به گزارش ایسنا- عبدالرحیم کردی افزود: شرق اروپا، اوراسیا، آسیای میانه و افغانستان از طریق چابهار میتوانند به آسیای شرقی و آفریقا در کمترین زمان و با حداقل هزینه وصل شوند.
وی بیان کرد: آنچه که مسلم است، در دیپلماسی اقتصادی چابهار جذب حداکثری فرصتهای پیش رو هدف اصلی است، حضور چین در گوادر در ادامه پروژه «یک کمربند ـ یک جاده» هست، بر اساس طرح ارائه شده، چین به دنبال اتصال به آبهای گرم از طریق بندر گوادر و ایجاد یک کریدور شمال- جنوب است.
کردی ادامه داد: این یک پروژه طولانی مدت با اعتبار ٤٦ میلیارد دلار است، اما چابهار به دلیل مشکلات جغرافیایی و سیاسی مسیر گوادر از جذابیت بیشتری برای شرکتهای بزرگ برخوردار است. از طرفی هند به جهت نیاز اقتصادیاش برای اتصال به افغانستان و بازارهای مواد اولیه و محصول آسیای میانه در تلاش برای تقویت بندر چابهار است.
وی خاطرنشان کرد: چنانچه بتوانیم پیوند مناسبی بین ابزارهای حملو نقل بهویژه بندر و راه آهن در زمان کوتاه ایجاد کنیم. میتوانیم از فرصت گوادر نیز برای اقتصاد کشورمان آورده داشته باشیم. برخی ویژگیها و مزیتهای خاص اقتصاد ما در هر شرایطی، چابهار را در موقعیت مناسبتر و کم هزینهتری در مقایسه با گوادر قرار میدهد که البته توجه ویژهای نیز در دولت به این مهم صورت گرفته است، بهخصوص توسعه صنایع پتروشیمی و فولاد که این دو در افق طرح حدود ٣٠ میلیون تن محصول تولید خواهندکرد و این به معنای یک ترافیک بار بسیار مناسب برای رونق و توسعه یک بندر است. برنامه ریزی هوشمندانه و اجرای به موقع در کنار یک هماهنگی درونی، میتواند چابهار را تبدیل به یک کنشگر فعال اقتصادی در منطقه کند.
مدیرعامل منطقه آزاد در ادامه افزود: این نکته در فضای رقابت فعلی جهانی که شکاف تکنولوژی بسیار کم شده، غیر قابل چشمپوشی است.رقبای بزرگ صنعتی برای کاهش قیمت تمامشده محصولشان شیوه های زیادی را امتحان کردند اما نتوانسته اند فکری برای هزینه های حمل و نقل شان بکنند؛ بنابراین همیشه به دنبال یک مسیر و ابزار بهینه هستند.با توجه به موقعیت چابهار و زیر ساختهای در حال شکل گیری به دلیل اینکه هر چهار ابزار حمل و نقل در یک نقطه محیا هستند، امکان بهینه کردن هزینه و زمان را به صاحبان کالا خواهد داد.
انتهای پیام