سهیل موفق:

با "گلنار" و "گربه آوازه خوان" کودکان امروز را شناختم

سهیل موفق کارگردان فیلم سینمایی "شکلاتی " گفت: اگر فیلمی اکران نشود و در کمدها باقی بماند چه فایده‌ای دارد که بر روی آن سرمایه گذاری شود؟ اگر از اکران فیلم‌ها حمایت نشود، فیلمسازان از این حوزه ناامید می‌شوند.

به گزارش ایسنا، نشست خبری فیلم «شکلاتی» با حضور سهیل موفق کارگردان، ایرج محمدی تهیه کننده، شبنم مقدمی و محمد رضا شیرخانلو بازیگر، مجتبی اشکانی مجری طرح و حمزه صالحی نویسنده 10 تیر ماه در هتل کوثر برگزار شد.

سهیل موفق، کارگردان فیلم «شکلاتی» در این نشست با اشاره به دلایل خود برای ساخت این فیلم اظهار کرد: من کار خود را از همین حوزه آغاز کردم و اولین بازی خود را در کار کودک و نوجوان در سن 13 سالگی انجام دادم و دلیل دیگری که من را ترغیب کرد که این فیلم را بسازم دخترم بود که در حال حاضر با فیلم شکلاتی هم سن است. 

وی ادامه داد: به جز بازیگری دغدغه کارگردانی را نیز داشته‌ام به همین دلیل تلاش خود را کرده‌ام تا شاید بتوانم کمکی به این سینما کنم.

موفق با اشاره به مشکلات اکران فیلم‌هایی که ساخته می‌شود، گفت: در حال حاضر در سبد اکران با مشکل روبرو هستیم اگر فیلمی اکران نشود و در کمدها باقی بماند چه فایده‌ای دارد که بر روی آن سرمایه گذاری شود؟ اگر از اکران فیلم‌ها حمایت نشود فیلمسازان از این حوزه نا امید می‌شوند.

کارگردان فیلم شکلاتی افزود: من با نگاه به فیلم‌های« گلنار» و «گربه آوازه خوان» سعی کردم کودکان امروز را بشناسم چرا که هر چقدر هم که کودک درونم زنده باشد باز هم از کودکان گذشته هستم و با نسل امروز فرق دارم سعی کردم با کودکان حرف بزنم و سکانس‌ها را بر اساس علایق آنها پایه گذاری کنم، چرا که فیلم برای آنها است و فقط برای مخاطب فیلم را ساخته‌ام و اگر آن را ببینند و خوشحال خارج شوند، بهترین جایزه را گرفته‌ام.

کودک و نوجوان در گوشه‌ای پنهان از اتاق فرهنگ و هنر

همچنین ایرج محمدی، تهیه کننده فیلم «شکلاتی» با اشاره به حضور دوباره خود در جشنواره کودک و نوجوان اظهار کرد: من کار خود را با فیلم کودک آغاز کردم و خاطرات خوبی در این حوزه با بزرگان سینما دارم.

وی ادامه داد: وقتی این فیلمنامه به من پیشنهاد شد با توجه به رگ‌های خوب داستانی و نقاط جذابی که در آن وجود داشت آن را برای ساختار کودک بسیار مناسب دیدم؛ موضوع این فیلمنامه یک کارخانه شکلات سازی است که توسط یک نوجوان 13 ساله اداره می‌شود.

وی افزود: متاسفانه در ساختار فرهنگ و هنر کشور گویی مسئله کودک و نوجوان در گوشه‌ای پنهان از اتاق فرهنگ و هنر گذاشته شده است و کسی به آن توجه نمی‌کند تنها چیزی که از سینمای کودک باقی مانده، همین جشنواره کودک است.

محمدی ادامه داد: با وجود جشنواره‌ها دلخوش هستیم که تهیه‌کنندگان، کارگردانان و نویسندگان در این حوزه صحبت می‌کنند و خوشحال هستیم که بسیاری از آثاری که در حوزه فیلمنامه نویسی کاندیدا شده است به جوانان تعلق دارد چرا که جوانان بهتر می‌توانند مخاطبان را درک کنند و بزرگانی که در حوزه کودک و نوجوان فعالیت دارند این فرصت را به جوانان می‌دهند تا بتوانند کار خود را انجام دهند.

سینمایی‌ها حاضر نیستند زکات خود را به سینما کودک و نوجوان بپردازند

تهیه کننده فیلم «شکلاتی» با اشاره به هزینه فیلم که بالغ بر یک ملیارد و 150 میلیون تومان بوده است، گفت: از ابتدا که پروانه ساخت این فیلم را گرفتیم نقدهایی بر آن وارد شد که چرا کپی از کارخانه شکلات سازی کرده‌اند اما مبنا اصلی فیلم ما همین کارخانه بود و هیچ کپی برداری انجام نشد.

وی افزود: هیچ نهاد دولتی این فیلم را سفارش نداده است و ما برای پیدا کردن کارخانه شکلات سازی به کارخانه‌ها می رفتیم و معتقدم کسانی که وارد فیلم کودک میشوند، دیگر نباید منتظر شوند تا کسی برای هزینه‌ها به آنها کمک کند.

محمدی ادامه داد: شاید از پخش حمایت نمی‌شود اما درد ما بالاتر از این است چرا که سینما خود به بخش کودک و نوجوان اهمیت نمی‌دهد، فیلم سازان و بازیگران حاضر نیستند زکات کار خود را با بازی در سینما کودک و نوجوان بپردازند.

دهه 60 و 70 دوران طلایی سینما کودک و نوجوان

همچنین حمزه صالحی، نویسنده فیلم «شکلاتی» اظهار کرد: خوشحالم که این کار ساخته شد من با وجود فعالیتم در گروه‌های کودک همیشه دغدغه این را داشتم که یک کار طولانی را بنویسم مخاطب کودک برای ما بسیار مهم است چرا که از یک سنی این مخاطب را در کنار خود داریم و در یک سنی او از دست می‌دهیم و اگر توانستیم در بازه زمانی که این مخاطب به ما می پیوندد مطالب درخوری را به کودکان ارایه دهیم در کار خود موفق بوده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه دهه 60 و 70 دوران طلایی سینما کودک و نوجوان بوده است، گفت: وقتی به سینما کودک و نوجوان بها دهیم می‌توانیم سینما را از لحاظ تجاری نیز بهره‌مند سازیم. زمانی که می‌خواهیم برای یک کودک بنویسیم باید ذهن خود را با او یکسان کنیم دهه 60 و 70 را من هم قبول دارم که از شرایط خوبی بهره‌مند بودیم اما باید نقطه گذاری کنیم و آرام آرام به شرایط مطلوب راه پیدا کنیم.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۰ تیر ۱۳۹۶ / ۱۷:۳۳
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 96041004408
  • خبرنگار :

برچسب‌ها