وزیرخارجه اکوادور: پرونده‌ آسانژ همیشه با انگیزه‌های سیاسی بوده است

وزیر خارجه اکوادور گفت، موسس وبسایت ویکی لیکس بدون اتهامات درست و واقعی همیشه تحت پیگرد سیاسی بوده است.

به گزارش ایسنا، گیوم لانگ، وزیر خارجه اکوادور در مصاحبه‌ای با شبکه خبری راشاتودی گفت: ما همواره به این مساله مشکوک بوده‌ایم که شاید پرونده جولیان آسانژ، موسس وبسایت افشاگر ویکی لیکس با انگیزه‌های سیاسی باشد و حالا مطمئنیم که چنین تردیدی حقیقت داشته است.

اکوادور بر این باور بوده که آسانژ به این دلیل در سفارت این کشور در لندن پناهنده شده که پرونده علیه وی با انگیزه‌های سیاسی بوده، نه به این خاطر که به اتهام تجاوز در سوئد توسط دادستان‌های این کشور تحت پیگرد قرار گرفته بود.

وزیر خارجه اکوادور همچنین گفت: دولت "کیتو" (پایتخت اکوادور)  از بابت ابطال پرونده پیگرد آسانژ توسط دولت سوئد خرسند است اما این روند خیلی دیر صورت گرفت چون در واقع هیچ اتهامی علیه این فرد وجود نداشت. امیدوارم که دولت انگلیس به این فرد اجازه دهد تا آزادانه از این کشور خارج شود و اگر دولت لندن به چنین مساله‌ای تمایل داشته باشد، ما در اسرع وقت این کار را انجام می‌دهیم. آنچه که در حال حاضر در انگلیس رخ می‌دهد پیامد مستقیم پرونده‌ای بود که توسط دولت سوئد به جریان افتاده بود.

وی در ادامه افزود: با ابطال این پرونده توسط دادستان‌های دولت سوئد، ضرورت دارد که راه ایمن برای خروج آسانژ از انگلیس نیز فراهم شود. تا به حال هم آسانژ بیش از انتظار بهای این مساله را پرداخت کرده است. پلیس لندن می‌خواهد این فرد را دستگیر کند و گفته که اگر پایش را از سفارت بیرون بگذارد، دستگیر می‌شود. آنها می‌گویند این حق را دارند چون آسانژ مرتکب جرایم رسانه‌ای و افشای اطلاعات در فضای مجازی شده است. تداوم پیگرد آسانژ برای دولت لندن پیامدهای خوبی در پی نخواهد داشت.

وزیر خارجه اکوادور گفت: آسانژ مدت پنج سال است که در سفارت اکوادور در لندن به سر می‌برد و این مدت برای دولت و پلیس انگلیس هزینه‌های زیادی را تحمیل کرده است. همین مساله باعث نارضایتی مردم این کشور شده است. حضور 24 ساعته نیروهای امنیتی و پلیس انگلیس در اطراف سفارت در سه سال نخست 12 میلیون پوند هزینه داشت. یعنی روزی 11 هزار پوند. دولت انگلیس دارد این پول را از جیب خودش پرداخت می‌کند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۰۹:۲۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 96023119897
  • خبرنگار : 71129