به گزارش ایسنا، در شرایطی که طبق اعلام بسیاری از مسوولان اقتصادی کشور استفاده از خطوط ریلی از نظر ایمنی فاصله قابل توجهی با حمل و نقل جادهای دارد، اما هنوز در بسیاری از نقاط انتخاب نخست مسوولان برای جابهجایی در قالب اردوها یا ماموریتهای دولتی، اتوبوسهای بین شهری هستند که تاکنون حوادثی تلخ و بزرگ را رقم زده است، حوادثی که به نظر میرسد تنها پس از اتفاق افتادن مسوولان را از خواب غفلت بیدار میکند.
در تیرماه سال ۱۳۹۵ اتوبوس حامل سربازان استان فارس به دلیل تصادف باعث شهادت تعداد قابل توجه سرنشینان خودرو شد که این موضوع در کشور با واکنشهای قابل توجهی همراه شده و از سوی سازمانهای مختلف در دستور پیگیری قرار گرفت.
یکی از اصلیترین پیگیریهای صورت گرفته دراین زمینه امکان استفاده از سربازان از امکانات قطارهای بین شهری بود. در نخستین روزها پس از آن حادثه شرکت رجا رسما اعلام آمادگی کرد. جابهجایی سربازان نظام وظیفه در مناطقی که امکان حرکت قطار وجود دارد در اختیار بگیرد و پس از آن با اعلام آمادگی ستاد کل نیروهای مسلح جابهجایی گروهی از سربازان نظام وظیفه عمومی به وسیله قطار انجام شد تا شاید بتوان امکان پیشگیری از حوادث بعدی را به وجود آورد.
پس از گذشت بیش از یکسال از حادثه اتوبوس سربازان این بار نوبت تعدادی از دانشآموزان رسید که به دلایل مختلفی که در حمل و نقل جادهای وجود دارد با خطرات جدی مواجه شود و حتی تعدادی از آنها جان خود را از دست بدهند.
پس از این اتفاق بار دیگر راهآهن اعلام کرده که شبکه ریلی این بار آمادگی آن را دارد که در جابهجایی دانش آموزان در اردوهای مسافرتی مشارکت کنند و در مسیرهایی که به شبکه ریلی متصل هستند وظیفه جابه جایی دانش آموزان را برعهده بگیرد.
هرچند هنوز آموزش و پرورش برنامه دقیق خود برای ادامه اردوهای دانش آموزی را اعلام نکرده اما به نظر میرسد یکبار دیگر پس از به وقوع پیوستن حادثهای دردناک نگاهها به سمت تغییر در روند جابه جایی مسافران به وجود آمده و این بار پس از سربازان نوبت به دانش آموزان رسیده است. مشخص نیست گروه بعدی که برای آنها حادثهای در جادههای کشور اتفاق میافتد و پس از آن امکان رفت و آمد آنها در عرصه ریلی بررسی میشود کدام گروه خواهند بود.
انتهای پیام