در متن مدیر گروه هنر و تجربه که در اختیار ایسنا قرار گرفته آمده است:«اغراق نیست که بگوییم «سینمای هنر و تجربه» پاسخی منطقی و کارشناسی به مطالبات فروخفته و پاسخنگرفتة بخش مهمی از فعالان تاریخ سینمای ایران است. صدها فیلم مهم تاریخ سینمای ایران که دارای ارزشهای هنری و تجربی بودهاند به دلیل فقدان عوامل و شاخصها و جاذبههای اقتصادی از چرخه نمایش سینماها حذف شدهاند و یا به بدترین نحو ممکن در صورت نمایش در سینماها، تحقیر و سرکوب شدهاند.
پس از تجربههای ناموفق در راهاندازی گروهی سینمایی برای نمایش فیلمهای دارای مخاطب محدود و خاص در اواخر دولت هشتم (گروه سینمایی آسمان باز در 1383)، اواسط دولت نهم (گروه سینمایی مخاطب خاص در 1386) و اواسط دولت دهم (گروه سینمایی مخاطب خاص در 1390) و سرانجام در دولت یازدهم (سال 1392) برای پاسخ به نیاز سینمای ایران و با توجه به ضرورتهای حاصل از تحولات تکنولوژیک و فرهنگی در سطح جهانی و ملی، برای نمایش این دسته از فیلمها «گروه سینمایی هنر و تجربه» شکل گرفت.
رییس وقت سازمان سینمایی کشور بر اساس درک این ضرورت به شورای سیاستگذاری این گروه سینمایی ماموریت داد تا به صورت جدی راهکارهای اصولی و منطقی و کارشناسی برای این مطالبات خیل عظیم فیلمسازان نوگرا و جوان را بیابد تا ضمن ضمانت تداوم فعالیت این گروه سینمایی تاثیرگذار در حوزة نمایش، در زمینة جذب مخاطبانی دارای عطش برای دیدن فیلمهای متفاوت بر پرده سینما نیز روشهایی را مشخص و اجرا کند.
پس از شش ماه مطالعه، تحقیق و مذاکره با برگزاری جلسات متعدد و مستمر با فعالان حوزة سینمای هنر و تجربه، از 13 مهر 1393 گروه سینمایی هنر و تجربه با چهار سالن سینما در تهران (آزادی، کوروش، خانه هنرمندان و موزه سینما) و یک سالن در پردیس سینمایی هویزه مشهد، برنامه نمایش منظم فیلمها را آغاز کرد و پس از گذشت 28 ماه از این فعالیت، اکنون به صورت ثابت فیلمها در شیراز، اصفهان، کرج و بابل؛ و به صورت سانسی در تبریز، اهواز، گرگان، سنندج، ایلام، یاسوج و کاشان فیلمهای گروه هنر و تجربه نمایش داده میشوند.
طی این مدت با جذب حدود 600 هزار مخاطب در 1500 صندلی از سینماهای متعلق به این گروه سینمایی (از مجموع ظرفیت 130 هزار صندلی سینماهای کشور) توانسته تجربة موفقی از پاسخ به مهمترین مطالبات سینمای ایران را طی چند سال گذشته به اجرا گذارد و امید است این نهال با همیاری و همکاری حاکمیت، دولت، صنوف سینما و مخاطبان فعال این سینمای «پایهای و مهم» ماندگار و تبدیل به درختی تنومند شود.
تأثیرها و دستاوردهای محسوس و غیرمحسوس فعالیت گروه سینمایی هنر و تجربه طی این سه سال گذشته را میتوان چنین خلاصه کرد:
1. افزایش سطح امنیت ملی با تزریق امید به زندگی و کار در میان فیلمسازان جوان نوگرا و تجربی.
2. تصحیح نگرش جهان به سیاستهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با نمایش فیلمهای هنری و تجربی که سالها به دلیل مشکلات اقتصادی سینمای ایران و محدودیت سالنهای سینما، امکان نمایش نداشتهاند و در رسانهها عدم نمایش به معنای «سانسور حاکمیت» تعبیر شدهاند.
3. ایجاد و رونق کسبوکار خرد در حوزة فرهنگ و هنر و بالاخص سینمای ایران که یکی از مهمترین مولفههای شکلگیری صحیح اقتصاد درونزا و اقتصاد مقاومتی است.
4. افزایش اشتغال در سطح کشور با به رسمیت شناخته شدن سینمای هنر و تجربه و اشتغال هزاران نفر از گروههای فیلمساز در سراسر کشور.
5. ایجاد تنوع در فیلمهای روی پرده و جذب حداقلی مخاطبان جدید به سینمای ایران و بازگشت مخاطبانی که سالها به دلیل همان عدم تنوع فیلمهای روی پرده از سالنهای سینما قهر کرده بودند.
6. افزایش سطح کیفی حوزة «نقد» در سینمای ایران با نمایش فیلمهای متعلق به گرایش سینمای هنر و تجربه.
7. افزایش شاخصهای اقتصادی سینمای ایران توسط سینمای هنر و تجربه با شفافتر شدن انتخاب مخاطبان در حوزه نمایش فیلمها با آدرسدهی سینماهای اختصاصی این گروه سینمایی.
8. پاسخ به مطالبات سینماگران سینمای مستند برای نمایش فیلمهای مستند بر پرده سینما پس از چند دهه.
9. ایجاد الگویی منحصربهفرد در سطح خاورمیانه و آسیا برای توجه به سینمای هنری و تجربی با توجه به فقدان چنین تجربهای در این حوزه جغرافیایی، که حتی در بسیاری از کشورهای غربی نیز وجود ندارد.
10. تربیت طبیعی سینماگران آینده سینمای ایران در مواجهة منطقی با مخاطبان جهت ارتقای کیفی سطح نیروی انسانی آینده سینمای ایران در چرخه نمایش فیلمهای نوآمدگان در سینماهای کشور.
11. کاسته شدن بار اکران فیلمهای هنری و تجربی (که به شکل طبیعی و مانند همه جای دنیا تماشاگر انبوه ندارند) از دوش ساز و کار اکران سینمای حرفهای که منجر به افزایش کارآیی سینمایی بدنه در عرصه اکران میشود.
12) بالارفتن سطح کیفی طراحی مواد تبلیغاتی و اطلاعرسانی فیلمهای سینمایی به نحوی که پس از چند دهه فیلمهای سینمایی توانستند از طراحی سلیقهایی و فاقد نگاه بصری هنری به سمت طراحیهای هنری و استاندارد رفته و باعث ورود طیف جدیدی از طراحان خوش سلیقه و با ذوق به سینمای ایران گردد و باعث افزایش سطح ذوق بصری مخاطبان گردد.»
انتهای پیام