به گزارش ایسنا، فخرالدین دانش آشتیانی درگردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان ها اظهارکرد: در راستای اجرای سند تحول، شایسته محوری باید جایگزین رویکرد آموزش محوری شود.
وی افزود: امروزه در تمام نظامهای تعلیم و تربیت دنیا، شایسته محوری در دستور کار قرار گرفته است، بنابراین خروجی های نظام تعلیم و تربیت باید افرادی باشند که از صلاحیت های لازم برای زندگی سالم برخوردار باشند.
وزیرآموزش و پرورش تصریح کرد: اگر آموزش و پرورش فردی را تربیت کند که تنها از دانش صرف بهره مند باشد، ارزش افزودهای برای آموزش و پرورش نخواهد داشت، اما اگر فردی شایسته و دارای مهارت های زندگی تربیت نماید، برای آموزش و پرورش ارزش افزوده محسوب خواهد شد.
وی گفت: باید به فرآیند داخل کلاسها پرداخته شود زیرا شایستگی در کلاس درس اتفاق می افتد و اگر این امر محقق شود ، می توان گفت سند تحول بنیادین اجرایی شده است.
دکتر دانش آشتیانی نقش مقطع ابتدایی در تحقق سند تحول بنیادین را ، کلیدی دانست و خاطر نشان کرد: اگر پاسخ یک معلم ریاضی یا علوم یا معلمان دیگر از هدف تدریس موضوع درسی مورد نظر به امر تربیت ختم شود ، می توان گفت، سند تحول بنیادین اجرایی شده است.
وی با اشاره به ساحت های شش گانه در محتوای سند تحول بنیادین و این که اجرای این ساحت ها باید توسط معلمان در قالب طرح درس قرار گیرد، عنوان کرد : مشاور مدرسه به تنهایی نمی تواند سند تحول را در مدرسه اجرایی کند و لازم است تک تک معلمان و کادر مدرسه در نقش یک مشاور یا مربی تربیتی، ساحت های تربیتی را محقق سازند.
عضوکابینه تدبیرو امید با اشاره به بازدید خود از استان خراسان شمالی گفت: در این استان، یک مدرسه با کمترین امکانات موجود، سند تحول را در مدرسه اجرا کرده بود، این امر می تواند الگویی برای دیگر مدارس باشد تا با استفاده از ظرفیت های موجود ، اهداف سند تحول را محقق سازند.
وی بهره گیری از پتانسیل های موجود مدرسه در تصمیم گیری ها را از خصوصیات یک مدیر موفق دانست و تصریح کرد : مدیر مدرسه باید با معلمان ، دانش آموزان و اولیای آن ها مشورت کند، آنها نه تنها از مشورت در امور مدرسه سر باز نمی زنند که از آن استقبال می کنند.
وزیرآموزش و پرورش ، اجرایی کردن سند تحول بنیادین را عمل مشترک معلم ، دانش آموز و اولیاء خواند و گفت: در این میان ، مدیر مدرسه باید فراتر عمل کند و با دستگاه ها و نهادهای محلی نیز ارتباط برقرار کرده و با تعامل سازنده از مساعدت آنها در امور مدرسه بهره گیرد.
وی خطاب به مدیران کل آموزش و پرورشهای استان های کشور، اظهارکرد: اگر در انتخاب مدیران مدارس نهایت دقت به عمل آید، می توان اطمینان حاصل کرد که تمامی برنامه های مدرسه، طبق سند تحول به پیش می رود.
عضوکابینه تدبیرو امید خاطر نشان کرد: براساس برنامه ششم توسعه ، یکی از برنامه هایی که باید روی آن تمرکز بیشتری شود توسعه آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش است.
وی با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب مبنی بر نفی مدرک گرایی، تصریح کرد: کار آفرینی و اشتغال با مهارت آموزی امکان پذیر خواهد شد ، بنابراین فنی و حرفه ای و کار دانش ، دانش آموزان علاوه بر فراگیری مهارت های عمومی ، مهارتهای حرفهای را نیز فرا می گیرند تا درآینده، زمینه اشتغال آنان فراهم شود.
وزیرآموزش و پرورش گفت: مدیران کل آموزش و پرورش باید توجه داشته باشند که رشته های تحصیلی در مراکز فنی و حرفه ای و کاردانش متناسب با نیاز بومی منطقه انتخاب شود تا درآینده زمینه به کارگیری فارغ التحصیلان فراهم باشد، در غیراین صورت ، فارغ التحصیلان فنی و حرفه ای نه تنها کار آفرین نمی شوند ، بلکه برای اشتغال خود نیز دچار مشکل خواهند شد.
وی افزود: مدیران هنرستان ها باید ارتباط نزدیکی با کارخانهها داشته باشند و در یک تعامل دو طرفه، نیازهای آنان را تامین و آنها نیز هنرستان ها را پشتیبانی کنند.
دکتردانش آشتیانی با اشاره به موضوع تفویض اختیار ، اظهار کرد : سقف اعتبارات در وزارتخانه تعیین می شود اما مدیریت منابع و تغییر ساختار در اختیار استان هاست، البته تغییر درآمار کلاس ها یا ساختار های آموزشی باید به گونهای باشد که منجر به افزایش سقف هزینه ها نشود .
عضوکابینه تدبیر و امید با اشاره به مدارس تیزهوشان ، اظهار کرد: تفکیک و جداسازی دانش آموزان از یکدیگر مضر است، با شتاب زدگی نمی توان مدارس سمپاد را حذف کرد، ابتدا باید زیر ساخت های آن آماده شود و شرایط ارائه آموزش به دانش آموزان تیزهوش در مدارس عادی مهیا گردد.
وی افزود: مهارت معلم و کیفیت مدارس از جمله مواردی است که باید در آموزش دانش آموزان تیزهوش مورد توجه قرار گیرد و با ارتقای این دو مقوله، شرایط تحصیل دانش آموزان تیزهوش در مدارس عادی فراهم شود که این امر، زمان بر می باشد، البته در شورای عالی، فعالیت هایی در زمینه جلوگیری از توسعه مدارس سمپاد انجام گرفته است.
دانش آشتیانی با اشاره به تاکید رئیس جمهور درباره به کارگیری نیروهای جوان در بدنه مدیریتی کشور گفت: شایسته است مدیران کل آموزش و پرورش نسبت به شناسایی و به کارگیری نیروهای جوان و متخصص در سطوح مختلف مدیریتی بدنه دولت اقدام کنند و آنها را برای مدیریت کلان کشور در آینده آماده سازند.
وی عنوان کرد: باتوجه به ترکیب جمعیتی حوزه آموزش و پرورش ، استفاده از زنان در مسئولیت ها و مدیریت ها ضروری است تا با استفاده از نظرات آنها در تصمیم گیری ها، برنامه های مطلوب تری تدوین شود.
وزیرآموزش و پرورش با اشاره به اجرای پروژه مهر در سال های گذشته، خاطرنشان کرد: اعتقاد دارم به این پروژه نیازی نیست ، زیرا مدیران کل باید از عوامل مدرسه بخواهند که مراکز آموزشی خود را برای پذیرش دانش آموزان در سال جدید آماده کنند و ستادهای استانی می توانند بهترین نقش را در این زمینه ایفا کنند.
وی افزود: برنامه ریزی در تمامی زمینه ها توسط مدیران کل و با تشکیل شوراها صورت گیرد، وزارتخانه تنها سیاست ها را مشخص کند و استان ها نیز با همکاری کل دستگاه روی موضوعات مختلف از جمله اقتصاد آموزش و پرورش تمرکز کنند و به ارائه راهکار بپردازند.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش،دکتر دانش آشتیانی اظهارکرد: گاه مشاهده می شود، از مدرسه ای خواسته شده فلان جشنواره را اجرا کند، اعتقاد بنده این است که مدرسه حق ندارد از سرانه دانش آموزان برای برنامه های این چنینی هزینه کند، این کار شرعاً و عرفاً اشکال دارد .
وی خاطرنشان کرد: اجرای هر برنامه ای در آموزش و پرورش باید متناسب با اعتبارات و در قالب منابع مالی تعریف شود زیرا برنامه هایی که بدون پشتوانه مالی اجرا شود، هزینه های آن معوقه خواهد شدو مشکل پرداخت معوقات به نارضایتی می انجامد، استان ها مکلف نیستند، طرحی که بدون پشتوانه مالی پیشنهاد شود، اجرا کنند.
وزیرآموزش و پرورش گفت: طبق تعهدی که در ابتدای کار به فرهنگیان دادم، وضعیت صندوق دخیره فرهنگیان را پیگیری نمودم، در این خصوص، برخی افراد از سمت خود برکنار شدند و به جای آن اشخاص متخصص جایگزین گردیدند.
وی تجدید نظر درباره ترکیب هیئت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان را ضروری دانست و عنوان کرد: اختیار وزیر در هیئت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان باید کمتر شود و وزیر اقتصاد یا نماینده وی ، رئیس سازمان برنامه و بودجه یا نماینده وی ، همچنین 3 نفر از معلمان به نمایندگی از جامعه معلمان در هیئت امنای صندوق عضو گردند که البته موارد مذکور، به تایید دولت بستگی دارد.
دانش آشتیانی گفت: در خصوص موضوع بانک سرمایه نیز پیگیر هستیم و قوه قضاییه نیز در حال بررسی و تحقیق است.
وزیرآموزش و پرورش اظهار کرد: در بحث اجرای سند تحول در دوره ابتدایی، می توانیم از ظرفیت ها و پتانسیل های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استفاده کنیم، زیرا این کانون از نیروی انسانی متخصص و مربیان حرفهای برخوردار است که می توانند در زمینه های مختلف از جمله قصه گویی، نمایش نامه و ساخت فیلم به دانش آموزان کمک کنند، بنابراین تعامل با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و استفاده از روش های تربیتی آنان می تواند ساعات مطالعه در بین دانش آموزان و حتی جامعه را افزایش دهد.
عضوکابینه تدبیر وامید خاطرنشان کرد: برای شناسایی و ارتقای شأن و منزلت آموزش و پرورش همه باید تلاش کنیم و با ارائه برنامه های رسانهای ، مقالات و سخنرانی ها ، جایگاه آموزش و پرورش را در جامعه تشریح کنیم.
دانش آشتیانی با اشاره به هجمه های مطرح شده علیه دولت در زمان انتخابات تصریح کرد: مدیران کل آموزش و پرورش نماینده ما در استان ها هستند و باید بیش از پیش با انعکاس عملکرد آموزش و پرورش به این هجمهها پاسخگوی مناسب دهند و خود را جزئی از خانواده بزرگ آموزش و پرورش بدانند .
وی ادامه داد: مدیران کل باید در برنامه های مختلف، سند تحول بنیادین را برای جامعه در سراسر کشور تشریح کنند و موضوع برخی جلسات شوراهای آموزش و پرورش را به بررسی سند تحول بنیادین اختصاص دهند.
عضو کابینه تدبیر و امید اظهار کرد: در مسئله انتخابات، اصل بر مشارکت حداکثری بود که فرهنگیان عزیز همکاری فراوان داشتند، نقش تک تک آنها در این زمینه پررنگ بود که بنده در اینجا از همه آنان تقدیر و تشکر می نمایم.
گفتنی است؛ در پایان این مراسم عباسعلی باقری مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران به عنوان نماینده مدیران کل در شورای عالی آموزش و پرورش انتخاب شد.
انتهای پیام