در نشست تخصصی ایسنا بررسی شد؛

حرکت کُند قافله صنعت چاپ و بسته‌بندی در کشور

امروزه با پیشرفت تکنولوژی تکنیک‌های طراحی و چاپ و بسته‌بندی از ابزارهای مهم در بازاریابی بین‌المللی به شمار می‌آیند و بنگاه‌های اقتصادی توجه خاصی به این موضوع دارند و از طراحی، گرافیک، رنگ‌ها و به کاربردن مواد بسته‌بندی مناسب برای افزایش مشتریان خود در بازارهای جهانی استفاده می‌کنند .

به گزارش ایسنا، طراحی و چاپ و بسته‌بندی یکی از مهمترین مراحل در عرضه محصولات است چرا که بسته‌بندی معرفی‌نامه‌ و عامل متمایزکننده محصولات به شمار می‌آید همچنین بسته‌بندی مناسب باعث می‌شود تا کالاهای صادراتی به سلامت به مقصد برسند .

آمارها نشان می‌دهد طراحی  و چاپ و بسته‌بندی برای صادرات محصولات در بازار بین‌المللی 10 درصد هزینه تمام شده محصول را در برمی‌گیرد و همین میزان در محصولات صادراتی 90 در صد ارزش افزوده دارد.

ارزش‌افزوده حاصل از طراحی و چاپ و بسته‌بندی از دو بُعد دارای ارزش است؛ یکی بُعد ملی که باعث افزایش درآمد ملی می‌شود و دیگری بُعد بین‌المللی که باعث فروش بیشتر و بالا رفتن ارزش محصول غذایی خواهد شد بنابراین باید محصولات علاوه بر تناسب بین بسته‌بندی اولیه، ثانویه، حمل و نقل، انبارداری و توزیع در بازار، دارای ویژگی‌هایی از قبیل سهولت مصرف، تطابق با مسائل زیست‌محیطی و قابل بازیافت و یا تجزیه‌پذیر بودن، سازگار با قوانین موجود در بازار، اطلاع‌رسانی جامع و کامل و ظاهری اعتمادپذیر را داشته باشد.

کارشناسان حوزه صادرات، ضعف ساختاری، قیمت تمام شده بالای محصولات، ضعف بسته‌بندی، ضعف حمل‌ونقل، پایین بودن کیفیت کالاها، رقابتی نبودن کالاهای تولید داخلی و تنش سیاسی بین ایران و برخی کشورهای منطقه را از موانع صادرات ایران می‌دانند.

صنعت چاپ و بسته‌بندی در کشور ما در 40 سال اخیر به واسطه قرار گرفتن زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خروج از جرگه وزارت صنعت، معدن و تجارت از بُعد صنعتی خود مغفول مانده و حتی در رقابت با کشورهای خاورمیانه حرفی برای گفتن ندارد.

این موضوع به عنوان یکی از معضل‌های صادراتی در ایران مطرح می‌شود که چرا محصولات صادراتی ما در بسته‌بندی‌های شکیل و زیبا و متناسب با محصولات با کیفیت تولیدی اعم از کشاورزی، صنعتی و ... قرار نمی‌گیرند و اثری از ذوق و قریحه هنرمندان طراح و گرافیست بر بسته‌بندی محصولات صادراتی نیست و تولیدات استان به صورت فله‌ای به بازارهای جهانی عرضه می‌شود تا در رقابت با محصولات بی‌کیفیت چینی شکست بخورند؟

مگر نه اینکه براساس افق 1404 باید افزایش صادرات غیرنفتی در دستور کار قرار گیرد تا به سمت اقتصاد غیرنفتی حرکت کنیم به طوریکه توجه به صادرات در شرایط کنونی، یک الزام است نه انتخاب.

بنابراین در این رابطه نشستی با عنوان صنعت چاپ و بسته‌بندی در دفتر خبرگزاری ایسنا برگزار شد و از مسئولان حوزه‌های کارآفرینان چاپ، اتحادیه چاپخانه‌داران، بازرگانی و گمرک، فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندارد، صنایع و معادن و اتاق بازرگانی دعوت به عمل آمد و با حضور مدیرکل گمرک استان و نمایندگانی از ارشاد، اتحادیه چاپخانه‌داران و کارآفرینان حوزه چاپ و کارشناس استاندارد به بحث و تبادل‌نظر در این مورد پرداخته شد.  

صنعت چاپ زمینه‌ای برای توسعه استان است

به گزارش ایسنا، نصرت‌الله طاقتی‌احسن، رئیس کانون کارآفرینان استان همدان در نشست تخصصی با موضوع «چاپ و بسته‌بندی و ضعف آن به عنوان یکی از معضل‌های صادرات کشور» اظهار کرد: سوژه صنعت چاپ بنیادین، راهگشا و توسعه‌گراست و امیدواریم با پیگیری‌های بعدی زمینه‌ای برای توسعه استان باشد.
وی با بیان مقدمه‌ای از حوزه چاپ افزود: چاپ در زمره صنایع مادر در جهان تعریف می‌شود و مانند صنعت پتروشیمی در تمام حرف و صنوف حضور پررنگ پیامی، هشداردهنده و اطلاع‌رسانی دارد.

طاقتی‌احسن، صنعت چاپ را به عنوان جزئی از خانواده رسانه معرفی کرد و گفت: صنعت چاپ در آمریکا دومین شغل پرجمعیت شاغل را دارد و بخشی از درآمد ناخالص آلمان و انگلیس از طریق این صنعت تأمین می‌شود.

وی از توسعه و استقرار لجستیکی صنعت چاپ در 8 کشور جهان سخن گفت و افزود: صنعت چاپ انحصاری است و بخش خدماتی آن در اکثر نقاط دنیا وجود دارد.

حرکت کُند قافله صنعت چاپ در کشور

وی وضعیت صنعت در کشورمان را تشریح کرد و یادآور شد: در 40 سال اخیر قافله حرکت صنعت چاپ در کشور ما با حرکت کُندتری پیش رفته و همین امر اختلاف زیادی از نظر کیفیت بین صنعت چاپ ما با دیگر کشورهای قابل رقابت ایجاد می‌کند.

رئیس کانون کارآفرینان استان همدان، رتبه صنعت چاپ ایران در میان 14 کشور خاورمیانه و شمال آفریقا را بیان کرد و ادامه داد: کشور ما رتبه هفتم را دارد که اصولا اگر ترکیه را رتبه یک درنظر بگیریم ایران منطقا باید رتبه دوم را کسب می‌کرد که اینگونه نیست.

وی استان همدان را در قیاس با سایر استان‌های همجوار توسعه‌گرا معرفی و اظهار کرد: همدان در میان استان‌های همجوار دارای ظرفیت چاپ تثبیت شده‌ای است اما هنوز صنعت چاپ نتوانسته جایگاه اصلی خود را به دست آورد.

طاقتی‌احسن، تقویت نگاه فرهنگی و زدودن نگاه صنعتی به این صنف از زمان پیروزی انقلاب اسلامی که صنعت چاپ از صنایع و معادن به وزارت فرهنگ و ارشاد سپرده شد را بیان کرد و افزود: هر صنفی اگر نگاه اقتصادی در آن مطرح نباشد از توسعه در بخش خصوصی عقب می‌ماند.

میانگین سنی 15 تا 20 ساله ماشین‌آلات فرسوده این صنعت

وی با اشاره به میانگین سنی 15 تا 20 ساله ماشین‌آلات فرسوده صنعت چاپ کشور عنوان کرد: این صنعت هنوز با ماشین‌آلات نو مواجه نیست و در حال فعالیت با تجهیزات فرسوده‌ای است که از توسعه به‌دور است.

رئیس کانون کارآفرینان استان همدان ادامه داد: براساس آمار سال 93 وزارت ارشاد 43 درصد از صنعت لیبل کشور هنوز از خارج کشور تأمین می‌شود.

وی رقبای ما در بازاری مانند عراق را ترک‌ها و عرب‌ها معرفی کرد و گفت: با توجه به اینکه تکنولوژی و بسته‌بندی ترکیه و عربستان از ما پیشرفته‌تر است، متأسفانه ایران با وجود اینکه در کیفیت محصولات ارجحیت دارد به علت عدم بسته‌بندی مناسب محصولات خود نمی‌تواند با این کشورها رقابت کند.

فعال شدن بخش خصوصی استان در زمینه صنعت چاپ و بسته‌بندی

طاقتی‌احسن از فعال شدن بخش خصوصی استان در زمینه صنعت چاپ و بسته‌بندی خبر داد و خاطرنشان کرد: با حمایت وزارت ارشاد و گمرک سرمایه‌گذاری‌هایی در این زمینه صورت گرفته که امیدواریم بتوانیم فاصله 15 تا 20 ساله با دنیا و فاصله 12 ساله با خاورمیانه را کمتر کنیم.

وی از ورود کانون کارآفرینان استان در موضوع صنعت چاپ و بسته‌بندی خبر داد و اظهار کرد: در این کانون برنامه‌ای تدوین شده تا پس از بررسی و اظهارنظر وزارت ارشاد و اتحادیه چاپخانه‌داران بتوانیم 2 هزار شغل پایین‌دستی ایجاد کنیم.

رئیس کانون کارآفرینان استان همدان افزود: در استان اصفهان حدود 4 هزار و 500 نفر در زمینه صنعت چاپ فعالیت دارند که این تعداد در استان همدان کمتر از 500 نفر است و براساس پیش‌بینی واحد چاپ همدان‌پیام مقرر شده تا 5 سال آینده توسعه‌ای برای ایجاد 2 هزار شغل پایین‌دستی شکل دهد.

شاغلان صنعت چاپ همدان به نصف تعداد فعالان اصفهان می‌رسد

وی ادامه داد: تا 5 سال آینده شاغلان صنعت چاپ همدان به نصف تعداد فعالان اصفهان می‌رسد و در جایی‌که استان صنعتی نیست اما به جمعیت 17 میلیون نفری دسترسی دارد و می‌تواند جمعیت 7 میلیونی کشور عراق را به مرکزیت غرب کشور تحت پوشش قرار دهد.

طاقتی‌احسن نقشه‌راه توسعه استان همدان در حوزه صنعت چاپ را بیان کرد و گفت: ما دو راه در توسعه این صنعت در استان داریم؛ بخش نرم‌افزاری و بخش سخت‌افزاری که در بخش اول آموزش باید مورد توجه قرار گیرد.

وی قول جذب 100 نفر نیروی تخصصی در چاپخانه خود را داد و افزود: نیاز به رشته دانشگاهی چاپ داریم و نیروی کار متخصص برای صنعت چاپ را باید از این طریق تأمین کنیم و اگر ظرفیت توسعه غرب کشور در این صنعت را 100 درنظر بگیریم، همدان 50 درصد ظرفیت چاپ را تشکیل می‌دهد و بقیه استان‌های غرب کشور 50 درصد دیگر را تشکیل می‌دهند.

وی آیتم این آمار را تعداد ورق چاپ دانست و تصریح کرد: تعداد ورق چاپ استان همدان بیش از ورق چاپ استان‌های همجوار است که نیمی از این ظرفیت در 126 واحد فعال استان در زمینه چاپ و نصف باقیمانده آن را در مجموعه چاپ و بسته‌بندی استان داریم.

عقب بودن صنعت چاپ کل کشور

رئیس کانون کارآفرینی استان همدان در ادامه به عقب بودن صنعت چاپ کل کشور اشاره کرد و گفت: در نگاه استانی ظرفیت همدان نیمی از ظرفیت غرب کشور را شامل می‌شود و کرمانشاه به علت اینکه با کارتن به صادرات مبادرت می‌کند، از نظر وزنی و ریالی جلوتر از همدان است و ما از نظر وزن به کرمانشاه نخواهیم رسید اما از نظر ریالی می‌توانیم پیش‌بینی کنیم در سال آینده بتوانیم در سال آینده تا سه برابر استان کرمانشاه و حدود 5 میلیارد تومان صادرات داشته باشیم.

وی تسهیل قوانین را به عنوان دیگر مبحث نرم‌افزاری در نقشه توسعه صنعت چاپ بیان و اظهار کرد: چاپ باید از تسهیلات نوسازی استفاده کند چرا که دستگاه‌ها و تجهیزات صنعت چاپ فرسوده‌ بوده و به تسهیلات ارزان‌قیمت نیاز دارد و به لحاظ اینکه جنس صنعت چاپ فرهنگی است و سودده نیست  و بازپرداخت تسهیلات به 5 سال زمان برای بازگشت سرمایه نیاز دارد.

لزوم تشکیل شرکت توسعه صادرات و واردات

طاقتی‌احسن به لزوم تشکیل شرکت توسعه صادرات و واردات اشاره کرد و گفت: در ایران باید شرکت‌هایی قوی برای مذاکره با مشتریان خارجی شکل گیرد و تولیدکنندگان و صادرکنندگان با حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی و نشان دادن توانمندی‌های کشور و مشاهده استانداردهای جهانی در بسته‌بندی‌های محصولات بدانند ایران در کجا قرار دارد و سطح کیفیت صادرات در دنیا چگونه است.

به گزارش ایسنا، جمال خشوعی، مدیرکل گمرک استان همدان نیز در سخنانی وظیفه گمرک را روان‌سازی ترخیص صادرات و واردات عنوان کرد و گفت: با راه‌اندازی سامانه 10001517 تا حدودی در رفع موانع و روان‌سازی روند ترخیص کالای صادراتی و وارداتی صورت گرفته و ارباب‌رجوع به راحتی می‌تواند با مراجعه به سایت اظهارات مربوط به کالای خود را ثبت کنند و از راه دور و بدون حضور فیزیکی در اداره گمرک به انجام عملیات ترخیص آن بپردازند.

اکثر صادرکنندگان استان همدان افراد غیرحرفه‌ای هستند

وی اکثر صادرکنندگان استان را افراد غیرحرفه‌ای در این زمینه معرفی کرد و افزود: بیشتر صادرکنندگان استان لزوما با داشتن یک کارت بازرگانی نسبت به صادرات و واردات اقدام می‌کنند و از حدود مرز فراتر نمی‌روند.

وی به ساماندهی و آموزش صادرکنندگان در سطح شهرستان‌ها با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگانی اشاره و عنوان کرد: انجام چنین اقداماتی به تنهایی کافی نیست چرا که استان همدان صادرکننده قهاری مانند کشور چین، ترکیه و عربستان ندارد.

معرفی اغلب صادرکنندگان استان به عنوان فروشندگان بار در مرز

خشوعی اغلب صادرکنندگان استان را به عنوان فروشندگان بار در مرز معرفی کرد و ادامه داد: خریداران ایرانی و غیرایرانی حاضر در مرز کالاها را تحویل می‌گیرند و می‌برند و اینکه صرفا کالا را به دست فردی خارج از مرز سپردن و گرفتن پول معنای صادرات نیست و صادرکننده باید مشتریان و خریداران خود را بشناسد و مطابق با نیاز آنان اقدام به تولید و صادرات محصولات کند.

وی با بیان اینکه بیش از 50 درصد صادرکنندگان کنونی استان بازارهای خارج از ایران را ندیده‌اند، اضافه کرد: صادرات کشور و استان ما حتی در زمینه صادرات سیب‌زمینی به عراق هم با دیگر محصولات وارداتی به این کشور از نظر کیفیت بسته‌بندی نمی‌تواند رقابت کند.

خشوعی عدم ثبات در کیفیت را باعث تزلزل در ثبات قیمت کالاهای صادراتی استان اعلام کرد و گفت: سنگینی بار صادرات کشور بر دوش ادارات گمرک و استاندارد است و تا زمانی‌که کیفیت یک کالا از سوی استاندارد تأیید نشود ما نمی‌توانیم اجازه ترخیص آن را صادر کنیم.

وی لزوم رقابت‌پذیری محصولات صادراتی کشور در بازارهای جهانی را بیان کرد و افزود: داشتن حداقل استانداردهای جهانی، لازمه رقابت‌پذیری محصولات ما در بازارهای جهانی است.

وی توسعه صنایع تبدیلی را لازمه استان دانست و اظهار کرد: وضعیت تولید استان از 20 سال پیش تا کنون تغییر چشمگیری نداشته و با وجود فعالیت ستاد تسهیل هنوز واحدهای تولیدی تعطیل شده راه‌اندازی نشده‌اند و به تولید و عرضه محصولات در بازارهای جهانی دست پیدا نیافته‌اند.

مدیرکل گمرک استان همدان تأکید کرد: لازم است سازمان‌های مربوطه با حوزه‌های کشاورزی، صنایع دستی و صنعت، معدن و تجارت در حوزه بسته‌بندی محصولات صادراتی وارد شوند و در زمینه ارتقای کیفیت این مقوله اقدامات لازم را لحاظ کنند.

وی سفال هزار ساله لالجین را در قیاس با تولیدات چینی ناموفق ارزیابی و تصریح کرد: با وجود اینکه از طریق گمرک استان همدان هیچ‌گونه واردات محصولات چینی نداشته‌ایم اما می‌توان گفت علت اقبال این‌گونه محصولات با نمونه‌های داخلی تنها در بسته‌بندی شکیل و زیبای آنان است.

خشوعی با اشاره به محصولات وارداتی مورد نیاز مشتریان داخلی عنوان کرد: واردکنندگانی که از چین و گمرکات جنوب اقدام به آوردن محصولات چینی می‌کردند را موظف به آوردن تکنولوژی مربوطه و استفاده از آن در لالجین کرده‌ایم که تا دو سال آینده این‌گونه تولیدات به بازار ارائه خواهد شد.

واردات ملزومات بسته‌بندی از چین

وی به واردات ملزومات بسته‌بندی از چین اشاره کرد و یادآور شد: نباید شیشه مورد نیاز شور و ترشیجات و کیسه‌های لبنیات را از چین و دیگر کشورها وارد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: زمینه صادرات یک میلیارد تومانی در استان وجود دارد به شرط اینکه تولیدکنندگان و صادرکنندگان وارد عمل شوند به طوریکه با تشکیل شرکت تخصصی صادرات در استان می‌توان دغدغه تولیدکنندگان را در مورد نیاز و سلیقه بازار جهانی برطرف کرد و به صورت حرفه‌ای به تولید و صادرات محصولات مبادرت ورزید.

خشوعی ضعف استان را در ناتوانی صادرکنندگان آن دانست و تأکید کرد: تولیدات چینی که به همه دنیا صادر می‌شود، با حمایت دولتشان صورت می‌گیرد و هر گونه تولیدات این کشور در هر شرایطی از قبیل محل‌های زیرپله‌ای را به فروش می‌رساند و در سایر نقاط دنیا به دست مشتریان می‌رساند.

وی پرداخت سود تسهیلات و صادرات را به عنوان دغدغه‌های تولیدکنندگان استان معرفی کرد و افزود: در همین درگیری‌های کشور عراق هزینه صادرات یک کانتینر فرش دستباف استان همدان دریافت نشده است.

وی اعلام کرد: وزارتخانه‌های متبوع باید در زمینه سورت‌بندی محصولات قوانین و دستورالعمل‌هایی را تصویب و ابلاغ کنند تا گمرک طبق آن عمل کند.

مدیرکل گمرک استان همدان راه‌اندازی و عملکرد پنجره واحد فرامرزی را در صدور مجوزهای ترخیص کالا بسیار مثبت و خوب ارزیابی کرد و گفت: با استفاده ار این امکان مدت زمان لازم برای صدور مجوزهای ترخیص از 26 روز به 3 روز کاهش یافته است.

وی اداره گمرک را به عنوان مجری بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های ابلاغ شده از وزارتخانه معرفی کرد و افزود: بسته‌های تشویقی حمایت از صادرات مربوط به سازمان صنعت، معدن و تجارت و سایر ارگان‌های مرتبط با محصولات صادراتی است.

خشوعی واردات گمرک استان را اعلام کرد و افزود: تمام محصولات وارداتی از گمرک همدان ماشین‌آلات خط تولید و تجهیزات بوده و یک مورد واردات لوازم لوکس و مصرفی نداشته‌ایم.

ترخیص کالاهای وارداتی با دریافت ضمانت‌نامه

وی با بیان اینکه ترخیص کالاهای وارداتی با دریافت ضمانت‌نامه صورت می گیرد، عنوان کرد: این‌گونه اقدامات به عنوان ریسک مدیریتی مطرح است و اغلب تجهیزات مورد نیاز نیروگاه‌های خورشیدی از طریق گمرک استان وارد شده است.

وی دست و پاگیری برخی قوانین را به گونه‌ای دیگر تعبیر و اظهار کرد: قوانین کشور مربوط به گذشته است به طوریکه با تغییرات ایجاد شده در زمینه‌های مختلف عملیاتی، قوانین نیاز به بازنگری و تغییراتی دارد که همین عدم تغییر قوانین براساس تحولات صورت گرفته موجب می‌شود احساس کنیم قوانین دست و پاگیر هستند.

تعداد صادرکنندگان استان در حال افزایش است

خشوعی تعداد صادرکنندگان استان را در حال افزایش دانست و اعلام کرد: تعداد صادرکنندگان استان با توجه به وجود میزخدمت در اداره گمرک استان و ارائه مشاوره‌هایی به صادرکنندگان از 40 به 80 نفر افزایش یافته است.

وی عمده کالاهای صادراتی استان را مطرح کرد و افزود: بیش از 100 اقلام صادراتی از گمرک استان صورت می‌گیرد که 10 قلم عمده آن شامل کشمش، موتور کولر، لبنیات، سیمان، ظروف سفالی، شور و ترشیجات، سالامبور، سیب‌زمینی، چینی‌آلات بهداشتی و گونی‌های پلاستیکی است.

خشوعی درباره میزان صادرات از گمرک استان عنوان کرد: صادرات استان در دو سال اخیر 43 درصد رشد داشته که اغلب به کشورهایی چون عراق، عمان، سومالی و کویت بوده است و در زمینه صادرات سیمان با کاهش چشمگیری مواجه بوده‌ایم.

تغییر وضعیت چاپ استان در سال‌های اخیر

به گزارش ایسنا، رضا محققی، کارشناس فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز در سخنانی به تغییر وضعیت چاپ استان در سال‌های اخیر پرداخت و گفت: چاپ استان از چاپ اداری کتاب به سمت نیاز صنعت پیش رفته و به عنوان صنعت مکمل سایر صنایع به آرامی به جایگاه خود نزدیک می‌شود.

وی حرکت صنعت چاپ استان به سمت صنعتی شدن را طی 5 سال اخیر آهسته دانست و اظهار کرد: استارت چاپ لیبل و بسته‌بندی در همدان زده شده و شهرستان بهار نیز پتانسیل ورود به بحث چاپ و بسته را دارد و ملایر هم در زمینه بسته‌بندی محصولات کشاورزی وارد شده است.

نیاز شهر لالجین به چاپ و بسته‌بندی

وی از نیاز شهر لالجین به چاپ و بسته‌بندی سخن گفت و تأکید کرد: چاپخانه‌های شهرستان‌های استان نیاز به مشاوره و حمایت دارند به طوریکه با دید مدیریتی اتحادیه چاپخانه‌داران قصد انجام عملیات بازاریابی و ارائه راهکارهای توسعه‌ای به چاپخانه‌های استان را داریم.

محققی به لزوم تجهیز و نوسازی ماشین‌آلات چاپ در استان تأکید کرد و افزود: تجهیزات چاپ موجود در استان فرسوده است و نیاز به نوسازی دارند البته متقاضیانی در زمینه چاپ لیبل وارد شده‌اند و تشکیل اتحادیه چاپخانه‌داران می‌تواند گام بزرگی در رفع مشکلات این صنف ایجاد کند.

وی به حد نصاب نرسیدن اعضای اتحادیه چاپخانه‌داران استان اشاره و تصریح کرد: زیر 100 واحد چاپ در استان وجود دارد که همین تعداد به این نتیجه رسیده‌اند با شیوه‌های گذشته نمی‌توان به فعالیت ادامه داد و نیاز به تغییر شیوه و استفاده از تجهیزات جدید دارند که همه این فعالیت‌ها با همکاری و اتحاد آنان در اتحادیه عملیاتی می‌شود.

ضعف استان در زمینه چاپ و بسته‌بندی

محققی با اشاره به ضعف استان در زمینه چاپ و بسته‌بندی عنوان کرد: چاپخانه‌داران متوجه ضعف خود در این زمینه شده‌اند و تلاش در جهت ارتقای این وضعیت دارند و در زمینه صادرات و بسته‌بندی به رقابت و جذب سفارش از خارج استان به ویژه اصفهان مبادرت کرده‌اند.

وی از ورود سازمان صنعت، معدن و تجارت برای حمایت مالی از چاپخانه‌داران خبر داد و گفت: چاپخانه‌ها بیشتر سبقه صنعتی دارند بنابراین سازمان صنعت، معدن و تجارت با ارائه آئین‌نامه‌های جدید سعی در تصویب و ارائه راهکارهای حمایتی برای این صنف دارد.

وجود 123 واحد چاپی در استان

کارشناس فرهنگی ارشاد همدان با اشاره به وجود 123 واحد چاپی در استان اظهار کرد: از این تعداد چاپخانه کمتر از 10 واحد توان رقابتی دارند البته اکثر این واحدها طی 5 سال اخیر وارد این صنف شده‌اند.

وی سوابق و قوت واحدهای چاپی استان‌هایی مانند تبریز، اصفهان و تهران را بیش از قدمت و قوت چاپخانه‌های استان دانست و خاطرنشان کرد: ارتباط و دریافت سفارش از سوی برخی واحدهای چاپی همدان در مقایسه با استان‌هایی مانند اصفهان نشانه فعالیت و توانایی رقابتی خوبی است که برخی از واحدهای استان دارند.

محققی از سود و زیان سرمایه‌گذاری واحدهای چاپی سخن گفت و ادامه داد: برگزاری دوره‌های آموزشی برای مدیران واحدهای چاپی از جمله سیاست‌های اداره ارشاد در راستای هدایت سرمایه‌گذاران برای ورود به بخش‌هایی همچون صنعت چاپ که جای رقابت و توسعه دارد، محسوب می‌شود.

وی وظیفه اداره ارشاد را فعالیت در زمینه‌های فرهنگی حوزه چاپ اعلام و اضافه کرد: اداره ارشاد نمی‌تواند برای حمایت و اعطای تسهیلات وارد شود و این موضوعات را صنعت، معدن و تجارت برعهده گرفته تا چاپخانه‌داران را در زمینه مالی مورد حمایت قرار دهد و تسهیلاتی را به منظور توسعه و به‌روزرسانی تجهیزات در اختیار آنان بگذارد.

وی همدان را جزء 10 استان برتر کشور در زمینه چاپ کتاب و دارای امتیاز صدور مجوز نشر دانست و گفت: 96 درصد چاپ کتاب کشور در استان تهران صورت می‌گیرد و این مسأله در مقایسه با سایر استان‌ها به دلایل بسیاری وجود دارد.

محققی عدم آشنایی ادارات و ارگان‌های دولتی با ظرفیت چاپی استان و شهرستان خود و رقابت قیمتی را در سفارش چاپی به خارج از استان را یکی از دلایل برشمرد و اظهار کرد: درست است نمی‌توان کیفیت چاپ استان را با تهران مقایسه کرد اما نباید به توانمندی استان در زمینه چاپ بی‌توجهی شود. 

وی با موضع‌گیری درباره اعطای یارانه به حوزه بسته‌بندی از سوی ارشاد، نگاه یارانه‌ای را اشتباه دانست و گفت: برای کاهش قیمت چاپ و بسته‌بندی باید سرمایه‌گذاران به سوی دستگاه‌ها و حوزه‌های پس از چاپ وارد شوند تا در بازار اشباع چاپ بتوانند به سود موردنظر خود دست یابند.

 افزایش قدرت اتحادیه چاپخانه‌داران نیازمند عواملی است

به گزارش ایسنا، امین خضریان، نایب رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران شهرستان همدان نیز در این نشست عنوان کرد: اتحادیه چاپخانه‌داران به عنوان یکی از حامیان این صنف به تازگی کار خود را آغاز کرده و به صورت خصوصی به فعالیت می‌پردازد.

وی شکل‌گیری اتحادیه چاپخانه‌داران را از اواخر سال 94 و اوایل سال 95 عنوان کرد و افزود: افزایش قدرت این اتحادیه نیازمند عواملی است که یکی از آن افزایش تعداد اعضای آن است و در چالشی که با صنعت، معدن و تجارت و اصناف داریم بیشتر در همین مورد است.

وی تأمین منابع مالی اتحادیه را از سوی اعضا اعلام کرد و افزایش اعضا را منجر به افزایش توان مالی و عملکرد آن دانست و تأکید کرد: در مدت تشکیل اتحادیه بسیاری از چاپخانه‌ها ساماندهی شده برای واحدهایی که فاقد پروانه کسب بودند، مجوز صادر شده است.

وی استان همدان را دارای محصولات کشاورزی و صنایع دستی متنوعی معرفی کرد و ادامه داد: با توجه به محصولات متنوع موجود در استان، می‌طلبد صنعت چاپ و بسته‌بندی نیز توسعه یابد که بخشی از این موضوع نیاز به حمایت دارد.

تمایل واحدهای تولیدی به استفاده از بسته‌بندی نیازمند حمایت و تشویق است

خضریان تمایل واحدهای تولیدی به استفاده از بسته‌بندی را نیازمند حمایت و تشویق اعلام کرد و گفت: نگاه بانک‌ها به واحدهای صنفی عموما اقتصادی است و با توجه به اینکه 90 درصد واحدهای چاپی شهرستان حایز شرایط مناسب برای دریافت تسهیلات بانکی و توسعه فعالیت خود نیستند.

وی اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت و بلندمدت به واحدهای چاپی شهرستان را به عنوان لازمه توسعه و تجهیز فعالیت‌های آنان بیان کرد و یادآور شد: از سال 93 دولت اولویت اعطای تسهیلات به واحدهای چاپی از محل صندوق توسعه ملی را برداشت و بانک‌ها وام‌ها را به واحدهایی اعطا کردند که امکان 100 درصدی بازپرداخت داشته باشند.

در موضوع صادرات بیشترین تأثیر چاپ در زمینه طراحی بسته‌بندی محصولات است

به گزارش ایسنا، محمدعلی استقامتی، رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره‌کل استاندارد استان همدان نیز در سخنانی حوزه چاپ را شامل دو بخش کیفیت تجهیزاتی و صنعتی و کیفیت طراحی و گرافیکی مطرح کرد و گفت: در موضوع صادرات بیشترین تأثیر چاپ در زمینه گرافیکی و طراحی بسته‌بندی محصولات است.

وی توجه به آیتم‌هایی مانند باقیماندن میزان سموم در محصولات کشاورزی صادراتی را بیان کرد و افزود: جهادکشاورزی استان به تازگی در نظارت بر این موضوع وارد شده که به به علت عدم نظارت بر عملکرد کشاورزان هنوز هم با این موضوع مواجهیم و محصولات کشاورزی به علت این فاکتور برگشت داده می‌شود.

وی با بیان اینکه عدم زیبایی و شکیل نبودن بسته‌بندی محصولات صادراتی از دیگر فاکتورهایی است که در رقابت بازار جهانی باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: برنامه‌ریزی کلان کشور در سورتینگ و فیلتر کردن محصولات کشاورزی از نظر وزن و کیفیت بسته‌بندی لازم است.

استقامتی، توجه به سلیقه بازار هدف در صادرات را مهم ارزیابی کرد و گفت: صادرکنندگان ما به بازار هدف و اینکه قرار است این محصول در کجا به فروش برسد و چه کسانی با چه سلایقی قرار است آن را خریدار کنند، هیچ‌گونه توجهی ندارند.

فرهنگ صادراتی در صادرکنندگان ما وجود ندارد

وی با بیان اینکه فرهنگ صادراتی در صادرکنندگان ما وجود نداشته و هنوز استاندارد سورتینگ در ایران جایگاهی ندارد، ادامه داد: در بازار جهانی چیزی به عنوان استاندارد اجباری نداریم و رقابت تولیدکنندگان بر سر افزودن ویژگی‌های رقابتی بیشتر و جلب‌نظر مشتری است و صرفا به رعایت استانداردهای اجباری بسنده نمی‌کنند که این موضوع در ایران هنوز به مرحله رعایت استانداردهای اجباری هم نرسیده است.

مدیر امور آزمایشگاه‌های اداره‌کل استاندارد استان همدان، استاندارد را به عنوان یک سازمان فرابخشی معرفی کرد و گفت: این سازمان کارشناسان تمام وزارتخانه‌ها را دعوت به حضور و بررسی استانداردهای تدوین شده در حوزه خود می‌کند و همه نظر می‌دهند.

وی تعداد استانداردهای کشور را اعلام کرد و گفت: در حدود 35 هزار استاندارد ملی در کشور تعریف شده که مجری و مقام نظارتی ذی‌نفعان آن استاندارد هستند و افراد می‌توانند با مراجعه به سایت لیست و توضیحات هر استاندارد را دریافت کنند.

استقامتی، متولی ارائه و نظارت بر رعایت استانداردهای مربوط به چاپخانه‌ها را ذی‌نفعان آن مجموعه معرفی کرد و افزود: وظیفه سازمان استاندارد تدوین و انتشار استانداردهای اجباری و تشویقی مورد نیاز است که از طریق سایت این سازمان منتشر می‌شود و به صورت رایگان در اختیار عموم قرار می‌گیرد.  

وی درباره نظارت بر چاپ آرم استاندارد روی محصولات و کالاهای تولیدی عنوان کرد: در زیر علامت استاندارد چاپ شده روی هر محصول، کد 10 رقمی درج شده که مصرف‌کنندگان با ارسال این کد به سامانه پیامکی 10001517 سازمان استاندارد می‌توانند از اصل بودن نشان استاندارد درج شده روی کالا اطمینان حاصل کرده و یا در سایت استاندارد براساس نام کارخانه دارای پروانه استاندارد، استعلام تولید محصول را دریافت کنند.

طرح کنترل بازار سازمان استاندارد

استقامتی در ادامه از طرح کنترل بازار سازمان استاندارد سخن گفت و تأکید کرد: بازرسی‌هایی که سازمان استاندارد در بازار انجام می‌دهد، به منظور شناسایی آرم‌های تقلبی و سوءاستفاده‌های احتمالی از نشان استاندارد است و از نظر تطابق رده انرژی درج شده روی کالاها و لوازم خانگی با رده انرژی واقعی آن نیز قابل بررسی و پیگیری از طریق کد 10 رقمی زیر نشان استاندارد است.

وی حمایت از تولید استان را منوط به استفاده از تولیدات استان دانست و اظهار کرد: پیشرفت استان‌ها و کشور در گرو مصرف تولیدات درون‌استانی و تولیدات داخلی است و در این راستا توجه و تقویت خودباوری و استفاده از مدیران بومی در استان‌ها روحیه حمایت از تولید استان را افزایش خواهد داد.

همدان رتبه سوم را در تدوین استانداردهای ملی دارد

مدیر امور آزمایشگاه‌های استاندارد استان، رتبه همدان را در تدوین استانداردهای کشور اعلام کرد و یادآور شد: همدان رتبه سوم را در تدوین استانداردهای ملی دارد و کارشناسان فعال در استان نظرات بسیار بهتر و دقیق‌تری از کارشناسان تهران دارند.

وی درباره موضوعات حقوقی چاپ و بسته‌بندی و موارد درج شده روی کالاهای تولید شده گفت: به واسطه درج نام چاپخانه‌ها روی بسته‌بندی محصولات، چنانچه آرم استاندارد آن محصول تقلبی باشد و شکایتی صورت گیرد به عنوان هم‌دست با تولیدکننده متقلب در مراجع قضایی مورد بازخواست قرار خواهند گرفت و این مطلب بیانگر لزوم توجه چاپخانه‌ها به چاپ و بسته‌بندی محصولات استاندارد با دریافت مجوز و مدارک مربوط به پروانه استاندارد آن کالا از سوی صاحبان سفارش است.

استقامتی، وزن، ظرفیت و تطابق تعداد کالا در هر بسته محصول بنا بر اطلاعات درج شده روی کالا را عنوان و خاطرنشان کرد: به طور مثال در محصولی مانند دستمال کاغذی وزن و تعداد دستمال‌های هر بسته شمرده می‌شود و چنانچه مطابق تعداد و وزن درج شده نباشد تولیدکننده به مراجع قضایی معرفی می‌شود و دیگر اینکه محصولاتی مانند دستمال کاغذی باید در شرایط پاکیزه‌ای بسته‌بندی شوند بنابراین از نظر ضریب پاکیزگی نیز مورد بررسی اداره استاندارد قرار می‌گیرد.

وی از کنترل و نظارت سازمان استاندارد بر مواد مورد نیاز بسته‌بندی موادغذایی و تجهیزات پزشکی یاد کرد و گفت: در هر زمینه آیتم‌های خاصی برای استاندارد وجود دارد که بخشی از آن شامل استاندارد اجباری است و مورد بررسی قرار می‌گیرد و مردم باید نسبت به مصرف محصولات و اطلاعات درج شده روی آن حساس شوند و با توجه به ویژگی‌های تولیدی محصول مورد نظر خود را خریداری کنند.

گزارش از: حدیث علیمحمدی، خبرنگار ایسنا، منطقه همدان


انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۴:۳۶
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 96062614866
  • خبرنگار :