علیرضا آبرود در گفت و گو با ایسنا، با بیان این مطلب، خطیرترین مأموریتهای کلیدی دانشگاهها را توسعه و پرورش کارآفرینان بالقوه دانست و گفت: مفهومسازی و عینیسازی ایده و حمایت قانونی از ایده باعث تقویت فرهنگ کارآفرینی میشود که این امر با ایجاد مراکز رشد و نوآوری، شرکتهای دانش بنیان و راهاندازی کسب و کار در محیطهای دانشگاهی محقق میشود.
وی افزود: ایجاد زیست بوم کارآفرینی در محیطهای آموزشی و استارتاپها به عنوان پدیدههای نوظهور در محیط علمی و اقتصادی و همچنین سیاستگذاری و اجرای برنامهها و اقدمات موثر در معاونت علمی و فنآوری ریاست جمهوری در راستای حمایت و توسعه کارآفرینی در محیط های علمی از مهمترین عوامل توسعه فرهنگ کارآفرینی است.
آبرود با اشاره به اینکه دولت در پشتیبانی از دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کارآفرین نقش بسزایی دارد، تصریح کرد: این پشتیبانی میتواند به شکل سیاستگذاری و ایجاد انگیزه باشد.
وی تحقق سهم دانشگاه در برنامه ششم توسعه در خصوص افزایش اعتبارات فرهنگی و افزایش سهم تحقیقات از تولید ناخالص ملی را انتظارات جامعه علمی و دانشگاهی از دولت دوازدهم دانست و گفت: لازم است به دانشگاه نه تنها به عنوان یک نهاد آموزشی بلکه باید به عنوان یک نهاد اجتماعی که زمینه توسعه پایدار را در کشور فراهم میکند نگاه کرد.
رئیس دانشگاه پیامنور استان با اشاره به اینکه حمایت دولت از دانشگاهها باید عادلانه باشد، تصریح کرد: متأسفانه دانشگاه پیام نور مورد کم توجهی قرار گرفته است در این خصوص باید در اساسنامه، آییننامهها و میزان تخصیص اعتبار به دانشگاه پیام نور تجدید نظر شود.
آبرود افزود: امنیت شغلی خانواده بزرگ دانشگاه پیام نور و بحث تبدیل وضعیت و اصلاح چارت سازمانی این دانشگاه در حوزه فرهنگی باید در دستور کار دولت قرار گیرد.
وی توجه به مطالبات دانشگاهیان در حوزه های فرهنگی، مالی اداری و کارآفرینی، توسعه نظام آموزش عالی از لحاظ کیفی و کار آفرینی کردن دانشگاهها برای تحقق اقتصاد مقاومتی، توجه ویژه دولت به حوزههای نو آوری و کاربردی کردن علم متناسب با نیازهای جامعه و اجرایی کردن قانون حمایت از اقتصاد دانش بنیان از راهکارهای عملیاتی برای پیشرفت علمی و حرکت برنامهها در دولت جدید برشمرد.
رئیس دانشگاه پیامنور استان گفت: توانمندسازی همه جانبه سرمایههای انسانی در نظام آموزش عالی کشور، تجدید نظر در نحوه تسهیلات و مزایای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و به ویژه اساتید و شناسایی و حمایت از فرهیختگان در مراکز علمی و دانشگاهی به تناسب کیفیت عملکرد و دستاوردهای فردی، تیمی، سازمانی و اجتماعی باعث افزایش نشاط در جامعه علمی و دانشگاهی میشود.
وی خاطرنشان کرد: گاهی برای پیشبرد برنامههای علمی و دانشگاهی نیازی به تغییر مدیران خرد و کلان وجود دارد و مدیران باید بر اساس شایسته سالاری به کار گرفته شوند.
انتهای پیام