احیای میراثِ کشاورزیِ منظر فرهنگی میمند

مدیر پایگاه میراث جهانی منظر فرهنگی میمند از احیاء میراث کشاورزی این منظر با همکاری کشاورزان منطقه خبر داد.

به گزارش ایسنا، «مهناز اشرفی» با اشاره به رها شدن بخشی از زمین‌های کشت دیم منظر فرهنگی میمند به دلیل خشکسالی در سال‌های گذشته، گفت: پایگاه جهانی منظر فرهنگی میمند با استفاده از متخصصان مجرب کشور درحال احیاء این نوع کشاورزی است، که این اقدام را می‌توان یکی از مهمترین اقدامات این پایگاه در یک‌سال گذشته توسط پایگاه جهانی منظر فرهنگی میمند دانست.

وی افزود: با توجه به اینکه در گذشته بخش عمده‌ای از فعالیت مردم این منظر در ارتباط با کشاورزی بوده اما به دلیل خشکسالی سال‌های گذشته بخشی از زمین‌های کشاورزی بویژه کشت دیم بلااستفاده مانده بود، این پایگاه اقدام به مطالعه و بررسی راه‌حل‌های احیاء کشت دیم در منظر فرهنگی میمند کرد.

او تاکید کرد: از سال گذشته با استفاده از متخصصان مجرب در این زمینه و البته با همکاری کشاورزان و با برگزاری چندین نشست مشترک با آنها اقدام به کاشت بذر بومی در زمین‌های رها شده کردیم که خوشبختانه بسیار موفق بود.

به گفته‌ی وی این پروژه سعی دارد با ایجاد آزمایشگاه مطالعاتی در هر زمین کشاورزی به کشت بهترین بذر بومی سازگار با محیط دست پیدا کند تا در سال‌های آینده امکان تکثیر و پرورش این بذر افزایش یابد.

او با بیان این‌که در حال حاضر 15 کشاورز با پایگاه میراث جهانی منظر فرهنگی میمند در حال همکاری هستند، افزود: به طوری‌که این طرح نه تنها در دراز مدت می‌تواند سیمای بصری منظر فرهنگی میمند را متحول کند بلکه از نظر حضور و جذب کشاروزان و تقویت اقتصاد محلی نیز بسیار موثر خواهد بود.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۱ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۶:۱۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 96061106465
  • خبرنگار : 71191