ایسنا گزارش می‌دهد؛

جولان کارگاه‌های بازیافت غیرقانونی در همدان

کارگاه‌های بازیافت ضایعات در حریم شهر همدان و مریانج به صورت غیرمجاز فعالیت گسترده‌ای دارند و جالب اینجاست که این قضیه امروز و دیروز نیست.

به گزارش ایسنا، حدود 15 سال است عده‌ای سودجو اراضی کشاورزی این محدوده را به صورت غیرمجاز تغییر کاربری داده و اقدام به راه‌اندازی کارگاه‌هایی به منظور بازیافت ضایعاتی همچون پلاستیک، نان خشک و آهن‌آلات می‌کنند.

مدت‌زمان فعالیت این کارگاه‌ها نشان از آن دارد که مسئولان استان همدان در این زمینه ورود جدی و قاطعانه‌ای نداشته‌اند که مشکل همچنان پابرجاست.

پس از اطلاع از موضوع غیرمجاز بودن این کارگاه‌ها به دنبال متولی امر به منظور ساماندهی و نظارت این کارگاه‌ها برآمدیم تا سرانجام مشخص شد تعدادی از این کارگاه‌ها در محدوده شهر همدان و تعدادی مربوط به مریانج است.

جالب اینجاست محیط زیست با ادعای داشتن گشت و بازرسی از واحدهای تولیدی به منظور شناسایی واحدهای آلاینده زیست‌محیطی، این کارگاه‌ها با این وسعت فعالیت را ندیده و پس از گزارش خبرنگار ایسنا، بر آن شده تا نسبت به بررسی موضوع اقدام کند که به‌زودی فعالیت این سازمان را جویا خواهیم شد.

در ادامه مصاحباتی با متولیان امر داشتیم که در ذیل می‌خوانید.

فعالیت 120 کارگاه بازیافت ضایعات غیرمجاز

شهردار مریانج با تأکید بر اینکه 120 کارگاه‌ بازیافت ضایعات موجود در حریم این شهر به صورت غیرمجاز فعالیت می‌کنند، گفت: شهرداری مریانج به دنبال ساماندهی و جلوگیری از گسترش این واحدها بوده است.

محسن معصوم‌علیزاده در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: کارگاه‌های بازیافت ضایعاتی که در مسیر روستای انصارالامام فعالیت دارند، همگی بدون مجوز ساخت‌وساز داشته‌اند که بخشی از آنها خارج از محدوده شهر مریانج بوده است.

وی با بیان اینکه چندین بار تلاش شده تا طرح مدونی برای این کارگاه‌ها اجرا شود، تصریح کرد: ساماندهی کارگاه‌های بازیافت ضایعات کاری بین‌بخشی است و فقط به دست شهرداری امکان‌پذیر نیست بلکه این موضوع به جهادکشاورزی، محیط زیست و منابع طبیعی هم مرتبط است.

وی با تأکید بر اینکه پسماند شامل زباله‌های شهری بوده و با ضایعات متفاوت است، افزود: در مدیریت پسماند زباله شهری جداسازی می‌شود اما این کارگاه‌ها واحدهایی هستند که کار تفکیک ضایعات شهری را انجام می‌دهند.

در کارگاه‌های بازیافت ضایعات فقط جداسازی انجام می‌شود

معصوم‌علیزاده یادآور شد: در کارگاه‌های بازیافت ضایعات زباله‌ای در کار نیست بلکه فقط جداسازی بوده و بازیافتی صورت نمی‌گیرد.

شهردار مریانج تصریح کرد: کارگاه‌های بازیافت ضایعات در اراضی کشاورزی و بدون مجوز ساخت‌وساز انجام داده‌اند و طبق قانون شهرداری موظف است از این ساخت‌وسازها جلوگیری کند که توانسته‌ایم جلوی گسترش بخشی از واحدهایی که در حریم شهر مریانج قرار دارد را بگیریم.

وی با بیان اینکه حدودا 120 واحد بازیافت ضایعات در مسیر روستای انصارالامام وجود دارد، گفت: این واحدها کار جمع‌آوری نان خشک، پلاستیک و آهن‌آلات را انجام می‌دهند.

کارگاه‌های بازیافت ضایعات زیر بار مجموعه نظام صنفی نمی‌روند

مسئول حقوقی سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان نیز درباره این کارگاه‌ها به خبرنگار ایسنا گفت: کارگاه‌های بازیافت ضایعات زیر بار مجموعه نظام صنفی نمی‌روند و به صورت غیرمجاز فعالیت دارند.

علیرضا مرتضایی اظهار کرد: تمامی واحدهای بازیافت ضایعات موجود در مسیر روستای انصارالامام غیرمجاز هستند چرا که در اراضی کشاورزی و بدون مجوز تغییر کاربری داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: این واحدها اقلام ضایعاتی را جمع‌آوری و خرید و فروش می‌کنند و بازیافت به معنای واقعی وجود ندارد و اگر بازیافتی هم صورت بگیرد مربوط به پت و پلاستیک است.

اظهار بی‌اطلاعی محیط زیست از وجود واحدهای غیرمجاز بازیافت

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان نیز با اظهار بی‌اطلاعی از وجود این واحدهای غیرمجاز بازیافت در مسیر روستای انصارالامام گفت: بررسی فعالیت این واحدها در دستور کار قرار می‌گیرد و به علت گستردگی واحدها باید چند دستگاه به ویژه فرمانداری شهرستان همدان برای ساماندهی ورود یابند.

محمدرضا محمدی با بیان اینکه محیط زیست درباره فعالیت واحدهای مذکور استعلامی دریافت نکرده است، اظهار کرد: در پایش‌های انجام شده در سطح استان با موارد متعددی از این دست مواجه شدیم که برخورد قانونی صورت گرفته و واحدهای غیرمجاز تعطیل شده است.

وی با بیان اینکه وظیفه اصلی ارائه مجوز برای آغاز فعالیت و انجام نظارت بر واحدهای تولیدی با دستگاه‌های متولی از جمله سازمان صنعت، معدن و تجارت است، افزود: در عین حال این واحدها برای استقرار باید روال قانونی را طی کرده و استعلام لازم از سوی محیط زیست صورت گیرد.

محمدی با تأکید بر اینکه واحدهای مذکور برای فعالیت روال قانونی را طی نکرده تا محیط زیست مجوز فعالیت برایشان صادر کند، تصریح کرد: موضوع بازیافت غیراصولی در جهت درآمدی برای کسانی‌که اقدامی می‌کنند مناسب و سهل‌الوصول است که خلاف محسوب می‌شود .

تخریب 2 واحد از واحدهای بازیافت ضایعات

مدیر امور اراضی سازمان جهادکشاورزی استان همدان نیز درباره واحدهای بازیافت ضایعات گفت: 2 واحد که در اراضی کشاورزی احداث شده بود، تخریب شد.

رحیم برقی با بیان اینکه تعداد این واحدها زیاد بوده و از اوایل انقلاب در آنجا احداث شده‌اند، اظهار کرد: تعدادی از این واحدها به دادگاه معرفی و جریمه شده و برای تعدادی نیز حکم قلع و قمع صادر شده است.

وی درباره ساماندهی واحدهای بازیافت ضایعات عنوان کرد: شهرداری باید از طریق مشاور طرحی برای ساماندهی این واحدها پیشنهاد دهد و در کارگروه امور زیربنایی مصوبه اخذ کند.

وی با تأکید بر اینکه جهادکشاورزی همکاری لازم را با شهرداری خواهد داشت، یادآور شد: سازمان جهادکشاورزی و محیط زیست درباره واحدهای بازیافت ضایعات مسیر روستای انصارالامام حرف دارند و خواستار ساماندهی این واحدها هستند.

شهرداری مریانج برای ساماندهی واحدهای بازیافت ضایعات ورود پیدا کند

معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری شهرستان همدان نیز در این رابطه گفت: شهرداری مریانج باید برای ساماندهی واحدهای بازیافت ضایعات ورود پیدا کند.

رضا زمانی اظهار کرد:کارگاه‌های بازیافت ضایعات موجود در مسیر روستای انصارالامام در محدوده و حریم شهر مریانج قرار دارد و به صورت غیرمجاز از سال‌های دور احداث شده‌اند.

وی تصریح کرد: این واحدها مشکلات زیست‌محیطی ایجاد کرده که شهرداری مریانج اعلام کرده طرحی برای ساماندهی این واحدها دارد به طوریکه اگر تمامی این واحدها وارد محدوده شهر مریانج شوند، می‌توان به طور کامل ساماندهی کرد.

زمانی ادامه داد: پیشنهاد افزودن واحدهای موجود در مسیر روستای انصارالامام به محدوده شهر مریانج باید در کمیسیون ماده 5 و سپس در شورای عالی معماری و شهرسازی مورد تأیید قرار گیرد.

معاون فرماندار همدان عنوان کرد: متولی رسیدگی به کارگاه‌هایی که در اراضی کشاورزی نیز احداث شده‌اند، جهادکشاورزی است که باید اعلام جرم کرده و اقدام به قلع و قمع این واحدها کند.

گزارش از: بنت‌الهدا نوری، خبرنگار ایسنا


انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۰ تیر ۱۳۹۶ / ۱۳:۲۵
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 96042011281
  • خبرنگار :