بنگلادش، مسلمانان روهینجایی را به جزیره‌ای دور افتاده می‌برد

هزاران مسلمان روهینجایی آواره از خشونت‌ها که به دنبال سرپناهی در بنگلادش هستند، احتمالا مجبور شوند تا خانه‌های جدیدشان را در جزیره‌ای دورافتاده و بی‌حاصل که هر ساله متحمل سیل می‌شود، بسازند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، دولت بنگلادش خواستار کمک بین‌المللی شده تا مسلمانان روهینجایی را به این جزیره منتقل کند. این در حالی است که کشور فقیر بنگلادش با بحران روز افزون بر سر مدیریت موج گسترده‌ای از پناهجویان مسلمان میانماری روبروست. این بحران از زمانی شدت گرفت که ارتش میانمار سرکوب‌ها در ایالت راخین را از سر گرفت.

بیش از ۳۰۰ هزار روهینجایی از زمان اوج خشونت‌ها در ۲۵ اوت راهی بنگلادش شدند و به ۳۰۰ هزار پناهجوی میانماری که قبلا در کمپ‌های تحت کنترل سازمان ملل مستقر شده بودند، پیوستند. این کمپ‌ها در منطقه کوکس بازار در نزدیکی مرز با میانمار قرار دارد.

حضور موج گسترده مهاجران، مقام‌های بنگلادشی را به فکر راهی برای ساخت کمپ‌های بیشتر از جمله در جزیره متروکه "تنگار چار" انداخته است. این در حالی است که رهبران روهینجا و مقام‌های سازمان ملل متحد چندان تمایلی به انجام این کار ندارند.

در همین حال فشارها روی میانمار برای خاتمه خشونت‌ علیه مسلمانان روهینجا افزایش یافته و سازمان ملل متحد خواستار حفاظت از غیرنظامیان شده و بنگلادش به دنبال کمک بین‌المللی برای حل بحران است.

دولت میانمار که اکثرا بودایی است، می‌گوید نیروهای امنیتی‌ آن با "تروریست‌ها" مقابله می‌کنند. اما مقام ارشد حقوق بشر سازمان ملل متحد دوشنبه "عملیات نظامی ظالمانه" علیه مسلمانان روهینجا در راخین را مورد انتقاد قرار داد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۰:۵۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96062111900
  • خبرنگار : 71402