود به درگیری با نیروهای سوریه یا نیروهای محلی طی مستقر شدن یا بعد از آن جزو اهداف ارتش ترکیه نیست.

در گزارش این خبرگزاری آمده است: ارتش ترکیه با هدف تضمین ادامه آتش بس ایست‌های بازرسی را در شهر ادلب ایجاد خواهد کرد. گروه‌های محلی در ادلب با استقرار نیروهای مورد حمایت آمریکا مخالفند و هدف دیگر از این استقرار ممانعت از تداوم تسلط کردها بر شهر عفرین در حومه شمالی ادلب است.

این عملیات درحالی صورت گرفته که ترکیه با روسیه و ایران برای ایجاد مناطق کاهش تنش در ادلب به موجب توافق‌نامه‌های آستانه آماده می‌شوند.

ترکیه و روسیه طی ماه‌های گذشته اختلافات‌شان را با هدف رسیدن به توافق حل و فصل در سوریه کنار گذاشته‌اند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان در پایان دیدارشان با افزایش تلاش‌ها برای ایجاد مناطق امن در ادلب توافق کردند. درباره تقسیم نقش‌ها، اردوغان اعلام کرده که روسیه مسؤولیت تماس و ارتباط با نظام سوریه را برعهده دارد و ترکیه اقداماتی در زمینه‌های دیگر اتخاذ خواهد کرد.

هیئت تحریر الشام کنترل بخش اعظم ادلب را در دست دارد. جبهه فتح الشام (جبهه النصره سابق) و وابسته به القاعده از مهم‌ترین گروه‌های هیئت تحریر الشام محسوب می‌شود.

ادلب جزو چهار منطقه کاهش تنش در سوریه است. ۱۵ سپتامبر روسیه و ایران، هم‌پیمانان نظام سوریه و ترکیه اعلام کردند که نیروهای حافظ صلح را در ادلب مستقر خواهند کرد.

طرح مناطق کاهش تنش می‌تواند راه را به روی برقراری آتش‌بس دائم در سوریه هموار کند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۶ مهر ۱۳۹۶ / ۱۱:۲۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96071608241
  • خبرنگار : 71516