جمالی در گفت‌وگو با ایسنا:

همه پرسی به ضرر مردم کرد تمام خواهد شد

یک عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه همه‌پرسی اقلیم کردستان خلاف قانونی اساسی عراق است، گفت: قطعا کردها می دانند ما خیر آنها را می خواهیم لذا اعتقادمان بر این است که همه پرسی به ضرر مردم کرد تمام خواهد شد.

محمد جواد جمالی در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر اینکه کردها می دانند که ما خیر آنها را می‌خواهیم، گفت: آقای بارزانی اعتراض کرد که ایران تنها کشوری بود که با حمایت‌هایش اجازه نداد داعش، اربیل را اشغال کند یا اینکه در زمانی که صدام مشکلاتی را برای اقلیم کردستان ایجاد کرده بود ما میزبانشان بودیم. اینها همه نشان از خیراندیشی ما برای مردم کرد است.

وی با تاکید بر اینکه همه پرسی طرح صهیونیستی-آمریکایی است، یادآور شد: جو بایدن، معاون ریاست جمهوری اوباما در همان زمان اعلام کرد که به دنبال سه کشور شیعه، سنی و کرد است. این خود نشان از نقشه آمریکایی‌ها برای برگزاری این همه‌پرسی دارد آن هم در شرایطی که اقلیم کردستان از نظر رفاهی و آسایشی و دارا بودن اختیارات سیاسی از خود مختاری ویژه‌ای برخوردار است.

جمالی با اشاره به مخالفت‌های بین‌المللی با این همه پرسی گفت: همه پرسی اقلیم کردستان خلاف قانون اساسی عراق و هنجارهای بین‌المللی است که شورای امنیت نیز آن را محکوم کرده است. از این رو قطعا کسانی که به دنبال این قضایا هستند، می خواهند اقوام را در سایر کشورها تحریک کنند.

وی با طرح این سوال که چرا تجزیه و استقلال در کشورهای منطقه به خصوص کشورهای اسلامی رخ می‌دهد، گفت: چرا اتحادیه اروپا اجازه نمی‌دهد بارسلونا و ایالت کاتالونیا از اسپانیا جدا شوند؟ چطور هنگ کنگ و بندر ماکائو چین به سرزمین مادری‌اش برگشت و یا اینکه چرا چین به عنوان عضوی از شورای امینت اظهار دارد تایوان به سرزمین مادریش بازگردد؟

جمالی اضافه کرد: چرا اتحادیه اروپا و آمریکا بیشترین تحریم‌ها را علیه روسیه به کار بستند مگر نه اینکه بالای 90 درصد در شبه جزیره کریمه به جدایی از اوکراین و پیوستن به روسیه رای دادند. اکنون نیز شرق اوکراین به دنبال جدایی است که اجازه نمی‌دهند. یا اینکه چرا آمریکا نمی‌گذارد کالیفرنیا که روزی برای مکزیک بوده جدا شود؟ از منظر دیگر سودان جنوبی که جدا شد آیا در رفاه امنیت وآسایش است؟

این عضو هیئت رئیسه  کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: چرا این قضایا فقط برای کشورهای اسلامی رخ می‌دهد؟ چطور تنش‌ها در آمریکای جنوبی،  شرق آسیا، شبه جزیره بالکان در اروپا حل شد و فقط تنش‌ها در شمال آفریقا و خاورمیانه آن هم برای کشورهای اسلامی همچون عراق، لبنان، سوریه، یمن، لیبی، مصر، افغانستان و پاکستان ادامه پیدا کرده و تشدید می یابد؟

به گفته جمالی، اگر قدرت‌های بین‌المللی توانسته‌اند این چنین مشکلاتی را حل کنند چرا برای سایر مناطق چنین توانایی را ندارند؟ اینها همه نشان می‌دهد که آنها می‌خواهند کشورهای اسلامی را در خاورمیانه تجزیه کنند چون استراتژی‌شان توسعه طلبی رژیم صهیونیستی است تا کشورهای بزرگ و قدرتمند حضور نداشته بشند که با رژیم صهیونیستی مقابله کنند.

وی افزود: کشورهای کوچکی همچون بحرین، با یک تشر سیاسی موضعشان تغییر می‌کند؛ آخرین نمونه مجوز رفت و آمد به اسرائیل از سوی حکومت بحرین است. آنها می خواهند کشورهای اسلامی تضعیف کنند . عربستان بداند که خوشحالیش دوامی نخواهد داشت چون به اعتراف خانم کلینتون این کشور نیز در معرض تجزیه است.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۴ مهر ۱۳۹۶ / ۱۵:۳۰
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 96070402653
  • خبرنگار : 71234