رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان:

بیکاری دانش‌آموختگان، دغدغه امروز جامعه است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: دانش‌آموختگان دانشگاهی که باید مشکل مردم را حل می‌کردند خود با وضعیت بیکاری پیش ‌آمده، مشکلی برای جامعه شده‌اند.

شهرام طهماسبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: یکی از چالش‌های بسیار مهم ما در حال حاضر نبود رویکرد علمی نسبت به مسایل و موضوعات است، به طوری که در حال حاضر در تلاش هستیم بدون اینکه توانایی لازم برای تحلیل و ارزیابی مسایل به صورت علمی و از زاویه تخصصی را داشته باشیم صرفا با تجویزهای آمرانه مشکلات‌مان را حل کنیم.

این مسئول ادامه داد: این مسائل سبب شروع ماجرای علم‌گریزی و افتادن در ورطه هولناک اقدامات کور و ناقص و البته نارس است که شاید اگر از قبل این مشکل حل می‌شد، امروز نیازی نبود که این همه خسارت و هزینه پرداخت کنیم.

وی افزود: اگر طرح‌های اقتصادی و عمرانی ما از همان ابتدای شروع در دهه‌های گذشته مبتنی بر مطالعات و ملاحظات اقلیمی، زیست‌محیطی، اجتماعی و حتی فرهنگی آغاز می‌شد این همه فشار به منابع (آب و خاک) وارد نمی‌شد و طبیعت غنی فلات ایران این‌گونه تهی از گونه‌ها و ارقام ارزشمند نمی‌ماند و با تداوم اینگونه اقدامات غیرعلمی فشارها و نارسایی‌ها تبدیل به بحران‌هایی از جمله بحران آب، بحران انرژی، بحران اقتصادی و معیشت و حتی بحران اخلاق و فروپاشی سرمایه‌های اجتماعی و ده‌ها مشکل و معضل فرهنگی دیگر که از آثار سوء و رویکردهای غیرعلمی و نگاه آمرانه به پدیده‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است، نمی‌شد.

طهماسبی خاطرنشان کرد: متاسفانه بسیاری از دستگاه‌ها طیف وسیعی از وظایف و ماموریت‌های خود را انجام می‌دهند اما بخش اندکی از این اقدامات بر اساس معیارها و ضوابط و استانداردهای علمی و تخصصی انجام می‌شود. حتی برخی دستگاه‌ها اقدامات پژوهشی خود را بدون هدایت مراجع علمی و دانشگاهی انجام می‌دهند که نتیجه آن کار غیردقیق، غیرحرفه‌ای و البته غیراستانداردی است که گاها شاهد آن هستیم و بی‌شک اینگونه اقدامات غیرتخصصی عوارض و هزینه‌های بسیار بالایی را نیز به جامعه تحمیل خواهد کرد که اثرات زیان‌بار آن در آینده بروز خواهد کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با اشاره به ناکارآمدی دانشگاه‌ها در بحث تربیت درست دانشجو در رشته‌های مورد نیاز کشور، یادآور شد:‌ نمونه بارز کار غیرحرفه‌ای و غیرتخصصی در حوزه فعایت دانشگاه نرخ بالای بیکاران تحصیل کرده و با مدرک دانشگاهی است که ناشی از همین رویکرد غیرعلمی به مسئله سواد و توسعه آموزش عالی است و وضعیت بدتر، وجود تحصیل‌کرده‌هایی است که هیچ‌گونه سنخیتی با نیازهای علمی، تخصصی و مهارتی مورد نیاز جامعه را ندارند به عبارت دیگر کسانی که قرار بود در ابتدا مشکلی از مردم را برطرف کنند، در حال حاضر خود تبدیل به مشکل شده‌اند که این نهایت بی‌تدبیری است.

وی با بیان اینکه مصوبه اخیر هیئت دولت در خصوص هماهنگی و هم‌سو کردن برنامه‌ها و اقدامات آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی با سیاست‌ها و برنامه‌های ستاد اقتصاد مقاومتی است، تصریح کرد: این مصوبه خود نویدبخش برگشت عقلانیت و خردمندی به سیستم تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری است و انتظار ما از مدیریت جدید دانشگاه گشایش فصل جدیدی از همکاری، همراهی و همفکری بین حوزه علم و عمل و حوزه دانش و اجرا است و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آمادگی را دارد که پیوندهای لازم بین رویکردهای علمی و تخصصی حوزه‌های علمی استان را با اقدامات اجرایی دستگاه‌های استان برقرار کنند در صورتی که در وهله اول باورها و نگاه‌های خود را تغییر داده و در مرحله بعد هر دو طرف از تفکرات جزیره‌ای و بسته دست برداشته و خود را به عنوان جزیی از یک کلیت بزرگ‌تر دانسته و مهم‌تر از آن به کار تیمی و همکاری گروهی و حرکت در جهت رسیدن به اهداف توسعه استان اعتقاد پیدا کنند.

طهماسبی تاکید کرد: بر این باور هستیم که استان پر ظرفیت زنجان تقریبا تمام امکانات لازم برای یک جهش توسعه‌ای را داراست و تنها مانع این حرکت ارزنده باورهای نادرست، تعامل ضعیف و نگاه جزیره‌ای به امور است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان اظهار کرد: امیدواریم با رویکرد علمی و حرفه‌ای و در قالب یک کار تیمی منسجم و یکپارچه در چارچوب نظام برنامه‌ریزی استان و بر پایه مطالعات آمایش سرزمین استان و اسناد برنامه ششم توسعه زمینه‌های لازم برای اقدامات سازنده را آغاز خواهیم کرد و در این راه البته بسیار سخت و نفس‌گیر به هم‌فکری و همکاری و همراهی همه مدیران استان نیازمندیم.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۰:۲۳
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 96052414672
  • خبرنگار :