برای مریم میرزاخانی و تلاشی که نادیده گرفتیم

دنیا در بهت، اعداد گریستند، نابغه ریاضی درگذشت، معادله مریم ناتمام ماند، مرگ بر سرطان و ...

اینها برداشت‌هایی است از تیترهایی که به مناسبت درگذشت مریم میرزاخانی از چهره‌های شناخته شده ریاضی و البته ارزشمند قرن 21 و پس از آن زده شد.

سرجمع و نقطه اشتراک همه آن چیزی که این روزها در خبرهای درگذشت ناراحت کننده مریم میرزاخانی غالب بود در یک جمله خلاصه می‌شود: «مریم میرزاخانی یک نابغه بود»

اجازه بدهید در انتقاد به این جمله که سرجمع اخبار مربوط به درگذشت میرزاخانی بود به تعبیر جالب پدر وی از شخصیت دخترش اشاره کنم.

زمانی که مریم میرزاخانی با کسب جایزه ارزشمند «فیلدز» که از آن به عنوان «نوبل ریاضی» یاد می‌شود در جهان به چهره‌ای شناخته شده تبدیل شد، خیلی‌ها با این پیش‌زمینه که وی یک نابغه است به سراغ پدر ایشان رفتند تا او نیز بر این نبوغ تاکید کند.

اما مهندس احمد میرزاخانی در پاسخ می‌گوید: هیچ فرقی با بقیه هم سن و سالانش نداشت، درس خواند و بالا رفت با کوشش و تلاش، روزگارش به سادگی می‌گذشت، درس و مشق و مطالعه.
علی رغم این ما باز هم این روزها بر نبوغ و قدرت خارق‌العاده مریم میرزاخانی آنقدر تاکید کردیم تا همه باور کنیم او دیگر تکرار نمی‌شود و برایش به سوگ نشستیم.
نبوغ یک مفهوم ساختگی است برای توجیه تلاش نکردن‌های خودمان، هر انسانی استعداد نهفته‌ای دارد که می‌تواند او را در کنار بهترین‌ها قرار دهد اما این استعداد فقط با تلاش، تلاش و باز هم تلاش بیدار می‌شود.

مریم میرزاخانی یک نمونه برای اثبات این موضوع است، اگر مریم میرزاخانی در میان ما با احترام یاد می‌شود به خاطر تلاش و کوشش او و البته مهمتر تلاش فراوان او برای چیزی است که به آن علاقه داشت نه چیزی به نام نبوغ، اگر بگوییم مریم میرزاخانی با نبوغ و قدرت خارق‌العاده مغزی به این جایگاه رسید به او جفایی بس بزرگ کردیم زیرا چشم بر تلاش‌های او بسته‌ایم.

مریم میرزاخانی عاشق ریاضی بود، می‌شد که یک مهندس معمولی، معلم معمولی، دکتر معمولی و هر نقش معمولی دیگر داشته باشد اما به خاطر استعداد نهفته و علاقه‌ای که به ریاضیات داشت آنقدر تلاش کرد و بالا رفت تا امروز جهانی را از رفتنش ناراحت کند.

آن چیزی که امروز به مریم میرزخانی ارزش داده و ما نادیده گرفتیم، تلاش و مهمتر از همه تلاش برای چیزی که به آن علاقه داشت است نه چیزی به نام نبوغ.

البته غیر از این موضوع ، ما به او جفای دیگری هم کردیم، گویا عادت داریم از هر چیزی مناقشه بسازیم و این بار مناقشه بر سر نوع انتشار عکس مریم میرزاخانی بود...

نوشتار از: وحید صالحی خبرنگار ایسنا منطقه البرز

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۶ تیر ۱۳۹۶ / ۱۴:۵۰
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 96042615125
  • خبرنگار :