به گزارش خبرنگار ایسنا، محمدحسن قائدیها امروز (شنبه) در جمع خبرنگاران با بیان اینکه یکی از چالشهای آموزش و پرورش موضوع هدایت تحصیلی بعد از اجرای سند تحول بنیادین است، اظهار کرد: سال گذشته استقرار هدایت تحصیلی در پایه دهم با مشکلات بسیاری همراه بود و تلاش کردیم با ایجاد کارگروه ویژه در معاونت متوسطه آسیبهای احتمالی هدایت تحصیلی را به حداقل برسانیم.
وی با اشاره به اینکه انجام هدایت تحصیلی مشروط به فراهم آوری بسیاری از زیرساختها است، گفت: اولین مقوله در هدایت تحصیلی توجه به استعداد و رغبت دانش آموزان است. زیرساختهای لازم برای ارائه رشتههای مختلف در هر استان و شهرستانی نیز از جمله ملاکهای دیگر یک هدایت تحصیلی موفق است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اینکه در هدایت تحصیلی موضوع شرایط ورود دانش آموزان به چهار رشته نظری ریاضی فیزیک، تجربی، انسانی و معارف بسیار مهم است، گفت: باید ظرفیتهای ورود دانش آموزان را مشخص کرد تا در سامانه ثبت نام با حجم بسیاری از دانش آموزان مواجه نشویم.
وی ادامه داد: در سال تحصیلی گذشته 61 هزار و 327 دانش آموز استان در پایه سوم شامل 30 هزار و 348 دختر و 30 هزار و 979 پسر از مشاوره هدایت تحصیلی استفاده کردند و امسال نیز 62 هزار و 264 دانش آموز پایه نهم از هدایت تحصیلی استفاده خواهند کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه سال گذشته 57.38 درصد دانش آموزان در شاخه نظری تحصیل کردهاند، گفت: میانگین کشوری تحصیل دانشاموزان در شاخه نظری 64.33 درصد بوده است. همچنین درصد ورود دانش آموزان به شاخه فنی و حرفهای و کار و دانش 42.61 درصد و این آمار در کشور 36.66 درصد بوده است.
قائدیها با بیان اینکه میانگین استان اصفهان در هدایت دانش آموزان به سمت شاخه فنی و حرفهای و کار و دانش حدود شش درصد بیشتر از کشور بوده است، گفت: این امر به لحاظ اینکه استان اصفهان یک استان صنعتی است، بیشتر نمود پیدا میکند.
وی همچنین افزود: سال گذشته درصد قبولی دانش آموزان آزمون ورودی دانشگاههای دولتی در رشته ریاضی 73 درصد، در رشته انسانی 72 درصد و این آمار در رشته تجربی 36 درصد است. درصد کم پذیرفتهشدگان رشته تجربی نشان میهد از هر 100 دانش آموز 36 نفر میتوانند و وارد دانشگاهها شوند بنابراین باید به خانوادهها اطلاع رسانی شود تا برای انتخاب رشته تجربی هجوم نیاورند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اینکه مبارزه با آسیبهای اجتماعی به ویژه مبارزه با مواد مخدر از جمله وظایف و اولویتهای آموزش و پرورش است، ادامه داد: به پیشنهاد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان یک کمیته فرهنگی خاص طی چهار سال گذشته تشکیل شده است.
قائدیها خاطرنشان کرد: در سال جاری برای مبارزه با قاچاق دستورالعمل به تمامی ادارات آموزش و پرورش ابلاغ شده است. اصفهان نسبت به استانهای مرزی بیشترین دستگیری و کشفیات مواد مخدر را دارد و با این شرایط جلوگیری از آسیبهای اجتماعی کار سختی است.
وی با بیان اینکه 80 دانش آموز در سطح استان اصفهان معتاد هستند، گفت: دانش آموزان شناسایی شدهاند و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی روند درمان را طی میکنند. اعتیاد در میان دانشاموزان دختر نیز وجود دارد و بیشتر در مقطع متوسطه دوم دیده میشود.
انتهای پیام