علیرضا بحیرایی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: قطر در طول سالهای گذشته توانسته عملکرد اقتصادی مثبتی از خود به جای بگذارد و با وجود آنکه از نظر جغرافیایی و جمعیتی محدودیتهایی دارد اما در بخشهای مختلف به طور خاص صنعت هوانوردی پیشرفتهای قابل توجهی داشته است.
وی با بیان اینکه قطر از نظر سیاسی تصمیمگیریهای متفاوتی داشته که آینده این کشور را غیرقابل پیشبینی میکند، تاکید کرد: پس از محدودیتهایی که علیه این کشور اجرایی شده، باید منتظر ماند تا دید تصمیم دولت قطر در نهایت چه خواهد بود و پس از آن ایران میتواند برنامهریزی اقتصادی خود را نهایی کرده و نسبت به نقشآفرینی در آینده صنعت هواپیمایی تصمیماتی جدید اتخاذ کند.
وی درباره پروازهای بینالمللی شرکت هواپیمایی قطر ایرویز و احتمال ورود آنها به آسمان ایران نیز توضیح داد: آنچه که در حال حاضر قطعی به نظر میرسد، محوریت یافتن آسمان ایران در پروازهای بینالمللی این کشور در منطقه خواهد بود، زیرا با توجه به ممنوعیت ورود هواپیماهای قطر به عربستان قطعا مسیر هوایی ایران که در نهایت به ارمنستان، دریای سیاه، رومانی و اروپا میرسد، مسیری قابل تامل خواهد بود.
این کارشناس صنعت هوانوردی ادامه داد: در کنار پروازهای اروپایی شاید ایران نقشی نیز در پروازهای آسیایی ایرلاینهای قطری ایفا کند، اما قطعا ما نمیتوانیم انتظار داشته باشیم که پروازهای آفریقایی و آمریکای جنوبی قطر وارد آسمان ایران شوند.
بحیرایی با بیان اینکه باید به تحولات اخیر منطقه نگاهی کارشناسی داشته باشیم، عنوان کرد: ایران میتواند با سنجیدن دقیق شرایط منطقه و اوضاع قطر نسبت به آینده خود تصمیمگیری کند. اگر ما صبر نکنیم و بیگدار به آب بزنیم، شاید در آینده مشکلاتی برای آسمان ایران به وجود آید. در شرایطی که اگر امکان آن وجود داشته باشد که پس از مشخص شدن شرایط دقیق آینده منطقه اوضاع به نفع ایران تغییر کند، قطعا بخش قابل توجهی از اهداف مدنظر کشور در صنعت هوایی محقق میشود.
به گزارش ایسنا، کشورهای عربستان سعودی، مصر، بحرین و امارات متحده عربی روز دوشنبه با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم و مداخله در امور داخلی، روابط دیپلماتیکشان با دوحه را قطع کردند.
انتهای پیام