گوترش در مقابل نتانیاهو شهرک‌سازی را مانعی در مسیر صلح خواند

دبیرکل سازمان ملل در سفرش به اراضی اشغالی با مسؤولان اسرائیلی دیدار کرده و خواهان تحقق راهکار تشکیل دو کشور شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در سفرش به اراضی اشغالی با مسئولان اسرائیلی دیدار کرده و درباره مذاکرات صلح میان فلسطین و اسرائیل گفت‌وگو کرد.

درحالی که وی بر مذاکرات صلح با فلسطینی‌ها متمرکز شده بود، مسئولان اسرائیلی از نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان انتقاد کرده و این نیروها را به عدم مقابله با قاچاق سلاح از سوی ایران برای حزب الله متهم کردند.

گوترش در دیدارش با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بر لزوم تشکیل کشور فلسطین به رغم موانع تأکید کرد.

دبیرکل سازمان ملل افزود: آرزو دارم که فرصتی داشته باشم تا دو کشور اسرائیل و فلسطین را ببینم که با هم در صلح و امنیت زندگی می‌کنند.

وی گفت: موانعی بر سر راه صلح وجود دارد که به عنوان مثال شهرک سازی یکی از این موانع است. من مخالف شهرک‌سازی‌های اسرائیل در کرانه باختری و قدس شرقی هستم.

گوترش در عین حال در اشاره به عملیات مقاومتی فلسطینی‌ها درباره لزوم محکومیت خشونت و تحریک به انزجار صحبت کرد.

نتانیاهو نیز در دیدارش با گوترش در مقابل رسانه‌ها به درگیری‌های اسرائیل با فلسطین نپرداخت و تنها "تلاش بی‌ارزش" برخی هیئت‌های وابسته به سازمان ملل علیه اسرائیل را محکوم کرد.

نتانیاهو اقدامات برخی ارگان‌های وابسته به سازمان ملل را که به اعتقاد او منجر به تبعیض علنی علیه اسرائیل شد، محکوم کرد و افزود: این تبعیض صراحتا در سازمان یونسکو و نیز شورای حقوق بشر سازمان ملل قابل مشاهده بود.

وی در این دیدار به نگرانی‌های اسرائیل درباره مسلح شدن حزب الله در جنوب لبنان و شکست نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان و حضور ایران در سوریه اشاره کرد.

وی گفت: مشکلی که بیشترین اهمیت را دارد مساله حزب الله در سوریه است. ایران نیز تلاش می‌کند تا سوریه را به پایگاه نظامی تبدیل کرده و از سوریه و لبنان به عنوان دو جبهه برای جنگ علیه اسرائیل استفاده کند تا هدف خود را که نابودی اسرائیل است، اجرا کند.

نتانیاهو ایران را "دشمن خونی" اسرائیل دانست و تهران را به ساخت کارخانه‌های تولید موشک‌های حساس برای تحقق هدفش در سوریه و لبنان متهم کرد.

وی گفت: ما و سازمان ملل نمی‌توانیم اجازه این مساله را بدهیم.

گوترش از بی‌طرف بودن سازمان ملل و حقش در انتقاد از سیاست‌های اسرائیل دفاع کرد.

آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز در دیدار با گوترش گفت: دولت لبنان و ساکنان جنوب لبنان باید بدانند که اسرائیل در صورت وقوع درگیری و در صورتی که موشکی به سوی غیرنظامیان ما شلیک شود با قدرت دست به کار خواهد شد.

قرار است گوترش فردا (چهارشنبه) برای دیدار با مسئولان فلسطینی به نوار غزه برود.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۷ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۰:۰۳
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 96060703859
  • خبرنگار : 71516