به گزارش ایسنا، طبق ارزیابیهای صورت گرفته در شش ماهه نخست سال جاری ۵۱۰ هزار تن کالای ترانزیتی از طریق مرز ریلی سرخس با کشورهای آسیای میانه انجام شده است.
این آمار در قیاس با مدت مشابه سال گذشته حاکی از رشد ۷۸ درصدی آمار ترانزیت در این مرز ریلی میشود.
راهآهن اعلام کرده تصمیماتی مانند اعطای تخفیفات در تعرفه حمل کالاهای ترانزیتی، رفع گلوگاههای حمل و نقلی و کاهش زمان ترانزیت با راهاندازی قطارهای برنامهای اصلیترین دلایل رشد عملکرد مرز ریلی سرخس در طول ماههای گذشته بوده است.
طبق اعلام راهآهن، کریدور ریلی سرخس – بندرعباس در طول این مدت ۹۳ درصد از ترانزیت ریلی این پایانه مرزی را به خود اختصاص داده است که توانسته بخشی از محمولههای جابهجایی کشورهای حوزه CIS را به خود اختصاص داده است.
رشد عملکرد پایانه مرزی سرخس و رشد عملکرد آن در حالی صورت گرفته که چند سال قبل و با افتتاح مرز ریلی اینچهبرون که توانایی جابهجایی بار میان سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان را دارد، این احتمال به وجود آمده بود که این مرز ریلی جدید بتواند به عنوان محور اصلی کریدورهای ریلی منطقه در نظر گرفته شود. در این بین برخی اختلاف نظرها و البته اختلافات موجود در حوزه امکانات زیربنایی باعث شده هنوز اینچه برون نتواند به نقش اصلی خود برسد و از اینرو هنوز مرز ریلی سرخس به عنوان اصلیترین مرزهای ریلی سرخس شناخته میشود.
در کنار ترکمنستان، ایران مرز ریلی خود با ترکیه را به شکل فعال در اختیار دارد و در مرز با کشور آذربایجان اقداماتی برای اتصال ریلی صورت گرفته است.
برنامهریزی برای اتصال ریلی به دو کشور عراق و افغانستان یکی دیگر از اصلیترین اولویتهای ریلی ایران به حساب میآید که باید در آینده نزدیک محقق شود.
انتهای پیام