تشریح سیاست‌های میراث فرهنگی خراسان‌رضوی از زبان سرپرست جدید

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی به تشریح سیاست‌های پیش روی این مجموعه در استان در دوره جدید پرداخت.

محمدرحیم رهنما در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص برنامه‌های آینده خود در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران برنامه‌هایی در خصوص توسعه ملی و چشم‌انداز  1404 دارد که در آن چشم‌انداز جهت‌گیری کلی توسعه کشور مشخص شده است و در آنجا یک بخش مربوط به گردشگری، میراث و صنایع دستی است.

وی ادامه داد: موضوع عمده این است که یکی از محورهای توسعه آینده با توجه به تحولات جهانی گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی است. همچنین در این چشم‌انداز اعداد و ارقامی داده شده که در آن رشد و درآمد بالایی به چشم می‌خورد؛ برای مثال 20 میلیون گردشگر برای کشور دیده شده است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی با بیان اینکه هدف نظام این است که یک بخشی از درآمد ملی از گردشگری تامین شود، بیان کرد: همچنین در این سند نقش آفرینی‌هایی در اشتغال‌زایی، در تولید و سرمایه‌گذاری خارجی و همچنین توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل برای صنعت گردشگری دیده شده است.

رهنما ادامه داد: یکی از اهداف ما این است که در راستای تحقق چشم‌انداز ملی کشور حرکت کنیم. باید میزان سهم استان در تحقق این سند نیز مشخص شود.

وی یادآور شد: همچنین بنده به دلیل اینکه مدیر برنامه آمایش استان نیز بودم، معتقدم که ما نقش مهمی برای گردشگری و آینده استان داریم. به خاطر ظرفیت‌هایی که در استان وجود دارد باید شاهد عمده‌ترین توسعه‌ها در این زمینه باشیم.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی با اشاره به اینکه عناصر میراث فرهنگی به دو دسته تقسیم می‌شود، تصریح کرد: بخش اول میراث مادی است که میراث طبیعی است و شامل جنگل‌ها، رودخانه‌ها، آبشارها و پدیده‌های نادر مانند غارها می‌شود. بخش دوم میراث انسان ساخت است که شامل آثار تاریخی، باستانی مانند مدرسه غیاثیه خرگرد تا آسیاب بادی نشتیفان می‌شود.

رهنما با اشاره به میراث معنوی افزود: همچنین در شهر ما میراث معنوی نیز وجود دارد که امام ر ضا(ع) در رأس آن قرار دارد. همچنین مجموعه حرم مطهر حضرت رضا(ع) و بقاع متبرکه که زیر نظر اوقاف وجود دارد نیز در این دایره قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: معرفی میراث موجود و شناسایی آثار جدید از اهداف ما در این مجموعه است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی با بیان اینکه هدف دیگر ما جلب مشارکت ذی‌نفعان است، اظهار کرد: در این بخش از جمله مهم‌ترین نهادهای درگیر دولتی استانداری و نیروی انتظامی و... است. همچنین نهادهای مربوط به بخش عمومی مانند شهرداری نیز نقش بسیار مهمی در حمایت، تقویت و توسعه عناصر فرهنگی و میراث دارد.

رهنما گفت: موضوع بعدی مورد توجه ما مشارکت بخش خصوصی است که این بخش شامل هتلداران  و آژانس‌های مسافرتی است که یک سرمایه بسیار عظیمی محسوب می‌شود و برای توسعه استان نیز امری مهم بشمار می‌آید.

وی ادامه داد: همچنین نقطه مهم و مورد توجه در استان گردشگری آن است که بیش از 10 میلیون گردشگر زائر مذهبی درون کشوری را شامل می‌شود و بیش از میلیون‌ها گردشگر خارجی را نیز دربر می‌گیرد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی با بیان اینکه هدف ما این است که جهت‌گیری گردشگران خارجی را به سمت استان تقویت کنیم، عنوان کرد: همچنین با معرفی آثار گردشگری در قالب هوشمندسازی می‌توان زمینه را برای ارائه و معرفی جذابیت‌های گردشگری استان فراهم کرد. 

رهنما در پاسخ به این سوال که آیا شاهد تغییرات اداری نیز در این مجموعه خواهیم بود، بیان کرد: ما دست همکاری و مساعدت را به سوی همه متخصصین دراز می‌کنیم و از دانشگاه‌های استان استفاده خواهیم کرد. همچنین سعی داریم که ارتباط سازمان میراث فرهگی را با نهادهای آموزشی و پژوهشی که در استان وجود دارد، تقویت کنیم تا بتوانیم طرح‌های توسعه‌ای را با همکاری دانشگاه‌های مختلف خصوصی، دولتی و آزاد انجام دهیم.

وی ادامه داد: بدنه تخصصی میراث فرهنگی ارزشمند است و ما سعی داریم از تجربیات کسانی که در این مجموعه در کنار ما بودند و امروز حضور ندارند نیز استفاده کنیم.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: باید در  شهرستان‌هایی که در آن سازمان میراث دفتر و اداره دارد نیز یک پویایی عمیق را شاهد باشیم.

وی با اشاره به اینکه جامعه با توجه به نقشی که برای میراث فرهنگی قائل است توقع تحرک بیشتری را دارد، تصریح کرد: ما باید به ‌روزتر باشیم و با دانش روز برای شناسایی، معرفی، حفاظت و جذب و رونق فعالیت‌های مربوط به صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی و با اتخاذ رویکردی جدید تلاش کنیم.

رهنما در خصوص مراسم تودیع و معارفه عنوان کرد: در این خصوص سازمان میراث فرهنگی و استانداری خراسان رضوی هماهنگی‌های لازم را انجام خواهند داد و من خیلی مستقیم در  این موضوع ورود پیدا نکرده‌ام، اما احتمال می‌دهم این مراسم در این هفته برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه من نزدیک به 6 ماه است که با سازمان میراث فرهنگی در تهران همکاری دارم، عنوان کرد: یک شورای راهبردی تشکیل شده که هدف آن شناسایی چالش‌های گردشگری است تا بتوان یک نقشه راهی برای گردشگری تهیه کرد. همچنین مجموعه مدیریتی سازمان میراث فرهنگی تلاش گسترده‌ای کرده تا بتواند سیاست‌های کلان گردشگری را تدوین کند.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی با بیان اینکه میراث فرهنگی مانند برنامه ششم و یا برنامه‌های علم و فناوری به سیاست‌های کلان نیاز دارد، اظهار کرد: ما به این نتیجه رسیدیم که سیاست‌های کلانی از این دست باید برای گردشگری نیز تدوین شود.

وی افزود: شاید یگی از تنگناهای گردشگری همین چندگانگی و نبود نقشه راه یکسان برای همه بوده است. اگر این چارچوب تهیه و به تائید برسد و ابلاغ شود، شاید یک جهت‌گیری کلی در کشور در زمینه گردشگری مشخص شود و دستیابی به اهداف آن تا افق 1404 امکان پذیر خواهد بود.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۸ تیر ۱۳۹۶ / ۱۵:۳۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 96040803349
  • خبرنگار :