گفت‌وگو با تهیه‌کننده ویژه‌برنامه رمضان

اشتباهات تلویزیون با وجود شبکه‌های اجتماعی بیشتر دیده می‌شود

تهیه‌کننده برنامه «شهر باران» که در شب‌های ماه رمضان از شبکه یک سیما پخش می‌شود، درباره تاثیر شبکه‌های مجازی بر بیشتر دیده شدن برنامه‌های تلویزیونی گفت: ما باید در برنامه‌های تلویزیونی بیشتر حواسمان جمع باشد که اگر اشتباهی رخ بدهد به واسطه همین شبکه‌ها همه آن را می‌بینند.

محمد رحیمی در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به پرسشی درباره‌ی تاثیر شبکه‌های مجازی بر دیده شدن برنامه‌های تلویزیونی و واکنش گسترده در این شبکه‌ها به اتفاقاتی که در صداوسیما رخ می‌دهد، اظهار کرد: به صورت کلی می‌توان گفت که شبکه‌های اجتماعی از این جهت که اخبار کذب زیاد دارند، قبل اعتماد نیستند؛ ولی از این جهت که می‌توانند دید انتقادی به موضوعات داشته باشند، بسیار مفید هستند. به همین خاطر هم ما باید در برنامه‌های تلویزیونی بیشتر حواسمان باشد که اگر اشتباهی رخ بدهد به واسطه همین شبکه‌ها به سرعت دست به دست می‌شود و همه آن را می‌بینند.

او ادامه داد: الان شبکه‌های اجتماعی به عنوان یکی از رسانه‌های قابل اعتنا در فضای رسانه‌ای مطرح هستند و طبیعتاً تاثیر این شبکه‌ها به خاطر در دسترس بودنشان حتی بیشتر از رسانه‌های رسمی همچون رادیو، تلویزیون و روزنامه‌ها نیز شده است. در حالی که رسانه‌های رسمی ما محدودیت‌های زمانی و مکانی دارند، رسانه‌های اجتماعی به واسطه تلفن‌های همراه هوشمند همیشه همراه مردم هستند و به همین خاطر هم در بحث اطلاع‌رسانی تاثیر چشم‌گیری دارند.

تهیه‌کننده برنامه «شهر باران» با بیان اینکه رسانه‌های اجتماعی باعث شده‌اند که برنامه‌های تلویزیونی هم بیشتر دیده شوند و هم اگر انتقادی به آنها وارد است، این انتقاد در گستره وسیع‌تری در جامعه عنوان شود، خاطرنشان کرد: اگر در گذشته اشتباهی در برنامه‌ای تلویزیونی صورت می‌گرفت، آنطور که باید دیده نمی‌شد؛ ولی الان به سبب همین شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شود و از طرف دیگر هم اگر مطلب خوبی در این برنامه‌ها عنوان شود و یا برنامه‌ای ویژگی‌های مثبتی داشته باشد، بیشتر دیده می‌شود؛ البته باید به این نکته هم توجه کرد که در بسیاری از مواقع این شبکه‌های اجتماعی قابل اعتماد نیستند و دروازه‌بانی خبر ندارند؛ به عنوان مثال در رسانه‌های رسمی ضمن توجه به سرعت انتشار اخبار، به این موضوع هم توجه می‌شود که خبری که قرار است منتشر شود، حتما منبع معتبر داشته باشد، ولی در شبکه‌های اجتماعی به این موضوع توجهی نمی‌شود.

رحیمی در ادامه بار دیگر به تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر برنامه‌های تلویزیونی اشاره و اظهار کرد: ما در برنامه «شهر باران» از این شبکه‌های اجتماعی به عنوان پل ارتباطی مستقیم با مخاطبان بهره می‌گیریم؛ البته ما این تعامل با مخاطبان را در شبکه داخلی پیام‌رسان سروش انجام می‌دهیم، تا ضمن ارتباط با مخاطبان از تولیدات داخلی نیز حمایت کرده باشیم. در دنیای جدید اینها تولید واقعی و ثروت ملی محسوب می‌شوند. زمانی بین ۱۰ شرکت برتر دنیا از لحاظ اقتصادی، نام شرکت‌هایی همچون «مرسدس بنز» و «مک دونالد» دیده می‌شد، اما امروز رسانه‌های ارتباطاتی و وب‌بیس مثل «فیس‌بوک» و «ماکروسافت» حرف اول را می‌زنند. 

تلاش ما این است که در برنامه «شهر  باران» با مخاطبان تعامل داشته باشیم و از ابتدای تولید برنامه هم این موضوع را هدف قرار دادیم. در این راستا یکی از راه‌های ارتباطی ما پیامک برنامه است و یکی هم همین شبکه‌های اجتماعی است.


انتهای پیام  

  • جمعه/ ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ / ۰۰:۲۲
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 96032313571
  • خبرنگار : 71548