هاشم اسدزاده در گفتوگو با ایسنا ضمن تبریک انتخاب دوباره دکتر روحانی به عنوان رییس جمهور دولت دوازدهم که در چهار سال گذشته روزگار خوشی را برای گردشگری رقم زد، اظهار کرد: گردشگری بعد از نفت پول سازترین صنعت است که اشتغال کلان را نیز به دنبال دارد، صنعتی فرابخش که به مدیری متعهد، متخصص، انقلابی و پاکدست نیاز دارد.
وی اضافه کرد: ۳۷ سال است که در صنعت گردشگری فعالیت میکنم و در این مدت تمام مدیران آن را رصد کردهام، در بین آنها مدیران خوب کم نبوده که همگی برای این سازمان به نوبه خود زحماتی کشیدهاند، اما بعد از این همه سال دیگر نباید با آزمون و خطا پیش رفت. باید گذشته را تجربه کرد.
این فعال گردشگری ادامه داد: در چهار دهه اخیر حتما مدیران کارآمدی در این نظام تربیت شدهاند که نیاز است برای ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شاخصهای مرتبط و اثرگذار هر یک را بررسی کرد. خوب است به این نکته توجه کنیم؛ چرا شخصی همچون آقای ظریف در دیپلماسی موفق عمل کرده؟ چون ایشان توانمندیهای زیادی دارد که یکی از مهمترین آنها، تسلط کامل به زبان انگلیسی است، به همین خاطر هم موفق شد مذاکرات را به سرانجام برساند. در گردشگری هم تخصص و تسلط مدیر مربوطه به یک یا دو زبان، شاخص بسیار مهمی است، چون از محل ورود گردشگران خارجی است که درآمد عاید کشور میشود، پس باید شخصی را برگزید که بداند چگونه میخواهد عمل کند و دَرکی از نیاز گردشگران داشته باشد.
او گفت: پس از این همه سال تجربه آزمون و خطا باید از حضور افرادی بهره گرفته شود که این حوزه را از مدارج پایین شروع کردهاند و با تمام بدنه آشنایی دارند. حتما در بین گزینهها، شخص مورد تایید و همرأی با رییس جمهور پیدا میشود. به این باور رسیدهام کسانی در این مملکت میتوانند خدمت کنند که قبلا ثابت کردهاند حاضرند برای این نظام از همهچیز خود بگذرند.
وی همچنین بیان کرد: اگر گردشگری در دولت آقای روحانی توسعه یافته، به خاطر عملکرد دو وزارتخانه خارجه و اطلاعات بوده که البته با هزینه بخش خصوصی نیز در آن سوی مرزها تبلیغ شده است.
اسدزاده اضافه کرد: بخش گردشگری همراهترین وزارت اطلاعات را در این دولت تجربه کرد و از سویی با وزارت خارجهای روبرو بود که با برجام به ایرانهراسی پایان داد. حالا به مدیری متخصص و دارای برنامه در سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری نیاز دارد. البته که مدیران این سازمان انسانهای خوبی هستند، اما کسی که وارد این حوزه میشود باید خودش برنامه داشته باشد و بداند چه کار میخواهد انجام دهد، نه اینکه وقتی انتخاب شد، درون این سازمان دنبال برنامه بگردد و از بخش خصوصی اطلاعات و استراتژی بگیرد.
رییس موسسه مطالعات استراتژیک گردشگری سپس گفت: با توجه به رئوسی که در چشمانداز و برنامه ششم توسعه مشخص شده، گردشگری، حلّال مشکلات اقتصادی و بیکاری این کشور است. یقینا صنایع دستی را نیز میتوان از محل آن توسعه داد و یا میراث فرهنگی را تحت تاثیر آن، معرفی و برای آیندگان نیز حفظ کرد. اهمیت دادن به این دو حوزه، به بقاء و استمرار گردشگری نیز کمک می کند.
اسدزاده ادامه داد: نیاز داریم فعالیت های میراث فرهنگی را بویژه در حوزه بین الملل افزایش دهیم. ما در کشورمان کم جای تاریخی نداریم، اما بیشتر آن ها ناشناخته مانده اند و گاهی توسط افرادی کشف شده اند که جز تخریب پیامد دیگری نداشته اند.
این فعال گردشگری گفت: متاسفانه در دوره هایی مدیرانی در این سازمان بودند که روی موجِ حرکتی که آغاز شده، سوار شده اند و به جایی که خواسته اند رسیده اند. ما تا چه زمان باید در این سازمان شاهد نمایش باشیم.
انتهای پیام