گزارشی از سبزی‌کاران نیشابوری؛

چرخه سبزي كه به سختي مي‌چرخد...

سبزي‌كاران نيشابور با زحمت زيادي چرخه سبز توليد را مي‌گردانند و محصول خود را كه عصاره طبيعت است با بهترين كيفيت براي سفره‌هاي مردم آماده مي‌كنند.

به گزارش خبرنگار ايسنا، سبزي نيشابور يكي از محصولات سالم و با كيفيت است كه بسياري خواهان آن هستند، آمدن واژه «نيشابور» پس از سبزي، همچون برندي است كه كيفيت آن را تضمين مي‌كند و خريدار با خيال راحت‌تري آن را براي مصرف، خريداري مي‌كند.

سبزي‌كاران نيشابور با زحمت زيادي اين محصول را تهيه مي‌كنند و در اختيار مصرف كنندگان مي‌گذارند، محصولي كه از طبيعت بر مي‌آيد و سفره‌ها را سبز و سلامت مي‌كند. اما برخي از فعالان اين چرخه از زياد بودن واسطه‌ها گله‌مند و خواهان عرضه مستقيم محصول‌شان هستند، برخي نيز از بد حسابي دلالان يا واسطه‌ها ناراحت‌اند.

در نگاه وسيع‌تر نيز بحث برند سازي و بسته‌بندي استاندارد سبزي نيشابور مطرح بود كه بايد ديد آيا در آينده اين اتفاق خواهد افتاد يا خير.

اما در ادامه گزارش از چرخه سبز اين محصول خواهيم گفت، اين كه چرا سبزي نيشابور طرفداران زيادي دارد و چالش‌ها و فرصت‌هاي اين چرخه سبز چيست؟ با يكي از سبزي‌كاران صحبت مي‌كنم، او 25 سال است كه در اين چرخه فعاليت دارد، هم سبزي‌كاري مي‌كند و هم محصول خود را مي‌فروشد.

از او مي‌پرسم چرا سبزي نيشابور، مشهور است، او مي‌گويد: سبزي كه در نيشابور توليد مي‌شود آب و خاك مناسبي دارد، سالم بودن آب و خاك مهم‌ترين مسئله‌اي است كه محصول را با كيفيت مي‌كند، ما سبزي‌كاران خوبي در نيشابور داريم و بسياري از همشهريان من از اين راه ارتزاق مي‌كنند.

عليرضا چمبري با پيشينه 25 ساله‌اي كه در چرخه توليد و فروش سبزي دارد، حتي از حضور دلالان ناراحت نيست او معتقد است واسطه‌ها و دلالان هم بايد جايي براي ارتزاق داشته باشند، اما مشكلش را اين گونه مطرح مي‌كند: حتي قيمت پايين هم مسئله خيلي جدي و ناراحت كننده‌اي براي من نيست، چيزي كه براي منِ سبزي‌كار گران تمام مي‌شود، بدحسابي واسطه‌هايي است كه سبزي را از من مي‌خرند ولي پول آن را دير به دست من مي‌رسانند.

در ادامه اين گزارش به سراغ مدير عامل تعاوني سبزي و صيفي‌كاران شهرستان نيشابور رفتم، او در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا مي‌گويد: براي توليد و توزيع سبزي نيشابور در چند سال اخير يك شركت تعاوني ايجاد شد و صحبت برند سبزي نيشابور در كشور به خصوص  شرق كشور مطرح شد.

محمد حسن كليدري عنوان مي‌كند: در اين ميان ما دو اقدام بزرگ انجام داديم، يكي اين كه چند سال پيش گياهي دور سبزي مي‌بستند كه اين گياه وحشي در گنداب‌ها و مرداب‌ها رشد مي‌كرد، به اين شكل كه اين گياه را از طبيعت جمع كرده و آن را مي‌بريدند و در مزارع سبزي‌كاري به كشاورزان مي‌فروختند، ما با مجموعه شبكه بهداشت هماهنگي‌هاي لازم را انجام داديم تا از اين گياه براي پيچيدن سبزي استفاده نكنند چرا كه مي‌تواند ناقل بيماري باشد و بهتر است كه براي پيچيدن و بستن سبزي چيز ديگري را جايگزين كنيم كه اين اتفاق افتاد و هم اكنون نزديك به سه سال است كه استفاده نكردن از آن گياه براي بستن سبزي بين سبزي‌كاران جا افتاده است.

وي مي‌گويد: حذف اين اين گياه براي پيچيدن سبزي دو علت داشت، اول اين كه با جمع‌آوري آن، به طبيعت ضربه وارد مي‌شد و هم اين كه اين گياه مي‌توانست ناقل بيماري باشد؛ نمي‌گوييم به طور كامل استفاده از آن حذف شده اما اكثر سبزي كاران ما ديگر از آن استفاده نمي‌كنند و به جاي آن از نخ‌هاي پلاستيكي استفاده مي‌كنند.

كليدري با بيان اين كه در چرخه توزيع خود نيشابور هيچ دخالتي نمي‌كنيم چرا كه مردم نيشابور خودشان بهتر مي‌دانند سبزي خوب را از كجا بايد تهيه كنند، ادامه مي‌دهد: ما در نيشابور روزانه نزديك به 600 هزار بسته سبزي به استان‌هاي خراسان شمالي، رضوي و جنوبي صادر مي‌كنيم، كه 70 الي 80 درصد آن مستقيما بر سر سفره مردم  و ما بقي به كارخانجات صنايع تبديلي در نيشابور و مشهد مي‌رود ولي بيشترين حجم آن كه بيش از 300 هزار بسته است به شهر مشهد ارسال مي‌شود و اين ميزان سبزي نيشابور براي 3 هزار و 200 سوپر ميوه مشهد و 40 غرفه بازار روز شهري مشهد ارسال مي‌گردد.

فعاليت حدود 5 هزار نفر در چرخه توليد، توزيع و فروش سبزي نيشابور

وي به نگهداري و انبار داري سبزي نيز اشاره مي‌كند و در اين رابطه توضيح مي‌دهد: در سال‌هاي گذشته در بخش انبارداري سبزي از جعبه‌هاي چوبي استفاده مي‌شد با همكاري و بازديدهايي كه با شبكه بهداشت، علوم پزشكي و جهاد كشاورزي براي استاندارد سازي انجام مي‌گرديد، ايرادهايي به اين جعبه‌ها گرفته شد در اين رابطه نيز حدود سه سال است جعبه‌هاي چوبي را در اكثر انبارها حذف كرده و هم اكنون جعبه‌هاي پلاستيكي با شرايط مناسب‌تر و مطلوب‌تر و بهداشتي‌تر براي انتقال سبزي استفاده مي شود كه البته در بهره‌وري نيز تاثير دارد.

مدير عامل تعاوني سبزي و صيفي‌كاران شهرستان نيشابور همچنين درباره برند سازي سبزي عنوان مي‌كند: در بحث برند سازي خيلي كارها انجام شد و حتي در مرحله‌اي بحث محصول سالم را مطرح و چرخه‌ي محصول سالم را راه اندازي كرديم و برند تجاري آن را نيز گرفتيم كه البته در بخش‌هايي حمايت نشد.

وي مي‌گويد: بحث ساخت استخرهاي آب براي آبياري سبزي و لوله‌گذاري كه براي بهره وري آب و جلوگيري از هدر رفت آب در برنامه قرار گرفت و قطره‌اي كردن بعضي مزارع سبزي انجام شد و اين مصرف آب را خيلي پايين آورده است، گرچه هنوز بايد در اين رابطه بيش از اين ها كار شود.

كليدري در ادامه مي‌گويد: توليد سبزي در نيشابور بايد حمايت شود، من روي كود و سم بحث نمي‌كنم چون مخالفم اما نگراني ما از قيمت بالاي نهاده‌هاست، حدود 5 هزار نفر در چرخه توليد و توزيع و فروش سبزي نيشابور كار مي‌كنند اين چرخه مي‌تواند مورد حمايت بيشتري واقع شود چرا كه پتانسيل بالايي دارد.

عرضه مستقيم بايد بر عهده خودمان باشد

وي يكي از مشكلات را عرضه غير مستقيم و واسطه‌ها در توزيع سبزي مي‌داند و اظهار مي‌كند: مسئولان استاني ما فقط حرف مي‌زنند و عمل نمي‌كنند، مثلا ما كه توليد كننده هستيم بايد عرضه مستقيم بر عهده خودمان باشد بايد منِ توليد كننده بازار مصرفم را خودم تامين كنم، چرا نبايد در بازار تهران و مشهد به صورت مستقيم بفروشم؟

كليدري مي‌گويد: ما سبزي نيشابور را به مشهد و... با واسطه مي‌بريم و در تهران هم اصلا نمي‌توانيم محصول خود را عرضه كنيم؛ در حالي كه سبزي نيشابور مي‌تواند و پتانسيلش را نيز دارد كه وارد بازارهاي بزرگ‌تر شود، چرا قيمت سبزي نيشابور اين قدر پايين باشد؟ يك بسته آدامس  500 تومان و يا خيلي بيشتر از اين‌هاست، ولي سبزي كه عصاره طبيعت است و اين همه خاصيت دارد بايد قيمتش از يك بسته آدامس پايين‌تر باشد، البته ما نمي‌گوييم مردم اذيت بشوند، اين مسئله حمايت مسئولان را مي‌طلبد و اين كه واسطه‌ها حذف شوند و عرضه مستقيم اتفاق بيفتد.

گزارش از سیمین سلیمانی، خبرنگار ایسنا-منطقه خراسان


انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۵:۳۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 96032011085
  • خبرنگار :