یک تولیدکننده اسباب‌بازی:

به جای ماکارونی کمی هم تبلیغات فرهنگی کنند

یک تولیدکننده اسباب‌بازی‌های فکری گفت: بهتر است به جای این‌که در برنامه‌های کودک و آموزشی، ماکارونی را برای اسپانسرهای قدرتمند تبلیغ کنند، کمی تبلیغات فرهنگی هم انجام دهند زیرا با انجام این کار برای آینده سرمایه‌گذاری می‌کنند.

مهدی پاکدل - تولیدکننده اسباب‌بازی‌ - در گفت‌وگو با ایسنا، درباره استقبال مردم از بازی‌های فکری، اظهار کرد: بزرگترین مشکل ما در بخش بازی‌های فکری، فرهنگ‌سازی است. خانواده‌ها هنوز به این‌که بازی‌های فکری بخشی از آموزش بچه‌ها هستند، اعتقادی ندارند.

او درباره این‌که چه پیشنهادی برای فرهنگ‌سازی در این زمینه دارید، توضیح داد: اسباب‌بازی‌های فکری می‌توانند جایگزین تبلت‌هایی باشند که بچه‌ها در فیلم‌ها، سریال‌ها و برنامه‌های آموزشی در دست می‌گیرند. تهیه‌کنندگان برنامه‌های کودک و نوجوان به جای آن‌که برای نفع مادی در برنامه خود تبلیغ ماکارونی کنند، بهتر است کمی هم تبلیغات فرهنگی انجام دهند.

این تولیدکننده ادامه داد: تهیه‌کنندگان و کارگردانان برنامه‌های تلویزیونی می‌توانند بدون آن‌که حتی اسمی از برند اسباب‌بازی‌های تولید داخل بیاورند، از آن محصول در برنامه‌شان استفاده کنند. برای مثال، رامبد جوان در برخی قسمت‌های برنامه‌اش از بازی «جِنگا» استفاده می‌کند. این موضوع موجب می‌شود که مخاطب ناخودآگاه نسبت به یک محصول، حساس و برای خریدن آن ترغیب شود.

پاکدل درباره مشکلات مربوط به تولید اسباب‌بازی در کشور گفت: نیروی کار و فروش استثماری، مشکلات ما در این زمینه هستند. عده‌ای که تولیدکننده نیستند حتی برای تولیدکننده هم قیمت تعریف می‌کنند. این افراد کاری می‌کنند که تولیدکننده مجبور شود قیمت مصرف‌کننده را بالا ببرد، زیرا تا تولیدات او به دست مصرف‌کننده برسد، چند فرآیند زمان می‌برد.    

او درباره این‌که این افراد قدرت خود را از کجا می‌آورند که این‌چنین عمل می‌کنند؟ گفت: این موضوع راباید از کانون پرورش فکری و متولی این امر، یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرسید.

این تولیدکننده بازی‌های فکری که از سال ۹۰ در این حوزه فعالیت می‌کند تا کنون حدود ۱۰ محصول تولید کرده و برخی از اسباب‌بازی‌های تولیدشده خود را نیز ثبت کرده است.

پاکدل درباره این‌که برای طراحی بازی‌های فکری از طراح استفاده می‌کند یا خیر؟ اظهار کرد: برخی طرح‌ها، شبیه‌سازی و برخی دیگر وارداتی هستند و ما فقط آن‌ها را در ایران اجرا می‌کنیم. معتقدیم شاید همه بازی‌ها در دنیا وجود داشته باشند و نیازی به طراحی مجدد آن‌ها نباشد.

او که فارغ‌التحصیل رشته مهندسی مکانیک است، درباره تاثیر بازی‌های فکری روی بچه‌ها گفت: بازی‌های فکری به تمرکز بچه‌ها کمک می‌کند و سرعت عمل آن‌ها را افزایش می‌دهد. برخی محصولات برای چالش ذهنی تولید شده است. ما تلاش می‌کنیم که ذهن بچه‌ها را برای حل و روبه‌رو شدن با انواع مسائل و این‌که هر مسئله‌ای ممکن است راه حل‌های متفاوتی داشته باشد، آماده کنیم. ما ابزار این کار را که به ظاهر ساده است، در اختیار کودکان می‌گذاریم. این طرح‌ها و خلاقیت‌ها می‌تواند به بچه‌ها کمک کند که در آینده، مهندسان خوبی شوند.

این تولیدکننده درباره تهیه مواد اولیه نیز توضیح داد: ما برای تهیه مواد اولیه بازی‌های فکری مشکلی نداریم و معمولا از مواد وارداتی استفاده می‌کنیم، چون موادی که ما با آن‌ها کار می‌کنیم چوب است. بنابراین بهتر است که وارداتی باشد تا بتوانیم به حفظ جنگل‌های کشور کمک کنیم.

پاکدل همچنین درباره فروش بازی‌های فکری در نمایشگاه‌ها، گفت: معمولا ما در نمایشگاه‌ها، بهترین فروش را داریم. محصولی که در مغازه فروش نمی‌رود، در نمایشگاه‌ها چندین برابر فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد، زیرا به‌صورت کامل، بازی را برای مخاطب تشریح می‌کنیم.

او با تاکید بر این‌که ما فقط با مشکل تبلیغات و ارائه محصول مواجه هستیم، اظهار کرد: اگر دولت در این زمینه از ما حمایت کند، بقیه کارها را خودمان انجام خواهیم داد.

این تولیدکننده همچنین درباره مراحل ثبت اسباب‌بازی، گفت: برای ثبت باید یکسری قوانین و استانداردها از نظر کیفیت، کارآیی، بسته‌بندی و ... رعایت شود تا بتوانیم یک محصول تولیدشده را به ثبت برسانیم.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ / ۰۵:۳۳
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 96061408702
  • خبرنگار : 71503