انتقاد از داده نشدن حق‌آبه کشاورزان ایوانکی از سد جاجرود

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با انتقاد از داده نشدن حق‌آبه کشاورزان ایوانکی از سد جاجرود گفت: با احداث این سد حق‌آبه کشاورزان منطقه از بین رفت.

به گزارش ایسنا، غلامرضا کاتب در آیین افتتاح ۴ پروژه مرتبط با وزارت نیرو در گرمسار افزود:بخش ایوانکی هیچ منبع آبی ندارد و در گذشته آب کشاورزی ایوان آن نیز از سد جاجرود تامین می‌شد اما بعد از احداث سد متاسفانه هیچ سهمی از محل جاجرود به ایوانکی ندادند.

  وی خطاب به وزیر نیرو گفت: با توجه به تایید و تاکید شما مبنی بر وجود سند برای سهم حق ابه ایوانکی از جاجرود این موصوع در دستور کار قرار گرفت و سند این مهم نیز به وزارتخانه ارسال خواهد شد تا در این زمینه حقی از بخش ایوانکی ضایع نشود.

کاتب با اشاره به لزوم انتقال پساب تهران به ایوانکی ادامه داد: با انجام این کار و انتقال بخشی از پساب تهران به ایوانکی (با توجه به نزدیکی به کانال پاکدشت) مشکل آب کشاورزی بخش ایوان کی رفع می‌شود.

وی عنوان کرد: هدفمندی، تمام شرکت های تابع وزارت نیرو را به حال ورشکستگی رساند و از طرفی بحران و کم آبی و از همه مهمتر نداشتن منابع مالی و اعتباری شرایط سختی برای این وزارتخانه بوجود آورد.

کاتب با بیان اینکه اداره کشور در این شرایط سخت هنرمندی میخواهد اظهار کرد: مجلس نیز برای حمایت از وزارت نیرو مصمم است به طوری که در سال ۱۳۹۴ از  صندوق توسعه ملی  برای آبرسانی به روستاها ۳۰۰ میلیون دلار اعتبار گذاشته شد زیرا مجلس نیز مصمم بود تا در حوزه آب اقدامات موثر در کشور انجام شود. در بودجه سال ۹۶ اولین اولویت به آبرسانی به روستاها و کمک به توسعه تجهیز چاه‌های کشاورزی و آبیاری تحت فشار داده شده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجلس در تمام این مدت در هر جایی که نیاز بود به وزارت نیرو کمک کرد و توانستیم در شرایط سخت تا حدودی بحران موجود را مدیریت کنیم.

کاتب در خصوص مسائل مرتبط با استان و شهرستان گرمسار نیز گفت: استان سمنان مشکل جدی آب دارد و حیات این استان به موضوع آب بستگی دارد.

وی اضافه کرد: بعد از ۳۷ سال اگر ما با افزایش رشد جمعیت در استان مواجه نیستیم این موضوع نشان دهنده این است که جاذبه برای توسعه کم است و مهمترین دلیل کمبود جاذبه می توانند کمبود آب در استان سمنان باشد و لذا باید به هر طریق ممکن مسئله آب در استان سمنان را رفع کرد.

  وی گفت: خوشبختانه بخش بزرگی از پروژه‌هایی که در سفر وزیر نیرو در سال ۹۳ به شهرستان کلنگ زده شد به بهره‌برداری رسید و برای بهره‌برداری و افتتاح مابقی پروژه‌ها نیازمند اعتبارات لازم هستیم.

  کاتب همچنین به تامین نقدینگی جهت اجرای پروژه "بیوتی" اشاره کرد و افزود: این پروژه برای شهرستان گرمسار آرادان و بخش ایوانکی اهمیت بسیاری دارد.

  وی یادآور شد: از سه مجتمعی آبرسانی  که در سفر وزیر برای شهرستان های گرمسار و ارادان در دستور گرفت مجتمع آبرسانی روستای رامه افتتاح شد و مجتمع ۷۵ روستایی نیز نیازمند توجه ویژه و جذب اعتبار برای اتمام کار است. همچنین مجتمع سر آبرود ده سراب و ده نمک هنوز شروع نشده و قرار شده برای این مجتمع ۵ میلیارد تومان از اعتبارات آبرسانی روستایی در نظر گرفته شود.
انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۴:۰۲
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 96051006355
  • خبرنگار :