بیژن نفیسی در گفتوگو با ایسنا دربارهی عملکرد رسانههای کشور در ایامی مثل انتخابات، اظهار کرد: اشکال این است که وقتی تشکلهای سیاسی منسجمی نداشته باشیم، وظیفه این تشکلها بر دوش رسانهها میافتد و نقش تشکلها را برعهده میگیرند. اینجاست که بسیاری از رسانهها از وظیفه اصلی خود دور میافتند.
او دربارهی عملکرد خبرگزاری ایسنا در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری، اظهار کرد: در ایام انتخابات با وجود اخبار وسیعی که در شبکههای اجتماعی منتشر میشد، ایسنا موفق عمل کرد. به هر حال موثق بودن خبر مهم است و مخاطب تلاش میکند اطلاعات را از منابع معتبر بگیرد. در این مورد، هم در کانال خبری و هم در صفحات وب، پوشش درست و بیطرفانهتری از اخبار در خبرگزاری ایسنا رویت شد.
او با اشاره به اینکه خبر گزاری دانشجوایان ایران ایسنا رویداهای انتخابات را عین واقعیت انعکاس داد، اظهار کرد: خود ما اگرچه برخی از اخبار را در شبکههای اجتماعی میدیدیم، اما برای صحت و سقم اخبار به سایت ایسنا مراجعه میکردیم. میتوان گفت ایسنا در پوشش خبری مثل ادوار گذشته، کارنامه موفقی داشته است.
نفیسی در ادامه دربارهی عملکرد دیگر رسانههای داخلی در ایام انتخابات، اظهار کرد: زمانی که رسانهای نقش تشکل سیاسی را ایفا کند و آن را بر عهده بگیرد، از وظیفه اصلی خود دور میافتد و این هم به اطلاعرسانی و هم به اعتماد مخاطبان نسبت به آن رسانه لطمه میزند؛ بنابراین مخاطب دنبال رسانهای است که بیطرفتر باشد و رسالت خود را در پوشش اخبار درست به خوبی ایفا کند.
او ادامه داد: رسانهای که کار خود را درست و بدون جهتگیری انجام میدهد میتواند تمام مواردی را که یک رسانه باید به آنها بپردازد به خوبی مطرح کند. اما اگر رسانهای به زور بخواهد به مخاطب بقبولاند که آن چیزی که میگوید درست است، نتیجهی معکوس رخ خواهد داد. بنابراین هرچه بازتاب واقعگرایانهتری نسبت به واقعیات داشته باشیم، برای مخاطب معقولیت بیشتری خواهد داشت. چرا که آنچه که ما میخواهیم از رویدادها انعکاس دهیم، حقیقتی است که بر اساس شناخت و توانایی ارتباطیمان به دست میآید و هر چه این حقیقت را به واقعیت نزدیکتر کنیم، موفقتر بودهایم و لازمه این امر بیطرفی است. در این راستا خبرگزاری دانشجویان ایران توانسته است این حقیقت نسبی را به خوبی منتقل کند.
این روزنامهنگار در ادامه با اعتقاد بر اینکه یک رسانه هرچه به واقعیت نزدیکتر شود، آنچه که در اختیار مخاطب قرار میدهد جامعیت بیشتری دارد، تاکید کرد: اساس شکلگیری فلسفه خبر همین است و بر اساس آن است که رسانهای به عنوان منبع خبری اعتبار پیدا میکند که در جذب مخاطب هم مهم است.
نفیسی در بخش دیگری از گفتوگوی خود با اشاره به رسانههایی که میخواهند واقعیت را آنچنان که دلشان میخواهد به مخاطب ارائه دهند، مطرح کرد: گاه ما در اطلاعرسانی آن چیزی که میخواستیم اتفاق بیافتد را انتقال میدهیم که این به اصالت خبر لطمه میزند. باید سعی کنیم تا حد ممکن در اخباری که منتشر میکنیم، واقعیتها را در نظر بگیریم.
این روزنامهنگار پیشکسوت سپس با اشاره به تاثیر شبکههای اجتماعی بر روند انتخابات ۹۶ اظهار کرد: همه رسانهها چه سنتی و چه مدرن تاثیرگذار هستند اما نکته اینجاست که باید سواد رسانهای مخاطبان را بالا برد چرا که هر چه سواد رسانهای بالا برود اطلاعرسانی هم درستتر انجام میشود و مخاطب از میان انبوه خبرهای درست، نادرست و شایعات، قدرت این تشخیص را پیدا خواهد کرد که شایعه را از خبر درست تشخیص دهد و این وظیفه اصلی رسانههاست که سواد رسانهای را بالا ببرند آنهم نه در کوران خبری بلکه در مواقع عادی.
بیژن نفیسی در همین زمینه دربارهی شایعاتی که در رسانهها و شبکههای اجتماعی پیش میآید، اظهار کرد: شما میدانید شایعه بر اساس یک فرمول شکل میگیرد. یک طرف معادله شایعه و طرف دیگر اهمیت رویداد است اگر میخواهید شایعه از بین برود باید معادله را صفر بکنیم. برخی اوقات اهمیت شایعه را نمیتوان رد کرد اما میتوان سواد رسانهای را آنقدر بالا برد که معادله را به صفر رساند. از این طریق سعی میکنیم کل جامعه ما به درک بالایی از زمینههای اطلاعرسانی برسد و قدرت تشخیص آن بالا برود.
او در پایان گفت: درست است که بالا بردن سواد رسانهای در جامعه زمانبر است اما برای اینکه صحت و سقم خبر در جامعه گم نشود، باید این اتفاق در جامعه درونی شود. چرا که شبکههای اجتماعی به عنوان تاثیرگذارترین رسانههای حال حاضر، در کنار مزایایی که دارند اتفاقاتی هم در پی دارند.
انتهای پیام