به گزارش ایسنا، علیرضا رحیمی در مطلبی در کانال تلگرامیاش نسبت به صدور دستور موقت توقف عضویت سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد توسط شعبه ۴۵ دیوان عدالت اداری واکنش نشان داد و گفت: این دستور متعاقب حاشیه هایی که در خصوص داوطلبان اقلیتهای دینی در جریان بررسی صلاحیتهای داوطلبان در انتخابات شوراهای اسلامی ایجاد شد، بار دیگر حقوق اقلیتهای دینی را در معرض ارزیابی افکار عمومی قرار داد.
وی ادامه داد: دبیر شورای نگهبان در جریان بررسی صلاحیت داوطلبان عضویت در شوراها طی مکتوبی عضویت اقلیتهای دینی در شوراهای اسلامی شهر را از باب وجود شائبه سلطه بر مسلمانان به مصلحت ندانسته بود و همان زمان موجبات ابهام و سوال های فراونی در افکار عمومی و رسانه ها فراهم شد. در انتخابات شوراهای اسلامی شهر تهران نیز چهار نفر از اقلیتهای دینی داوطلب عضویت در شورا بودند که صلاحیت آنها هم در هیات اجرایی و هم در هیات نظارت شهر تهران تایید شد و توانستند در رقابت انتخابات شوراها شرکت کنند.
نماینده تهران با اشاره به حضور نمایندگان اقلیتهای دینی در مجلس گفت: در شرایطی که جایگاه مجلس شورای اسلامی به عنوان مهمترین رکن تصمیم گیرنده در ساختار قانونی کشور روشن است حضور پنج نماینده از اقلیتهای دینی در مجلس همواره موجب افتخار و امتیاز کشور و آرامش در جامعه اقلیت دینی کشورمان بوده است. آشکارا می توانم گواهی دهم (و نمایندگان مجلس هم بر این مهم شاهدند) که در برهه های حساس همه نمایندگان اقلیت های دینی مجلس دفاعشان از منافع ملی کشور و حقوق عامه مردم دفاعی هوشمندانه، خالصانه و دردمندانه بوده است و همپای ملت افتخارات انقلاب اسلامی را به شایستگی نمایندگی کرده اند.
رحیمی تاکید کرد: در شرایطی که شهدا و آزادگان اقلیتهای دینی پازل دفاع ملی ما در جنگ تحمیلی را تکمیل کرده اند و مقام رهبری نیز تجلیل شایانی از این جامعه مهربان و دلسوز داشته اند، صدور چنین قرار محرومیتی برای هموطن زرتشتی در دیوان عدالت اداری نشان از رویکردی متفاوت و فاصله دار با قانون اساسی و واقعیات کشور دارد.
به گفته وی اصول ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی، آزادی فعالیتهای دینی و اجتماعی را به صراحت تضمین کرده است لذا بر اساس اصل بیستم قانون اساسی همه افراد ملت یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق سیاسی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند. نمایندگان اقلیتها اصولا زنده و بالنده بودن جامعه موکلین خود در مجلس یا شورای شهر را نمایندگی میکنند.
رحیمی تاکید کرد: در وضعیتی که در شهرهایی مثل تهران و اصفهان و یزد بطور تاریخی اقلیت ها صاحب تاریخ و جغرافیا و ریشه و اصالت فرهنگی هستند، رویکرد محدودسازی فعالیتهای اجتماعی آنها کج پنداری و انحراف آشکار از قانون اساسی است.
رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا در استان تهران همچنین خاطرنشان کرد: اگر رویکرد و استدلال اقای جنتی در جلوگیری از سلطه غیر مسلمان بر امور مسلمین را بطور مصداقی صحیح و وارد بدانیم اساسا حضور نمایندگان اقلیتهای دینی در قانونگذاری برای جامعه اسلامی نیز باید دارای شائبه شرعی قلمداد شود. این در وضعیتی است که در همه ادوار، شورای نگهبان با بررسی و تایید مصوبات مجلس که نمایندگان اقلیتهای دینی نیز در رای به انها مشارکت داشته اند، عملا چنین حضوری را مشروع و فاقد هرگونه شبهه دانسته است. مضاف براینکه حقوق و حضور انها در فعالیتهای اجتماعی و رقابتهای انتخاباتی مجلس و شوراها مورد تصریح و حمایت قانون اساسی است و بی نیاز از تایید مرجع جداگانه است.
وی گفت که طبق اصل ۱۶۱ قانون اساسی نظارت بر اجرای صحیح قوانین در محاکم بر عهده دیوان عالی کشور است و رییس قوه قضاییه چنین فرایندهایی را برابر مسئولیتشان قطعا رصد می کنند. در خصوص نحوه ورود دیوان عدالت اداری به امور و دعاوی مربوط به شوراهای اسلامی سراسر کشور موارد و مصادیق متعددی در وزارت کشور و استانداریها و شوراهای اسلامی شهر و روستا وجود دارد که بطور موضوعی یا مصداقی قابل بحث و مناقشه است لذا ضروری است رییس قوه قضاییه بازرسی و نظارت ویژه ای را برای اطمینان از سلامت روندها و فرایندها در احقاق حقوق مردم اتخاذ نماید.
این عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید در پایان تاکید کرد: فراموش نکنیم که اساسا برابر مفاد اصول مصرحه قانونی، رویکرد قانون اساسی به اقلیتهای دینی و قومی رویکردی کامل و بدون تبعیض است و برخورد تبعیض امیز در موضوعات و شرایط مشابه به هیچ وجه قابل دفاع و قبول نیست.
انتهای پیام