/به روز رسانی شد/

در قالب توافق قلمون، حزب‌الله لبنان پیکر شهدای خود را از داعش پس گرفت

در پی تسلیم شدن داعش ارتش لبنان در تپه‌های القاع در مرز با سوریه آتش‌بس اعلام کرد تا فرصت مذاکره برای مشخص شدن سرنوشت نظامیان ربوده شده را فراهم کند؛ اقدامی که به منزله شکست داعش و پیروزی ارتش و مقاومت لبنان است.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، فرماندهی عملیات ارتش لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: آتش‌بس در تپه‌های شرقی خود یعنی تپه‌های القاع از ساعت هفت صبح امروز (یکشنبه) اجرایی شد تا سرنوشت نظامیان ربوده شده لبنانی روشن شود.

شبکه "LBC" لبنان نیز در این باره گزارش داد، ارتش لبنان بعد از اینکه داعش در میدان جنگ تسلیم شد و اطلاعاتی از نظامیان ربوده شده داد، در تپه‌های بعلبک و القاع آتش‌بس اعلام کرد.

رویترز نیز گزارش داد، در پی این آتش‌بس اعضای حزب‌الله لبنان وارد منطقه‌ای در قلمون غربی در سوریه شدند. نیروهای حزب‌الله لبنان پیکر پنج شهید را در چارچوب توافق قلمون تحویل گرفتند. این اجساد در غرب گذرگاه میرا در نزدیکی مرزهای سوریه دفن شده بودند.

به این ترتیب با تسلیم داعش در روز گذشته و تحویل پیکرهای شهدای مقاومت مرحله نخست توافق پایان یافت و با روشن شدن سرنوشت نظامیان ربوده شده نیز مرحله دوم توافق تکمیل می‌شود.

المیادین نیز از حضور وزیران دفاع، خارجه، گردشگری و انرژی لبنان در مقر ارتش در راس بعلبک خبر داد.

جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان در راس بعلبک تاکید کرد: پیروزی ارتش بر داعش رقم خورده دیگر موضوع مذاکره نیست. اتفاق مهم تسلیم شدن داعش است.

یعقوب الصراف، وزیر دفاع لبنان نیز تصریح کرد: تصمیم سیاسی در پس عملکرد ارتش و فرماندهی آن لبنان را از تفکر تروریستی رهانید.

الصراف افزود: هیچ مذاکره‌ای قبل از مشخص شدن سرنوشت نظامیان اسیر شده وجود ندارد.

منابع پیشتر گفته بودند، مقاومت براساس توافق صورت گرفته یک اسیر خود در نزد داعش و پیکر دو شهید خود را که همه در بادیه سوریه هستند از داعش تحویل خواهد گرفت. مقاومت همچنین پیکر چهار شهید خود را که در "وادی میرا" در قلمون سوریه دفن هستند، تحویل می‌گیرد.

به گفته این منابع، داعش، حزب‌الله لبنان را در جریان سرنوشت واقعی سربازان ربوده شده که مشخص نیست زنده‌اند یا شهید شده‌اند، قرار داده است. در حال حاضر مقاومت به دنبال افشای مکان هشت سرباز لبنانی است و تصمیم اعلام سرنوشت آنها را به ارتش محول خواهد کرد.

این منابع افزودند، توافق فراگیر شامل افشای سرنوشت سربازان لبنانی ربوده‌ شده از سوی داعش است و در عین حال قرار است افراد مسلح داعش بعد از تسلیم شدنشان به مقاومت به دیرالزور منتقل شوند.

این منابع تاکید کردند، در پی نزدیک شدن نیروهای مقاومت به نیروهای داعش و صعود اعضای مقاومت به ارتفاعات "حلیمه قاره" داعش تصمیم به تسلیم شدن گرفت.

منابع در عین حال افزودند، افراد مسلح داعش شبانه همگی تصمیم گرفتند خود را تسلیم حزب‌الله لبنان کنند.

در سال ۲۰۱۴ داعش و دیگر تندروها به شهرک عرسال حمله کرده و تعدادی از نظامیان لبنانی را ربودند.

ارتش لبنان اخیرا عملیاتی را برای آزادسازی اطراف رأس بعلبک، القاع و الفاکهه از دست داعش آغاز کرد و روز جمعه نیز اعلام کرد، ارتش لبنان خود را برای آغاز مرحله نهایی عملیات در این منطقه آماده می‌کند.

یگان‌های ارتش در این عملیات مواضع داعش را در تپه‌ها با سلاح‌های توپخانه‌ای سنگین و جنگنده‌ها هدف قرار می‌دهند و توانسته‌اند تلفات سنگینی در بین صفوف داعش برجای بگذارند، در حالی که تیم مهندسی ارتش نیز اقدام به پاکسازی محورهای پیشروی شده از مین‌ها و مواد منفجره می‌کند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۵ شهریور ۱۳۹۶ / ۰۹:۴۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96060502362
  • خبرنگار : 71516