دکتر رضا پورحسین در ایامی که به نام خبرنگار نامیده میشود، به «ایسنا» آمد تا ضمن بازدید از تحریریههای مختلف این خبرگزاری، روز خبرنگار را به خبرنگاران این مجموعه تبریک بگوید.
او در سخنانی در جمع خبرنگاران ایسنا اظهار کرد: کار در رسانه بسیار مهم و درجه یک است؛ چراکه کاری رفتارساز، نگرشساز و اطلاعدهنده است. شما خبرنگاران، با فکر، ایده و نگرش مخاطبان سر و کار دارید. تعبیر من این است که «ایسنا» شخصیتی علمی و فرهنگی داشته و دارد و همواره آن را حفظ کرده است. با وجود اینکه در سالها در این شخصیت فراز و فرودهایی هم دیده میشود، اما به طور کلی «ایسنا» شخصیتی علمی و فرهنگی دارد و منصف و عادل بودن آن باعث شده که همواره مورد وثوق و اعتماد مخاطبان باشد؛ البته انتظاری بیش از این هم نیست، چون «ایسنا» به بدنه علمی کشور وصل است و از این جهت شخصیت علمی خوبی را برای خودش فراهم کرده است. دو بعد علمی و فرهنگی ایسنا بیشتر نمود دارد، وگرنه در ابعاد سیاسی، اقتصادی و ... نیز از این خبرگزاری چهره خوبی میتوان دید.
مدیر شبکه چهار و قائم مقام سیما با تاکید بر قابل اعتماد بودن اخبار منتشر شده در «ایسنا»، افزود: متاسفانه در فضای رسانهای ما قاعده جعل و کذب وجود دارد که گاهی هم ممکن است ناخودآگاه رخ بدهد؛ به عنوان مثال خبری منتشر میشود و بعد صحت آن تکذیب میشود. این در حالی است که همه ما میدانیم در علم ارتباطات پیام منتشر شده، برگشتناپذیر است. حتی اگر خبر چند برابر هم تکذیب شود، خبر کذب تاثیر خودش را گذاشته است. خوشبختانه من در مورد خبرگزاری «ایسنا» این قاعده را ندیدهام که خبری را بدون دروازهبانی و چک کردن منبع منتشر کرده باشد؛ این همان مؤلفهای است که باعث اعتماد مخاطبان به این خبرگزاری شده است.
او خاطرنشان کرد: گفتوگوها و تحلیلهای خوبی در «ایسنا» منتشر میشود، اما من تعداد گفتوگوییهایی که نهضت آزاداندیشی را نشان دهد در این خبرگزاری کم میبینم. از خبرگزاری ایسنا انتظار میرود که بیشتر به انعکاس تضارب آرا و طرح مسائل معرفتی بپردازد. به این دلیل این انتظار از «ایسنا» وجود دارد که از آن به عنوان یک خبرگزاری موثق یاد میشود. شاید این انتظار از خبرگزاری که چندان قابل اعتماد نباشد، نداشته باشد. چراکه هرچه میزان اعتماد بالاتر باشد، انتظار هم بالاتر میرود.
پورحسین با اشاره به جریانسازیهای رسانهای اظهار کرد: در فضای رسانهای ما سکه رایج جریانسازی عمدتاً به موضوعات سیاسی و حاشیهای اختصاص دارد. کمتر دیدهام خبرگزاریهای ما جریانسازیهای مثبت و مورد نیاز داشته باشند و بیشتر به افشاگری میپردازند. این در حالی است که ایجاد التهاب را جریانسازی نمیگویند بلکه جریانسازی باید فکری، فرهنگی و آموزشی باشد که منجر به ایجاد گفتمان شود.
قائم مقام سیما یادآور شد: ایجاد یک ایده و روش جدید، ایجاد یک فضای فرهنگی و اجتماعی نو و ارائه نگاههای جدیدتر از جمله انتظارهای مخاطبان از «ایسنا» است. در مجموع این خبرگزاری همواره موفق و مورد اعتماد بوده است و من به عنوان یک مخاطب همیشه میتوانم به آن اعتماد کنم.
در بخش زیر میتوانید صحبتهای رضا پورحسین درباره ایسنا را در قالب ویدئو مشاهده کنید:
انتهای پیام