به گزارش ایسنا؛ محمدرضا حکیمیان، معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش کاشان معتقد است غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان به منظور رشد همه جانبه شخصیت آنها، استمرار فعالیتهای پرورشی در ایام تابستان و ارتقای سطح دانش و بینش اجتماعی و مهارتهای فنی، و هنری دانش آموزان ضروری است.
به گفته وی برنامههای غنی سازی اوقات فراغت باید با هدف تقویت کار جمعی، احترام به تضارب آرا، پذیرش نظر مخالف، تقویت روحیه مسئولیتپذیری و خودباوری، دانش آموزان برنامه ریزی و اجرا میشود.
معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش کاشان با اشاره به فعالیتهای موازی مراکز و نهادهای مختلف در تابستان گفت: طبق قانون، آموزش و پرورش متولی تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان جامعه است و چنانچه بخواهیم در خصوص پرورش نسل آینده ساز موفق بشویم باید همه سازمانها بر اساس طرح مشخص در کنار آموزش و پرورش قرار گیرند.
حکیمیان تصریح کرد: یک حرکت فرهنگی با توجه به اهمیت آن، نیازمند سند جامع است و باید سند جامع غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان متناسب با شرایط هر منطقه با هدف توسعه همکاری بین بخشی و استفاده بهینه از امکانات موجود برای بهینه سازی اوقات فراغت دانش آموزان تدوین شود.
به گفته فاطمه سادات سید اصفهانیان، مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کاشان خانواده ها نیز در غنی سازی اوقات فراغت فرزندان خود نقش بسزایی دارند اما باید از تصمیم گیری تحمیلی و اجباری برای فرزندشان خودداری کنند و به علاقه و نظر خود فرزندان توجه ویژه داشته باشند، تا با یک برنامه ریزی صحیح اهداف غنی سازی در زمان فراغت محقق شود.
وی افزود: اولویت اول برای کلاسهای تابستانی، پرکردن اوقات فراغت نیست بلکه باید توجه داشت که شرکت در این کلاسها تا چه حد به رفع نیازهای جسمی و روحی دانش آموزان منجر خواهد شد. اوقات فراغت باید به صورتی باشد که کودکان و نوجوانان در حالی که مشغول به فعالیت دلخواه خود هستند، از انجام آن لذت ببرند و باعث شادی و رشد آنها شود.
به گفته اسما عابدزاده، یک کارشناس مشاوره گذراندن اوقات دانش آموزان در تعطیلات مدرسه، به روشی هدفمند و منظم، میتواند از بروز ناهنجاریهای اجتماعی پیشگیری و آنها را برای زندگی در جامعه آماده کند.
وی اظهار کرد: باید توجه داشت که اشتغال مستمر فکری و عملی افراد موجب خستگی جسمی و روحی میشود و شیوههای درست گذراندن اوقات فراغت باعث سلامت و بهداشت روانی انسان میشود. گذراندن اوقات فراغت دانش آموزان را نباید محدود به شرکت در کلاسهای متنوع و متعدد آموزشی کرد بلکه باید با توجه به علاقهمندیهای فرزندان و همراهی آنها به برنامه ریزی در این خصوص پرداخت.
این کارشناس مشاوره تصریح کرد: گاهی خانوادهها ثبت نام فرزندان خود در کلاسهای تابستانی را ابزار رقابت با یکدیگر میدانند و با این کار، باعث دلزدگی فرزندان و بی حاصلی دوران فراغت آنها میشوند.
عابدزاده تاکید کرد: اوقات فراغت را نباید برابر با بیکاری دانست، چرا که اوقات فراغت از جمله زمانهای با ارزش زندگی هر فرد است و حتی گاهی فعالیتهای اوقات فراغت و تجربههای ناشی از آن، میتواند سبب تغییر مسیر زندگی یک فرد شود.
وی گفت: دانش آموزان در ایام فراغت میتوانند به کارهای مورد علاقه خود بپردازند که تجربههای مثبت حاصل از آن باعث رشد مهارتهای زندگی اجتماعی، حفظ امنیت و موجب اعتماد به نفس آنها میشود.
کارشناس مشاوره تصریح کرد: امروزه، اوقات فراغت فرزندان، بخش مهمی از دغدغه والدین را تشکیل میدهد ولی خانوادهها باید توجه داشته باشند که فرزندان باید با سرگرمیهای شاد و مفرح نیازهای خود را برآورده سازند و حس مسئولیت پذیری نسبت به امور را در آنها ایجاد شود.
عابدزاده افزود: گاهی اصرار خانوادهها برای شرکت فرزندان در برنامههای طاقت فرسا و فشرده، حاکی از نداشتن الگویی صحیح در تربیت و فقدان مهارتهای لازم تربیتی در مدیریت رفتار فرزندان است.
وی تصریح کرد: والدینی که به علت فشارهای شغلی برای برقراری ارتباط صحیح با فرزندانشان دچار مشکل هستند، در طول سال تحصیلی پرکردن وقت فرزندان خود را به مدرسه میسپارند و این وظیفه را در ایام تعطیلات به کانونهای تابستانی واگذار میکنند تا از درگیر شدن با اوقات بیکاری فرزندانشان آسوده شوند.
انتهای پیام