مدیر عامل آب منطقه‌ای یزد تاکید کرد؛

لزوم تدوین سند بخش آب استان با رویکرد برنامه‌ریزی استراتژیک

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای یزد با اشاره به کاهش 18.6 درصدی بارش‌های استان در سال آبی جاری در مقایسه با متوسط دوره آماری، از مسئولان خواست تا هر چه سریع‌تر سند توسعه بخش آب استان با رویکرد برنامه‌ریزی استراتژیک را در دستور کار قرار دهند.

به گزارش ایسنا، «محمد مهدی جوادیان زاده» در نشست با تعدادی از تشکل‌های زیست‌محیطی استان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که فرمودند؛ «مسئله  مهم استان یزد، مسئله آب است»، تصریح کرد: حیاتی‌ترین موضوع استان، آب است و ما باید در مدیریت منابع آب از خرد جمعی استفاده کنیم تا به توسعه پایدار در استان دست یابیم.

وی ادامه داد:  برای دستیابی به توسعه پایدار نیاز به همکاری همه ارگان‌ها و نهادهای مردمی همچون تشکل‌های زیست محیطی است تا با  ارائه نظرات و پیشنهادات خود راهگشای حل  مسئله آب باشند.

مدیر عامل آب منطقه ای با بیان وضعیت بارندگی‌ها در استان، گفت:  میزان بارش در سال آبی 96-95 (یعنی از مهر ماه سال گذشته تا اواخر مرداد 96 )، 76.2 میلیمتر بوده که نسبت به  متوسط دوره آماری با 18.6 درصد کاهش روبرو بوده است .

وی یادآور شد: متوسط بارش استان در این مدت نیز بدون شهرستان خاتم نیز 67.2  میلیمتر بوده است.

جوادیان زاده عوامل کاهش حجم رواناب‌های استان یزد را کاهش، پراکندگی و تغییر نوع بارش‌ها، دخل و تصرف در بستر رودخانه‌ها و تغییر مسیر جریان آب رودخانه به خارج از بستر و انتقال آن به گوراب‌ها و استخرهای ذخیره‌ای و حفر بی‌رویه چاه‌های غیرمجاز خانگی به دلیل تغییر کاربری اراضی کشاورزی و منابع طبیعی و توسعه مسکونی روستاها دانست.

این مقام مسئول در مورد تعداد منابع آبی در استان نیز  بیان کرد: 3611 حلقه چاه شناسایی شده، 387 چشمه و 2630 قنات در استان وجود دارد که به ترتیب 833 میلیون مترمکعب ، 32 میلیون متر مکعب و قنات با 163 میلیون مترمکعب در سال تخلیه آب زیرزمینی  صورت می‌گیرد.

وی اعلام کرد: برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی و هجوم آب شور، نصب آب شیرین‌کن‌های غیرمجاز در نقاط مختلف دشت و نفوذ پساب آنها، آبیاری غرقابی باغات و مزارع موجب شور شدن کیفیت منابع آب موجود در استان شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای یزد ابراز کرد: 1421 حلقه چاه  در استان یزد مجهز به کنتورهای هوشمند شده‌اند که با این اقدام مدیریت آب توسط خود کشاورزان امکان‌پذیر می‌شود.

جوادیان زاده در مورد میزان صرفه‌جویی آب در سفره‌های آب زیرزمینی از طریق اجرای طرح خاموشی زمستانه چاه‌های کشاورزی، گفت: در مجموع حدود 44 میلیون مترمکعب در سال، صرفه‌جویی در مصرف آب زیرزمینی استان یزد صورت گرفته است.

وی تأکید کرد: در استان یزد باید به دنبال صنایعی باشیم که علاوه بر کم‌آب خواه بودن، اشتغال‌زایی و در آمدزایی بالایی هم داشته باشد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای یزد از مسئولان مربوطه خواست تا طرح احیا و تعادل‌بخشی به صورت ویژه در استان یزد تامین اعتبار، پیگیری و اجرا شود  و سند توسعه بخش آب استان با رویکرد برنامه‌ریزی استراتژیک با همکاری کلیه دستگاه‌های ذیربط هر چه سریعتر در دستور کار قرار گیرد.

جوادیان زاده در پایان سخنانش نیز بیان کرد: در امر اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی نیاز به کمک تشکل‌های‌ ‌زیست‌محیطی است تا مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی، فرهنگ‌سازی و در جامعه نهادینه شود.

انتهای پیام
 

  • دوشنبه/ ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ / ۰۹:۳۶
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 96053018534
  • خبرنگار :