به گزارش خبرنگار ایسنا، از دیرباز تاکنون شهرستان نطنز دارای فرهیختگان زیادی بوده و در طول تاریخ، شهری سرآمد در دورههای مختلف بوده است وجود بدیعالزمان نطنزی، ادیب نطنزی، شیخ عبدالصمد نطنزی و ملأ مخلص بادی و ... گواه این مدعا است.
مهندسان و متخصصان زیادی نیز در دهههای گذشته با تحصیل در دبیرستانها و هنرستانهای نطنز وارد بهترین دانشگاههای ایران و بعد وارد بازار کار شدهاند. اما در چند سال گذشته کنکوریهای شهر نطنز برعکس دیگر شهرهای این شهرستان مانند بادرود و خالدآباد و روستاهایی مانند اریسمان و ده آباد، نتوانستهاند در کنکور موفق باشند و این موضوع باعث نارضایتی و انتقادهایی از سوی خانوادهها و مردم شده است.
بهعنوان نمونه در کنکور امسال بادرودی ها توانستند رتبههای 13 و 66 در رشتههای ریاضی فیزیک و تجربی را به خود اختصاص دهند اما در نطنز خبری از رتبههای اینچنینی نبود. خبرنگار ایسنا منطقه اصفهان در نطنز برای بررسی این موضوع با دو تن از داوطلبان نطنزی و بادرودی و رییس آموزش و پرورش نطنز به گفت و گو پرداخت که در ادامه می خوانید:
هیچ انگیزهای برای رقابت در کنکور وجود ندارد
یکی از داوطلبان کنکور 96 در نطنز، اظهار کرد: نبود هیچگونه انگیزه چه از طرف خانواده و چه از طرف مدارس یکی از علل اصلی ناکامی جوانان نطنزی است.
وی افزود: برای من و خیلی از دوستانم هیچ فرقی نداشت که در کنکور چه رتبهای کسب کنیم و این موضوع باعث شده تا با کسب یک رتبه بد در کنکور 96، آیندهام وضعیت نامشخصی داشته باشد.
این داوطلب کنکور 96 گفت: عدم به روز رسانی علوم دبیران مدارس، عدم حل تستهای کنکور در کلاس درس، ترساندن داوطلبان از کنکور، خود برتر بینی کاذب بین دانش آموزان و نبود کانون حمایت از دانش آموزان کنکوری برخی از علل عدم موفقیت نطنزیها در کنکور بوده است.
وی تصریح کرد: نبود آموزشگاههای آزاد خوب در نطنز، نبود مشاور مجرب، عدم ایجاد فضای رقابتی بین داوطلبان، عدم برنامهریزی و هدایت تحصیلی برای شغل آینده داوطلبان و عدم بررسیهای علمی در نحوه تدریس دانش آموزان سال سوم برخی دیگر از علل ضعف نتایج در کنکور است.
به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از شهرستان نطنز یعنی بخش امامزاده به مرکزیت بادرود اوضاع قدری متفاوت از شهر نطنز و بخش مرکزی این شهرستان است. در این منطقه رتبههای خوبی حاصل شد که یکی از آنها احسان جوانی بادی با رتبه 13 در رشته ریاضی است.
در هیچ کلاس کنکوری شرکت نکرده ام
احسان جوانی بادی که متولد 1378 و فرزند اول خانواده است، گفت: توانستم با پشتکار و ایجاد انگیزه به رتبه 13 کشور در رشته ریاضی فیزیک دست پیدا کنم.
وی افزود: نه از خانوادهای با وضع مالی خوب بودم که در کلاسهای کنکور و آموزشگاههای آزاد شرکت کنم و نه خواهر و برادر بزرگتری داشتم که در درسهایم کمک حال من باشند، تنها با تلاش زیاد توانستم این رتبه را کسب کنم.
این داوطلب موفق بادی گفت: پدرم یک فرهنگی و مادرم هم یکخانه دار است و حتی در زمانهایی که فرصت داشتم در کنار پدر در باغ مشغول زراعت و کشاورزی بودم و این موضوع باعث نشد تا در درس خواندن خود کوتاهی کنم.
وی با اشاره به اینکه به میزان بسیار کمی از کلاسهای آموزشی استفاده کرده است، خاطرنشان کرد: در طول شبانهروز به طور میانگین 10 ساعت در روز درس خواندم و از پدر و مادر و همه معلمان خود که در دبیرستان باقرالعلوم برای من و امثال من زحمت کشیدند تشکر میکنم.
به گزارش ایسنا یکی دیگر از مشکلاتی که بهعنوان ضلع سوم ناکامی جوانان نطنزی در کنکور از آن یاد شد، ضعف و مشکل در سیستم آموزشی بود که تکمیلکننده مثلث ناکامیها است.
نبود سیستم آموزشی به روز و فنآوریهای جدید در برخی مدارس نطنز، عدم ایجاد حس انگیزه و رقابت بین دانش آموزان توسط معلمان و ترساندن دانش آموزان از غول کنکور مواردی از این قبیل بود که باعث ایجاد ضعف در داوطلب میشود.
عوامل اصلی ناکامی کنکوریها
علیرضا محمودی، رییس آموزش و پرورش نطنز در گفتوگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: بیانگیزگی دانش آموزان و سقف انتظارات پایین خانوادهها علت اصلی عدم نتیجهگیری داوطلبان نطنزی بوده است.
وی افزود: این موضوع را قبول داریم که ضعفهایی از جانب آموزش وجود دارد ولی مهمترین عامل در عدم نتیجهگیری داوطلبان کنکور در شهر نطنز، عدم انگیزه و انتظارات پائین خانوادهها از داوطلبان است.
رییس آموزش و پرورش نطنز ادامه داد: عدم وجود حس رقابت بین داوطلبان نطنزی باعث عدم نتیجهگیری داوطلبان شده است.
وی تصریح کرد: در ایام نوروز آموزشوپرورش نطنز برای اولین بار پایگاه مطالعات نوروزی در برخی از مدارس را دایر کرد تا داوطلبان کنکوری در این ایام بدون دغدغه بتوانند خود را برای کنکور آماده کنند که متأسفانه کمتر از 15 دانشآموز از این طرح استقبال کردند.
محمودی پیرامون عدم برگزاری کلاسهای آمادگی کنکور توسط آموزش و پرورش، گفت: آموزش و پرورش هیچ وظیفهای برای تشکیل و برگزاری کلاسهای کنکور و آموزشی ندارد و این موضوع به آموزشگاههای آزاد ربط دارد.
وی خاطرنشان کرد: ولی با این وجود با همکاری برخی از والدین، کلاسهای کنکور با حضور مدرس برتر کشوری برگزار شد که بار مالی زیادی برای آموزش و پرورش در پی داشت و با توجه به عدم استقبال زیاد دانش آموزان این کلاسها همچنان به کار خود ادامه میدهد.
رییس آموزش و پرورش نطنز، افزود: با توجه خانوادهها به دانشآموز و ایجاد انگیزه در دانشآموز قطعاً میتوان زمینه موفقیت را ایجاد کرد و بهجای اینکه هزینههای بالای تحصیل در دیگر دانشگاهها برای خانوادهها به وجود بیاید، با هزینهای شاید بهمراتب کمتر در زمان کنکور داوطلب، میتوان علاوه بر زمینهسازی موفقیت وی، آینده وی را با کسب مدرک از یک دانشگاه معتبر کشور تضمین کرد.
کمبود دبیران بومی
وی گفت: در کنار برخی از کم و کاستیها که بر دوش داوطلب و خانواده ها است، قطعاً بخشی هم اشکال در سیستم آموزشی است که یکی از آنها قدیمی بودن برخی از مراکز آموزشی شهرستان است که ضمن تشکر از حضور خیران در ساخت مدارس، حضور آنها در بخش آموزش هم ضروری است.
محمودی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که برخی به آن اشاره کردهاند، عدم وجود دبیر بومی در نطنز و مدارس آن است که این هم به خاطر استقبال نکردن نطنزیها از رشته تربیت معلم است و نبود دبیر بومی باعث شده تا از دبیران غیربومی استفاده کنیم که این موضوع علاوه بر بار مالی باعث افت کیفیت آموزش میشود.
وی خاطرنشان کرد: برنامهریزیهایی صورت گرفته تا در داوطلبان ایجاد انگیزه شود که برخی از این برنامهها تشکیل انجمن فارغالتحصیلان موفق نطنزی، حضور در بین دانش آموزان توسط افراد موفق نطنزی که در نطنز درس خواندهاند و توجه ویژه به مسائل درسی و آموزشی است.
رئیس آموزش و پرورش نطنز خاطرنشان کرد: در بین انتقادات وارد شده از سوی مردم، به تمام نشدن کتاب درسی تا پایان سال تحصیلی اشاره شده بود که این موضوع بعید به نظر میرسد و در صورت اتفاق چنین موضوعی از مردم میخواهیم سریعاً به ما اطلاع دهند.
وی افزود: با توجه به تغییرات کتب درسی، دورههای آموزش ضمن خدمت برای همه معلمان برگزار میشود تا آموزشهای لازم را فرا گیرند و علوم خود را به روز کنند و حضور همه معلمان در این دوره ها الزامی است.
محمودی خاطرنشان کرد: ولی باز هم با همه این موضوعات با همکاری برخی از والدین، کلاسهای کنکور با حضور مدرس برتر کشوری برگزار شد که بار مالی زیادی برای آموزش و پرورش در پی داشت و با توجه به عدم استقبال زیاد دانش آموزان این کلاسها هم نتوانست راه بهجایی ببرد.
گزارش از مهدی حاجی زاده، خبرنگار ایسنا
انتهای پیام