نخست وزیر بنگلادش: به حمایت از پناهجویان ادامه می‌دهیم

نخست وزیر بنگلادش امروز (شنبه) اظهار کرد، دولتش به حمایت از یک میلیون مسلمان روهینجایی که برای فرار از خشونت‌ها از میانمار به بنگلادش گریخته‌اند، ادامه خواهد داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش پس از بازگشت از نیویورک که برای حضور در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل به آن سفر کرده بود، در فرودگاه داکا گفت، دولت این کشور برنامه ساخت پناهگاه‌های موقتی برای پناهندگان روهینجایی را با همکاری نهادهای امدادرسان بین‌المللی دنبال می‌کند.

حسینه میانمار را برای ایجاد تنش‌ها در مرز خود با بنگلادش محکوم کرد و گفت، از نیروهای امنیتی کشور خواسته تا بحران پناهجویان را "با دقت بسیار" اداره کنند.

وی تصریح کرد: آنان جوری رفتار کردند که گویی طالب جنگ هستند.

بیش از ۵۰۰ هزار مسلمان روهینجایی از اواخر ماه اوت و پس از خشونت‌های نیروهای امنیتی میانمار و به آتش کشیدن روستاهای روهینجایی‌ها به بنگلادش گریخته‌اند. این در حالی است که همین تعداد از مسلمانان روهینجایی از سال ۱۹۷۸ میلادی از میانمار گریخته و به بنگلادش مهاجرت کرده‌اند.

میانمار روهینجایی‌ها را به عنوان یک گروه قومی به رسمیت نمی‌شناسد و در عوض بر این موضوع تاکید دارد که آنان بنگالی‌هایی هستند که به این کشور مهاجرت کرده و به طور غیرقانونی در آن زندگی می‌کنند. میانمار پس از عدم توقف خشونت‌های اخیر در ایالت راخین که بزرگترین بحران مهاجرتی چند دهه اخیر در آسیا را به وجود آورد، با انتقادات بین‌المللی روبه‌رو شد.

هیئت اطلاعات دولت میانمار هفته گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد، طی تنها چهار روز، از فرار ۱۷ هزار روهینجایی جلوگیری کرده است. اما این در حالی است که روستاییان می‌گویند، روهینجایی‌ها هنوز به دنبال ترک کشور هستند و بسیاری از آنان در ساحل مرز آبی میانمار و بنگلادش گرد هم آمده و منتظر فرصتی برای ترک کشور می‌مانند.

نخست وزیر بنگلادش در اظهارات امروز خود تکرار کرد که سرپناه‌های پناهجویان روهینجایی موقتی خواهد بود تا زمانی که آنان دوباره به خانه‌های خود در میانمار بازگردند.

وی افزود، دولت بنگلادش با فراهم کردن سرپناه و غذا برای مهاجران روهینجایی، به حمایت خود از آنان ادامه خواهد داد.

حسینه تصریح کرد: اگر لازم باشد در روز یک وعده غذا می‌خوریم و وعده‌های دیگر را با پناهجویان قسمت می‌کنیم.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۵ مهر ۱۳۹۶ / ۱۱:۵۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96071507589
  • خبرنگار : 71593